Spanje portugal 2016 deel 21

3 oktober 2016 - Saint-Nazaire, Frankrijk

Lang gelden dat het met opstaan onder de 20 gr is en nu net 12. Mens lief dat scheelt me ff een bontjas met gisteren, toen liepen we nog in korte broek en T-shirt hier langs de hele leuke oude haven van Boulin, een gehucht vlakbij Beauvoir sur mere, trouwens een super plek. Vandaag heeft Peter zelfs zijn lange broek aangedaan er staat een gemene koude wind die overal doorheen blaast. Blij dat het gisteren niet was want toen werden we getrakteerd op het binnen halen van oester en mossel scheepjes. Echt leuk om te zien hoe die volgeladen met metalen netten op een soort trailer die achter, bijna museumstukken, tracktoren hingen. Deze tracktoren reden achteruit de helling af, en niet zo heel zachtjes, rolde de trailer het water in en de aluminium platbodem bootjes werden met een lier er opgetrokken. De buitenboord motoren werden eerst met een ratel omhoog gerateld zodat ze niet over de helling schuurde. Het was daar in de oude haven file varen, super om te zien.

We staan in St. Nazaire  op een vrijwel nieuwe camperplek, eerst stonden we op de oude "gratis" plek en daar stonden er nog twee mee ééntje had al een waarschuwing onder de ruitenwisser dus leek het ons niet zo slim om daar te blijven staan. En deze nieuwe is op het zelfde terrein dus hoefde geen kilometers te rijden en kosten net €7.00 incl. stroom. Dit is een leuke stad waar de oude haven overgaat in een nieuw winkel gedeelte die daarna weer overgaat in het oude stad. En weet je op een gegeven moment word je hongerig en bij god als het niet waar is maar als wij trek hebben zijn of gaan de vreettentje dicht.  Dan zien we er eentje bij het museum en gelukkig die is open en de plate du joure is cocque ala bierre  Lekker hebben we zin in. Ik ga naar binnen om te bestellen en met handen en voeten komen we er uit. Helemaal trots ga ik weer naar buiten waar inmiddels een kouwe wind staat. Dus we draaien om en gaan lekker binnen zitten.. Even later komen ze met de koffie en mijn wijntje. Ik heb net twee slokken genomen of het eten komt er al aan, Peter zegt al van nou nou dat is snel, en dan zet ze de borden neer. Hu das rare kip die hebben we nog nooit gezien. Blijkt een soort tosti te wezen met een maïzena kaas saus er over of iets dergelijks. Op zich niet vies maar de kip heeft er mijlen ver naast gelegen.  Als ik later op de bon kijk hebben we Croque monsieur gehad, mooi volgende keer niet meer bestellen. Vanochtend was het ondanks dat het kacheltje op standje 1 stond niet warm er staat nog steeds een smerige kouwe wind. We stoppen we gaan richting huis. We vinden het mooi zo. Alleen nog langs de kust van Normandië naar boven.