En weer in Zweden

12 juli 2019 - Hittarp, Zweden

25-6 Jammer dat het weer zo omgeslagen is anders waren we nog een dag gebleven.

De navigatie staat op Gotenburg en we zien dat het buiten 15 graden is en weten dat het in Nederland 35 graden moet zijn. Eerlijk gezegd denk ik dat ik heel misschien dan blij ben dat we hier zitten.

Lachen joh, zal de laatste camperstop in Noorwegen zijn en dan staan we aan de rand van een stadje en dat is leuke!

De eerste keer deze vakantie.

We zijn een dagje extra gebleven, mooi om de camper binnen weer even goed onder handen te nemen. Vanmiddag even goed Mysen bekeken, tis er schoon en verzorgden er is zelfs een staafkerk , maar die is dicht.

Dan andere schoenen aan want met slippers het bos in weet ik nu uit ervaring loopt niet lekker.

Ziezo na anderhalf uur verwachten we toch wel dat Giel nu tevreden is met lopen, we pakken de stoelen en gaan buiten in de zon zitten, ja ja hij schijnt! Helaas na nog net geen 3 uurtjeskomt zijn boze neefje er weer aan en spettert het alweer. Tis net zo’n weer huisje mooi weer vrouwtje naar buiten (en zo hoort het ook) bij slecht weer het mannetje, alleen die van mij blijft dan ook binnen.

Ach het is bij een klein buitje gebleven boze neefje is gelukkig zo vertrokken.

26-6 Boze neefje is gisteravond even terug gekomen en gelijk brak de pleuris uit. Wat een regen met onweer en flitsten niet normaal meer.

Maar goed hebben we ook weer gehad, en weet je gisteren stonden we hier met zijn 2en ja wij en nog een Nederlander en gisteravond stonden er 7 Nederlanders 2 Duitsers en 1 Fransman. We vermoeden dat dit een gewilde tussen stop is om richting Oslo te gaan of richting Zweden.

Tijdens het rijden richting Gotenburg willen we toch wel een eind langs de kust rijden en stellen de navigatie in op Stromstad, bij de haven en een klein lunchje en Giel er uit . Door naar Sannas maar terwijl we die kant op gaan zie ik ineens een camperplek in Hunnebostrand. Daar hebben we ooit eerder gestaan in de , ja ja , stromende regen en nu, aangezien het prachtig weer is, gooien we ook deze plek in de herkansing.

En ook dit valt niet tegen alleen snappen we geen moer van het betalen. Volgens het acsi/nkc boekje is het gratis. Hier hangen borden dat je per sms moet betalen, ruim 5 jaar geleden toen we ‘s ochtend wakker werden kleefde er een bekeuring achter de ruitenwisser, nooit betaald trouwens, maar willen het toch wel voorkomen. Dus vragen bij de toeristen info, maar dat helpt ook niet veel, ze vermoeden dat je niet meer hoeft te betalen maar weten het niet zeker. Kijk aan zulke info heb je .............niks.

Hunnebostrand  CamperHunnebostrand (3)Man aan rotsHunnebostrand rozen

We gaan maar een eind lopen en komen bij de sculpturen uit, leuk er is aardig wat bij gekomen. Dan zien we en soort duikplank achtig iets , die stond er toen ook niet en hu aan de rechterkant allemaal huisjes en een camper. Ff kijken wat er op het bord staat. Yeah we mogen er staan!!. Mooie plek lekker grasveld voor je snufferd wat willen we nog meer. Er staan ook borden type 1 geen idee wat dat inhoud. Eerst even de coördinaten opslaan waar we staan dan kunnen we die mooi invoeren zodat we niet verkeerd rijden.

Jongen springt

He he we staan na een gigantische steile klim en een weggetje wat over ging in een fietspad wel zo smal dat we aan weerskanten tussen de struiken zaten. Draaien kon ook niet daar was het te krap voor dus achteruit de klucht weer op. Peter zit te fluiten die vind het allemaal even mooi, maar bij mij staat het klamme zweet tussen mijn bilnaad staan en ik rijd niet eens.

Maar goed we zitten dus lekker buiten met een kop thee, komt er een vrouwtje in badjas naar ons toe. Is dat jullie camper vraagt ze. Ja zeggen we ,maar denk er gelijk bij, is niet te koop hoor.                                                                                                                               Jullie mogen hier niet staan, er is net een man geweest die heeft de andere campers ook bekeurd. He niet staan maar er stat daar toch dat het mag. Ja zegt ze dat is voor type 1 auto’s dat zijn kleine auto’s en campers.

Gadverdegadver sta je op een mooie plek kan je weer weg. Nu weet ik hoe zigeuners zich voelen.

Maar wel lief dat ze komt waarschuwen in haar badjas. Peter gaat even kijken bij de andere campers en ja er zit inderdaad een bekeuring op van 700 kronen. Dan maar weer terug waar we vandaan zijn gekomen en maar weer vragen hoe het met betalen zit. Ja klopt je moet met sms betalen. Maar er staat zoveel bij dat het niet duidelijk is. Dan bellen en wat denk je?????? Een bandje : dit telefoonnummer is niet in gebruik. Hoe ontmoedig ik toeristen nou zo dus.

Dan komt er een man aan met een beeldschoon baby'tje op zijn arm en zegt dat het gewoon niet werkt voor toeristen. Je moet de app downloaden en die is waarschijnlijk alleen in het Zweeds. Nou daahaag de groeten wat een gedoe voor een kaartje. We gaan er van tussen.

Peter heeft ondertussen een plek gevonden in Lysekil bij een jachthaven. We kunnen er douchen de was doen en hebben elektra. En dat voor € 18,95 Ja zonder wasmachine dan he.

As we aankomen rijden hebben we vanaf boven een schitterend uitzicht over de jachthaven.

Jachthaven LysekilJachthaven Lysekil2

Beneden zet hij de camper stil en ik ga op zoek naar de receptie. Niet te vinden, dan het restaurant in.

Meisje van de bediening legt uit dat achter het gebouw een betaalautomaat staat. Ik loop er heen en betaal he 220 kronen? Das meer dan er in het boekje staat. Nou ja het is een mooie plek. En dat blijkt want alle plekken zijn bezet. Gloeiende gloeiende. Nou hebben we de hele dag een keer mooi weer heb je weer zo’n kut dag achter de rug.

We zetten de camper op een niet officiele plek en dus zonder stroom, niet dat we het echt nodig hebben maar je betaald er voor toch en we blijven Nederlander.

Maar weer geleerd eerst kijken dan betalen.

En wat een yuppe en kapsonus loopt er hier rond, nee niet ons plekkie. Gaat van de lijst af.

O Trouwens weet je wat we in Noorwegen hebben gezien, nee geen eland, maar 4 kraanvogels. Zo raar die verwacht je daar toch niet.

O en dan nog wat. Geef je hond geen gekookte spruitjes door zijn eten tenzij je een wedstrijdje wilt doen wie het eerst uit de camper rent.

29-6 Het nnatuurpark hier in Saro maakt de saaie plek meer dan goed. Het was gisteren weer klimmen en klauteren maar wat was het mooi. Wat een uitzichten heb je hier weer.

Saro (8)SaroSaro (21)Prins pad (5)En dan kom je ook nog een prins tegen

Vanochtend met Giel maar even een andere route gelopen want denk niet dat hij al die rotspartijen heel erg fijn vond lopen. Deze route is aanmerkelijk platter en loopt veel meer door het bos maar weer anders mooi. Toch wonderlijk wat een paar nieuwe knieen kunnen, zoals gisteren ook weer met het klauteren hij heeft nergens last van.

Saro (15)

We twijfelen nmen we de boot bij Helsingborg of The Bridge bij Malmo ,lijk van de serie is toch al weg. 10 kilomer voor Helsingborg heb ik wel een leuke camperplek gevonden en het is 50 kilometer onde Malmo we hebben de keus dus.

Als we de camperplek in Hirttap op rijden is het wel zo’n mooie plek wat een plaatje. Uitzicht over zee op de kust van Denemarken. En schitterend weer. We plakken lekker de zondag aan vast.

UItzicht op Helsingor (7)Uitzicht op Helsingor

Giel op de uitkijkJa Giel land inzicht

Cruiseschip verlichtZeilboot (5)