Spanje Portugal 2016 deel 11

23 september 2016 - Fátima, Portugal

En weet je wat je doet als je in de buurt van Fatima bent? Inderdaad dan ga je daar even heen.

Maar dan komen we langs Alcobaça en daar moet een mooi klooster staan. Joh niet zeuren gewoon afslaan en gaan kijken, en inderdaad we worden niet teleurgesteld, alleen kunnen we de camper niet goed kwijt zodat peter er in blijft en ik ga kijken. Buiten is het imposant zelfs de koning staat buiten met zijn gouden kroon op. Dan weer verder en komen we zien we een bord met Batalha. In de omschrijving staat dat het klooster goudgeel en roze moet zijn maar daar heb je wel fantasie voor nodig. Wat niet weglaat dat het gigantisch is in omvang en uitstraling. Binnen is het zo immens hoog dat je je nek verrekt.

Dan in Fatima de camperplek zoeken. De plek waar we uit komen met de coördinaten uit heb boekje klopt van geen kanten hier mag je niet overnachten. Peet rijdt verder neemt de bocht, hoekje om, rotondetje, en dan ineens ziet hij campers staan. Mooi grote schone plekken. Eerst een kop thee met honing want ondanks dat hij vannacht beter heeft geslapen houd het verder niet op met hoesten.

Dan met zijn tweeën kijken wat er te doen is bij de kerk. We horen ze wel zingen en gaan ervoor de kerk uit . Ja inderdaad is hier geen probleem we zijn er namelijk aan de zijkant ingekomen, rond gelopen en er aan de voorkant weer uit gegaan. En als je daaruit komt weet je gelijk hoe de paus zich moet voelen, we zijn niet gelovig, maar het uitzicht over dit onwijs grote plein moet als het vol staat met mensen  wel een kick geven. Alleen wat een lelijk contrast met de moderne gebouwtjes waar ze nu een buiten mis in houden. Dan de trappen af en de kerk vanaf beneden bekeken maar ook hier staat zo,n modern  gebouw voor waar ze voorstellingen zullen geven. Alleen niet vandaag en trouwens ook niemand gezien die op zijn knieën rondjes om de kerk schuifelt. Verder is er hier weinig te beleven dus gaan we door naar Coimbra

1. Maarten Van Gasteren:
    10 november 2016
    Je hebt niemand om de kerk zijn boete zien doen maar als je zoiets ziet vraag je jezelf wel af hoe groot is de boete wel niet Wij hebben dat in Bento gezien en dat ging tot in de kathedraal en eruit tot bloedend toe