Finland 1

25 juni 2019 - Ilomantsi, Finland

Doen we onderweg boodschappen bij de Lidl, hier in Finland wel en in Noorwegen niet aanwezig, staan er een paar waterdichte hoge wandelschoenen. Echt ik ben van mijn geloof afgestapt en heb ze gekocht. Al die tijd op mijn regenlaarzen was ook niet alles. Trouwens de diesel is hier ook aanmerkelijk goedkoper, scheelt bij sommige tankstations bijna € 0,20 op een liter.

5-6 Vandaag onze eerste inspectie dag en we zijn er op gekleed.

We zijn der laar voor

Muhos ligt volgens de navigatie 35 kilometer verderop. Maar als we het adres invoeren is het ineens 57 kilometer, ach kan natuurlijk als het een eindje buiten Muhos ligt. Als we nog 3,2 km. moeten we links af een onverharde weg op. Ook dat hebben we eerder gehad dus doen we dat braaf, maar dan wordt die weg zo slecht dat Peter het niet verder aandurft. Ons ouwe gebakkie moet nog veel langer mee dus rustig in zijn achteruit dat stuk weer terug tot we op de geasfalteerde weg weer zitten.

Gloeiende gloeiende kachelpijpen nu is het ineens nog 46km. Na 20km wil ze ons terug hebben naar de onverharde route , nou echt niet dat we dat doen. Hoppa opnieuw instellen en dan op adres en niet de coördinaten. Holy shit, nu is het weer 70km. Mooi volgende keer gewoon de snelwegen hier in dit land maar weer aan. Ook weer geleerd.

Maar we komen er en wat een leuk ontvangst. Vraagt gelijk of we koffie willen en na even gekletst te hebben komen dan ook de inspectie papieren erbij. Nee zegt hij er is niks nieuws, nou ja op een hele kleine naamswijziging na, nou dat gaat dus makkelijk. Als ik even later vraag of er op het terrein niks verandert is schiet hem ineens te de slaapplek in de boom te binnen. Slaapplek in een boom? Dat wil ik zien.

P1250682

We lopen naar de bewuste boom en via een heel wiebelig trappetje klimmen we naar boven. Jongens zo simpel maar leuk gemaakt. Dan verteld hij dat je hier op deze plek in één en in de boom er naast met twee hangmatten kunt slapen. Klamboe voor de muggen er over heen en klaar is het. Ik vraag of het mogelijk is om het op de foto te krijgen en dat is ook al geen probleem. Dus we klauteren het wiebelige trappetje weer af hij haalt de hangmatten en ik pak het fototoestel en we klauteren weer gezellig de boom in. Ineens moet ik denken aan het liedje van Annie MG Schmit, “ik heb een tante en een oom, heb het niet gezongen want dat begreep hij toch niet, en wilde het ook gezellig houden, denk niet dat hij op mijn zangkwaliteit zit te wachten.

Hij denkt er over na om dit op meer plekken op zijn terrein te doen. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om er een advertentie aan vast te plakken want hij heeft het al op zijn eigen website staan.

Dan krijgen we info mee en hij verteld dat er een mooie wandeling is naar het stuwmeer zo,n  2,5 km door het bos.

P1250666P1250660

Camper op een mooi plekje gezet, de was afgegeven kan die mooi draaien, en we gaan. Nou hij heeft niets te veel gezegd, het is echt een mooie wandeling. Aan het eind vlakbij de stuw komen we een koppeltje tegen, en jongens das geen zuivere koffie. We hadden ze al zien staan zoenen maar toen we dichter bij kwamen keken ze alle twee de andere kant op. En hij was met zijn grote Mercedes al op het terrein van de camping geweest waar hij zoekend rondkeek en toen weer weg reed. Ja ja ga dat thuis maar eens uitleggen.

Peter moet plassen en o o wat hebben jullie mannen het toch makkelijk. Hup snikkel er uit en plassen alleen er zitten hier best wel veel muggen en laat er nou net eentje het op zijn snikkel op een lekker plekkie vinden om te gaan zitten. Die zit er dus niet lang, met een vette tik ligt die even later op zijn ruggetje op de grond met de pootjes gestrekt naar boven. Ja muggie moet je maar niet op Peets snikkel gaan zitten.

Terug in de camper is de was klaar en ligt even later opgevouwen in de kast. Wat een luxe. En het is nog mooi en warm weer ook, moet je opletten heb ik die waterdichte schoenen gekocht heb ik ze straks niet meer nodig.

6-6 Het was zo ongelofelijk stil vannacht dat ik er bijna niet van kon slapen, en het was warm ook hoor.

Zo leuk als we gisteren werden ontvangen zo tam is het hier. Meisje achter de bar belt haar baas dat we er zijn en die geeft haar door dat we het terrein maar over moeten lopen en als er iets is dat we dat maar moeten melden. Nou dat is zo klaar dus. Kijk en nu komt de aap uit de mouw, toe ik gisteren belde om te zeggen dat we kwamen snapte zee er al niets van, toen nog een mailtje getuurd en ja dat had ze ontvangen. Maar ze deed dit werkt nog niet zo lang en ze was de nieuwe receptioniste.

Gelijk kijken we of we door kunnen naar Joensuu, das dit 320 km dat wordt morgen dus.

Joensuu is het niet geworden dus wel Koli en weer zo’n warm en gezellig ontvangst. Zal wel komen omdat dit weer een Klein en Fijn camping is, daar wordt je ,denk ik, wat persoonlijker benadert.

Want het is water water waterJe moet geen warervrees hebben in finlandVoorbeeld hoe je je handen moet wassenZelf een voorbeeld hoe je je handen moet wassen ontbreekt net op de camping.

Heerlijk tussen de bomen in de schaduw staan we. Erg he eerst lopen zeuren over dat het maar regent en sneeuwt en nu zeiken dat het zo warm is. Maar van 4gr. naar 32gr. Is wel ff wennen.

Deze camping is ook ‘s winters open en dan wordt je toch wel nieuwsgierig hoe dat hier zal zijn.

Afgelopen winter verteld Nina de eigenares lag er ruim een meter sneeuw. Nee ‘s winters is er op het meer niet te schaatsen dan ligt er te veel sneeuw, en ze haat de muggen. Wij ook!

We nemen samen de lijst door en er zijn veranderingen en vragen waar ik nu even geen antwoord op heb. Die neem ik mee en leg die straks aan de acsi voor. Als we weggaan krijgen we salted bread gevuld met rijst mee. Is een streekgerecht hier Karjala. Opwarmen en dan een beetje boter er over in de koekenpan legt ze uit. We zijn benieuwd. Weet je je leert zo wel leuke mensen kennen.

Joensuu wordt het nog steeds niet de ene camping had een groot evenement en de andere neemt de telefoon niet op. Dus nu maar naar ILomantsi.

Ach die zijn pas twee dagen open en nog volop bezig met grasmaaien en de voorbereidingen voor het komend seizoen. Een jongeman staat in het Russisch met een oudere man, blijkt eigenaar te zijn, en vraagt aan mij of ik Engels spreek en of ik met hem mee wil lopen. Trots laat hij me alles zien, inmiddels weet ik dat niet alles met Nederlandse ogen moet bekijken maar alles zien er netjes uit. Achter waar de mensen niet veel zullen komen is er een vlonder in elkaar gestort maar ik heb het nieuwe materiaal voor al klaar zien liggen.

Dan verteld hij dat het grootste verhuur huis wel heel groot is en of ik dat ook wil zien. Ach zo,n jong gun je dat toch dus daar gaan we, Het is inderdaad een groot huis, met aan de ene kant een aanrecht met elektrische kookplaat en een kleine koelkast. Aan de andere kant een enorme vrieskist met een magnetron er op. Verder.......................ach net wat ik al zei, niet kijken met Nederlandse ogen.

We kunnen hier ook blijven slapen en laat gelijk de prijzen zien. Het is hier mooi en we zijn de enige dus waarom niet.

Maar als de camper op een plek staat en ik sta buiten, echt niet normaal, maar zoveel muggen dat ik er gek van wordt. Peet we gaan hier weg dit is niet leuk. Sorry voor hun ook niet missen ze hun omzet maar dit houden we niet vol. We komen op aanraden van de jongen wel een keer half/ eind juli terug dan zitten er minder muggen volgens hem.

Pprachtig plekje op de muggen na

Later blijkt Giel in zijn liezen vol met muggenbeten te zitten. Heel raar met rode randen. Maar we hebben nu ook gezien dat de muggen daar een warm plekje vinden en dat er weinig haar zit.

Foto,s Komen de volgende keer er bij

1. Sjanie en Wim:
    26 juni 2019
    Vader Abraham had er al een liedje van gemaakt.
    Uche uche uche uche uche
    Het stikt hier van de mugge.
    Je had het dus kunnen weten.
    Sjanie adviseert jullie om je van kop tot teen in te sprayen met insect repellent van Johnson (a familly company) verkrijgbaar bij Aldi. Een fijne jeukvrij vervolg! En Peet: Zeker niet steeds aan je .... krabbelen.
  2. Maarten Van Gasteren:
    26 juni 2019
    Het is mooi te lezen dat het met de campings zo goed en leuk gaat en zeker het ontvangst en van de muggen gaan jullie nog houden hier hebben we de processierups die veroorzaakt veel overlast maar het is hier ook lekker warm Groetjes.
  3. Jannie en Marcel:
    1 juli 2019
    Heerlijk gelachen, trouwens die kleur groen staat jullie super!!
    Knuffff, Jannie