Spanje portugal 2016 deel 16

29 september 2016 - Bilbao, Spanje

28-9 Als we opstaan regent het nog steeds, balen maar Bilbao loopt niet weg. Maar dan heel langzaam tijdens het ontbijt komt tie te voorschijn, ons vriendje de zon. Dus schoenen aan even rondlopen om de benen los te maken en dan Bilbao in. Als we hier rondlopen horen we ineens doedelzakmuziek, raar maar waar, en als we iets verder lopen zit er een mannetje op een grote kei daar heerlijk op zijn gemak te spelen jongens wat is het leven toch leuk. . Dan met de bus naar het centrum en dan sta je bij de halte en moet je kiezen welke kant je op moet. Staan we hier goed of is het de halte aan de overkant? Gelukkig snapt de chauffeur ons en staan we aan de goeie kant. Wat een wereldprijs rekenen ze hier voor een kaartje zeg. €1.25voor een kaartje, moeten ze bij ons ook doen gaan er veel meer mensen met openbaar vervoer.

In het centrum stappen we uit en lopen als makke schapen achter de meute aan. Yep de winkelstraten, goed zo, en dan komen we op een groot plein daar zou toch eigenlijk wel een hop on hop off bus moeten staan. En kijk de malle eppies hebben weer mazzel want hij komt r net aan.

Let op! Kaart kopen bij de chauffeur, spreekt geen woord Engels en eindelijk snappen we wat ze bedoelt. Je kan een kaartje kopen voor  €9.00 die 30min duurt of je koopt een kaart voor € 13.00 en ben je 3 uur onderweg. Die gaat door heel Bilbao.  Wat een mooie stad echt alles door elkaar heen gebouwd maar ook het oude is nog erg mooi goed onderhouden en dan de tegenstelling van al dat nieuwe. Prachtig die contrasten.

Bij "het gebouw" gaan we er uit. Ergens komt er een raar klepperend geluid vandaan en echt geen idee wat dit nou moet zijn. Als we naar het Guggenheim museum lopen zien we twee grote puntzakken staan die hertengeweitjes hebben en klepsnavels. Nooit gezien maar ontzettend leuk. Als je een foto neemt hoor je ze zeggen cheese en houden ze hun kop schuin. Geef je ze geld dan buigen ze.

Maar goed daar komen we niet voor. Wat een waanzinnig mooi gebouw en hoe verzin je het om zoiets op papier te zetten en het dan ook nog gerealiseerd te krijgen. Als je hier staat en om je heen kijkt zie je ook weer allerlei soorten architectuur. Nog effetjes en we worden nog eens wat. Euh ja wat weet ik niet.  Weer terug in het centrum heerlijke tapas gegeten op een waanzinnig leuk binnenplein. Bilbao we komen vast nog een keer terug wat een geweldige stad.

1. Rene en Lia:
    14 november 2016
    Wat een leuke verslagen en de foto`s van Bilbao, geweldig. Willen we ook wel
    een keer naar toe.
    Gr. Rene en Lia XXX
  2. Nico en Marion:
    14 november 2016
    Ziet er allemaal aantrekkelijk uit, leuk de combinatie natuurparken en steden.
    Krijg er zin in maar we moeten nog even wachten!
    Liefs Nico, Marion en Max.