Lynebotn

22 mei 2019 - Lysebotn, Noorwegen

19-5 Vanochtend vanaf de camping, trouwens net zo saai als Denemarken, om 9.45 uur vertrokken. Blijkt het maar 15 minuten rijden te zijn, we zijn dus wel heel erg op tijd, de boot vertrekt pas om 12.15 uur. Maar toch nog net op tijd onze koffie op toen we er als we er op kunnen. Belachelijk als je ziet wat er op zo,n boot gaat al die vrachtwagens, personenwagen, en als je dan zelf de boot inrijd vind je ze bijna niet terug en echt de klep aan de voorkant is dicht en we hebben geen plons gehoord. We staan lekker vooraan dus er ook weer snel af.

Onze bootHier moeten wij in

Één ding weet ik nu zeker voor mij geen cruise, mens ik zit na nog geen half uur varen al op mijn horloge te kijken. Dan maar rond lopen en wat eten. Dat is dan wel grappig, je kunt zelf je patat op scheppen, wat de vrouw voor ons dan ook doet en wel zo walgelijk veel dat het van het bord af rolt.

Echt ze had geen Russisch uiterlijk anders had ik het nog een beetje kunnen begrijpen.

Maar goed wij hebben genoeg aan een klein bordje en een hamburger die is zo groot dat we die delen.

Eindelijk mogen we naar de camper en Giel is door het dolle heen, die heeft trouwens geen valium pilletje gekregen want het lijkt wel of die bij hem averechts werken. Een normaal mens of in dit geval dier wordt er rustig en kalm van, nee Giel niet die werd helemaal hyper de pieper.

KLep openDe klep gaat open en  kijk we zijn er!! We zijn er

Wat een verademing is de eerste indruk van Noorwegen in vergelijk met dat saaie Denemarken. Hier kleur, bomen, rotsen, hoogte verschillen, bochten in de weg, dit bevalt ons al helemaal.

De camperplek niet dus, dan wordt het maar terug rijden en dan maar in Lillesand gaan staan. En dat is weer een top plekje.

Lillesand3Lillesand6Lillesand2

En ik had toch alles voorbereid? Route op de kaart uitgestippeld? Plaatsen op geschreven? Nou we hebben de kaart er bij gepakt en ik snap er geen drol meer van. Hebben we thuis dan nog een kaart? Ik weet het niet maar de plaatsen die ik opgeschreven heb kan ik hier op deze kaart niet meer terug vinden!!!

Zo weer wat geleerd, ik bereid me dus nergens meer op voor! Zonde van de tijd. Volgende keer weer gewoon instappen en gaan met die banaan.

Trouwens ook internet is een drama. In Denemarken als slecht maar hier............................ niks dus. Dacht dat we daar alleen in het hoge noorden last van zouden hebben maar niet dus.

20-5 Julia is vandaag jarig en uiteraard vandaag worden we te laat wakker om haar voor schooltijd te feliciteren. Peter belt Sabrina en we horen dat ze om 15.00 uur uit school komt. Onthouden dus.

Peter heeft het adres van Lysebotn in de navigatie gezet en we gaan. Als we even op weg zijn zie ik een bankgebouw. Ho stop eerst Noorse kronen halen. Als ik dan toch binnen ben dan ook maar gelijk vragen waar ik een internet kaartje voor de telefoon kan kopen. Gaan jullie richting het noorden, wordt er gevraagd. Yep antwoord ik, nou ja iets anders dus, iets beleefder. Dan is er in Evje een winkel die ze heeft. En het ligt nog op de route ook. He lekker als je zo geholpen wordt.

Na 70 kilometer moeten we voor Lysebotn links af en voor Evje rechts en dan is het nog maar 15 kilometer. Zo laten we het nu gelijk vinden net als de winkel. Alleen ze verkopen geen internet kaartjes. Nee dat wordt moeilijk zegt de verkopen. Zo heeel tergend langzaam voel ik iets nats onder mijn armen en op mijn rug komen opzetten. ‘T zal toch niet he. Eigenlijk erg toch dat je ook daar al afhankelijk bent geworden. Maar ja je bank en bepaalde app’s die je nu voor de vakantie gebruikt. Maar zo lief van de verkoper hij probeert echt van alles maar het lukt gewoon niet.

Dan zegt hij kijk een op de site van de provider. Dus ik tik in KPN geen internet op telefoon in Noorwegen. En wat zien ik??????? Verleden jaar was er iemand met precies hetzelfde probleem, dus ik volg de opdrachten uit die genoemd worden. En krijg nou wat het werkt!!! He he Heerlijk kunnen we weer zien wat er op de bank rekening staat : )

Als we weer verder gaan heb ik de kaart erbij en zeg dan Peet stop is. En hij doet dat zowaar, kijk als we weg 9 volgen komen we er ook en dat zijn niet van die soort fietspaden waar je ook nog tegenliggers hebt en we ook geen krassen meer oplopen, want ja de eerste zit er op, ach we waren er voor gewaarschuwd. We volgen weg 9 en raar er staat Z.O. op de navigatie . Hoe kan dat nou we moeten naar het noorden. Nou zal wel goed komen denk ik dan nog even doorrijden. We hebben Miep maar even denkbeeldig een prop in der mond gestopt want uiteraard wil die iedere keer de andere kant op.

Dan kijk ik weer op de navigatie, he das raar lijkt wel of de kilometers optellen. Uhhhhh een weg kan twee kanten op de goeie en de verkeerde laten wij nou de verkeerde op gaan. Kaart op zijn kop gehouden Man? We halen de prop maar weer uit miep der mond en volgen braaf de instructies op.

En jongens daar hebben we geen spijt van. Oke was weer even een rijbaan van een fietspad bij maar de tegen liggende bus week netje uit naar de kant en dat was duidelijk te horen. Die zat dus ff goed tegen de vangrails aan. Beter hij dan wij.

We hebben door sneeuw gereden die nog 3 meter hoor langs de kant lag, bevroren bergtop meren gezien, Rotsen waar mensen stenen opgestapeld hebben, uitzichten om te watertanden. En dan als klap op de vuurpijl de afdaling van 7 kilometer mat alleen maar haarspeld bochten bij een afdalings percentage van dik 10%. We willen de trollstigen route nog rijden maar of die net zo mooi is?

Onder aan de bergMeeste sneeuwzo al 2 km achter de rug.Onderwegbergejs steen2

Uit eindelijk komen we in Lysebotn aan en das me der toch een gat. 20 huizen een brandweer kazerne waar 1 auto in staat een restaurant die ook kamers verhuurd en jachthaven zonder boten en een camping. Hellup waar moeten we nu weer heen. We gaan maar op de camping staan want we weten het even niet en Giel moet er ook uit. Dan vragen bij de receptie. Jemig als je hier uit wil heb je twee optie,s of terug de berg over, of met de ferry mee, tocht van een uur. Mamma Mia wat een gedoe. Snap je nu waarom ik nooit iets voorbereide en het ook niet meer ga doen.? Gaat toch nooit zo als we denken. Dan op internet op zoek naar de ferry.  Shit shit shit , die vaart morgen niet. Naast ons staat een camper met Duits kenteken ga het daar vragen kan mij het schelen. Whahahahah die zitten met hetzelfde probleem. Willen ook naar de Preikestolen en zien ook de terugweg door over de berg niet zitten. Ze komen wel met de mededeling dat er woensdag wel eentje vaart en legt ook gelijk uit hoe het werkt als je via internet boekt. Verder weten ze te vertellen dat de minimale afstand onder het laagste deel van je camper minimaal 30 centimeter moet zijn. Dat hebben we gelukkig. Zij niet hun opstap trapje is 28 cm boven de grond. Het uitzicht is hier ook gewoon weer mooi, zal vast niet de grootste waterval zijn in Noorwegen maar wel de eerste waar wij bij blijven slapen

lysebotn2p

Ik heb inmiddels geboekt, we hebben nog een kwart tank diesel niet dat we het niet zouden halen maar de camper is nu zo zwaar dat we dat oude beestje toch een beetje willen ontzien en om dan 7 km steil omhoog met haarspeld bochten te gaan doen lijkt ons een beetje teveel van het goede.

Zo leuk moet ik ff vertellen. Komt er een camper hier aanrijden met Zweeds kenteken, zitten er zes Thaiwanesen in. Die rijden er weer af en even later horen we veel lawaai zitten ze ergens vast of konden het taludje niet op. Dan komen ze weer terug zetten zo boem de camper neer en gaan aan de gang met stroom. Ach metertje meer of minder maakt niet zoveel uit alleen hebben ze niet de goede stekker bij zich. Peter ziet ze klooien en geniet, ze halen de eurostekker uit elkaar en willen de draadjes zo in het stop contact steken. Dat word Peet zelfs te erg en pakt ons verlengsnoer en loopt er heen. Sluit het spul aan en de mensen hebben stroom. Even later krijgen we een heerlijk bakje Thaise soep waar je bek van afbrand. Peter zijn kunstgebit is gelukkig nog net niet van gesmolten.

Vanochtend word er om 6 uur ja echt 6uur op de deur geklopt. Giel gelijk aan het blaffen en wij nog net niet met een hartstuip wakker. IS die Taiwanees die het snoer terug brengt. Idioot hadden we dat geweten had hij gisteren ook zijn soep kunnen houden.

Gelukkig toch weer in slaap gevallen en netjes om even over achten weer wakker. Als ik later Giel uit laat staan onze Duitse buren er nog en zelfs de gordijnen nog dicht. Hoezo om 8.00 uur weg. Zouden ze toch besloten hebben om morgen naar de Preikestolen te gaan.

Als ze dan wakker zijn blijkt toch dat ze terug gaan en naar de grote gletsjer willen gaan. Ze gaan de gok wagen.

Wij maken maar van de gelegenheid gebruik om een was te doen en de camper weer een beetje netjes te maken. Ik loop eerst maar na de receptie om te zeggen dat we nog een nachtje blijven en muntjes te halen voor de wasmachine. Het vrouwtje achter de receptie vraagt of ik later terug kan komen want het systeem werkt niet, Geen punt, dan vraag ik of ze muntjes heeft voor de wasmachine. Wasmachine? Nee die is alleen voor het personeel. Zucht hele diepe zucht. Net het bed afgehaald en alle was bij een gezocht. Begint met een K en eindigt op een T. Dan vraagt ze of ik veel was heb. Nou nee op zich niet zeg ik. Kom maar zegt ze dan gebruik je mijn wasmachine, hoe lief is dan. Geweldig zulke mensen, hier wordt je weer helemaal blij van.

Peter maakt gelijk het zonnepaneel schoon en komt met de heerlijke opmerking. Ik heb goed en slecht nieuws. Tuurlijk kom maar op. Paneel is schoon, das het goeie nieuws. Slechte nieuws is dat het los zit. Maar het geluk is met ons want ze zijn hier aan het verbouwen en Peter kan een boormachine lenen. Schroeven heeft hij zelf en ook die klus is weer geklaard.

1. Marja Gerber:
    22 mei 2019
    Bedankt weer een leuk verhaal.voel me ook een beetje in noorwegen nu. Groetjes en geniet.
  2. Nico odijk:
    22 mei 2019
    Leuk om zo een beetje mee te reizen
  3. Rene en Lia:
    22 mei 2019
    Weer een geweldig verslag en niet saai, maar dat kan ook niet bij jullie 😉
  4. Peter en Manja:
    22 mei 2019
    Zo leuk om jullie reacties te lezen. Weet ik in ieder geval dat ik het niet voor de kat ze in viool doe.
  5. Ruud:
    Herkenbaar verhaal!
    Wij zijn nu in Bergen
    Groetjes van Ula en Ruud
  6. Nellie:
    23 mei 2019
    Schitterend, die verhalen. Helemaal grandioos. Ik heb het met met heel veel plezier van mijn telefoon aan Fred voorgelezen. Groetjes Nellie
  7. Elly de Jong- Sondaar:
    23 mei 2019
    Leuk om jullie zo te volgen. Lag die sneeuw er nog steeds en ook zo'n bevroren meer? Wij zagen dat nog begin april. Ik had verwacht dat het al weg zou zijn, niet dus! Leuk dat we dit nu weten. Fijne reis nog!
  8. Martin Nijssen:
    26 mei 2019
    Leuk om te volgen!
    Wie heeft een wekker nodig als er Thai in de buurt zijn! 😊
    Veel plezier!