Finland 2

1 juli 2019 - Nurmes, Finland

8-6 De campings in Joesuu nu gedaan. Gisteren aangekomen op camping Jokiasema,  wat een probleem om daar de receptie te vinden. Uit eindelijk maar weer gebeld dat we er zijn maar de receptie niet kunnen vinden. Blijkt deze in het restaurant café te zijn bij de haven.

Tiny house op het water

He he we hebben de bedrijfsleidster te pakken. Ze schrijft ons eerst in, oké dan blijven we een nachtje, en neemt ons dan mee om alles te laten zien. Ook hier ziet alles er netjes uit. Wat ons wel opvalt is dat je met meerdere mensen in één grote ruimte staat te douchen. Op niks mis mee maar even wennen hé.

Raar is dat toch zit je heerlijk buiten een boekje te lezen en gaat je naar binnen kijkt op de klok en is het al 24:00 uur. Echt ik heb ooi voor de gein gezegd dat je hier twee wekkers moet zetten maar het si dus echt nodig.

Camping Holiday Linnunlathi is groot echt groot en staat vol met campers, caravans en tenten. Dit is echt de eerste keer dat we dit zien. Maar klopt ook wel want toen ik belde om te vragen of we konden komen was er een groot evenement en nu blijkt dat van Jawa motoren te zijn geweest. Er staan er nog aardig wat. De eigenaar staat nog met kleine oogjes achter de balie en verteld gelijk dat er niks is veranderd en er niks gaat veranderen ook de prijzen blijven gelijk. We lopen zelfs het terrein over en bekijken weer het sanitair. Zoals de hele camping er uit ziet, keurig. Hij krijgt zijn sticker op geplakt de Hollandse snoepjes en we gaan weer.

Trotse bezitterDe ouwetjes doen het nog best

Portal kunnen aanbrengen. Ze gaat het door geven maar denkt dat de eigenaar het niet snapt, de man is al wat op leeftijd. Dan geef ik door dat ik in augustus nog wel een keer contact op zal neen en ze is helemaal tevreden.

Het gaat zo goed vandaag dat we Ruunaa in de navigatie zetten en zien dat dat maar 27km rijden is.

Als ik bel om te vragen of het uitkomt is dat morgen wel nu niet. Maar gelukkig heeft hij wel plek dus wij weten waar we slapen vannacht.

Hier zijn het wel afgebakende plekken niet zo heel groot maar dat maakt de omgeving meer dan goed. Wat een schitterende natuur hier.

Op iedere camping vind je een blokhut waar je fikkie kunt stokenMooi looppad gemaaktStukje oerwoud

En dan zien we in een stroom versnelling mensen tja is dit wild water kanoën. Wel gaaf om te zien. Die staan op de vidoe

UItmonding van een rivier

En hoi hoi bijna geen muggen!!!

9-6 Heel raar overal zien we tenten en auto’s bij de huisjes maar geen mens te bekennen. Ergens wel te begrijpen als je weet hoe mooi het hier is en met al die activiteiten die er te doen zijn. Dan gaan we naar de receptie om de papieren door te nemen, maar de eigenaar is er nog niet en de receptioniste gaat bellen. Hij komt er aan, ja hoe laat heeft hij niet gezegd. We gaan buiten zitten het is tenslotte weer prachtig weer. En we zitten eerste rang want er schijnt aan de overkant van de rivier richting Rusland een bosbrand te zijn. Ja ja je maakt nog eens wat mee zo. We zien het niet maar ruiken het wel.

Dan eindelijk komt de eigenaar op duiken en nee niets verandert maar wil wel de papieren doornemen.

He he klaar we kunnen naar Pankakoski wel 12 km verder. Ik weet het Ruunaa staat niet op de kaart maar valt, merken we later onder Pankakoski .

De eerste indruk van hier is oeps. Maar als ik de receptie binnen kom is het wauw. Wat mooi en anders nu eens niet het traditionele houtwerk maar een moderne uitstraling.

Gezellig met de eigenaar zitten kletsen en onder tussen de papieren weer bekeken. Buiten terrein en huisjes zien er ook weer goed uit, maar ja je hebt hier het voordeel natuurlijk dat je aan het terrein niet veel hoeft te doen. Alle huisjes tenten caravans en campers staan hier gewoon tussen de bomen.

Naar Nurmes is het 56 km en als we onderweg nog wat boodschappen doen komt het ineens met bakken uit de hemel, had de eigenaar van Pankakoski toch gelijk die had ons al gewaarschuwd.

Camping Hyvarila is totaal anders, eerst komen we langs een groot golfveld en dan de receptie in een statig gebouw. Ze zijn net een weekje open en weer is het niet druk. Aan de ene kant makkelijk want je weet dat je een plek hebt aan de andere kant voel je je net Remi van alleen op de wereld.

De receptioniste legt uit waar we kunnen staan en als IK, moet je opletten. IK tijd heb kom je maar.

En als ik kom verteld ze dat ze dit al een paar jaar niet meer gedaan heeft en is dan ook verbaasd als ze haar naam nog op het blad ziet staan als contact persoon, zelfs de omschrijvingen kloppen nog. He he er is wat veranderd hoewel weinig. Oja zegt ze die hebben we SUB boarden, ik zeg dat ik dat nog nooit gedaan heb maar dat het me leuk lijkt. Moet je doen zegt ze, als je wilt kom dan vanavond maar als het minder waait. Ik ga er over nadenken.

Tis toch om je haren uit je kop te trekken, en dan ben ik wel even bezig met dat dikke bos van me, maar nu hebben we internet werkt het niet. Niet in de camper maar ook niet bij de receptie.

1. Ton:
    1 juli 2019
    Jullie zijn lekker bezig buurtjes.
    Lijkt wel een werk vakantie.
    Maar wel een gezellig.
    En je ziet nog is wat.
    Gr Ton
  2. Nellie:
    2 juli 2019
    Je maakt in ieder geval wel van alles mee en je kent nu ook de beste campings. Lijkt me toch wel heel erg leuk. Ik vind het ook heel erg leuk om jullie op deze manier te volgen. Als wij ooit die kant op gaan, weet ik waar we moeten zijn, hihi. Groetjes Nellie
  3. Francien kruijs:
    2 juli 2019
    Jullie zijn goed bezig succes verder.
  4. Maarten Van Gasteren:
    2 juli 2019
    Fantastische reacties van de mensen leuk om zón verslag te lezen en blij voor jullie dat het zo goed gaat. Gr.
  5. Marja Gerber:
    2 juli 2019
    Gezellig om het van hier mee te lezen. 👍👍👍