deel 2

10 oktober 2021 - Autun, Frankrijk

7-10 Eerst René gefeliciteerd en dan de allerlaatste spullen in laden en als ik op mijn knieën met mijn kont omhoog het bed opmaak komt Annemiek met haar koppie om de deur. Kom toch nog even gedag zeggen. Ach meis dat hebben we gisteren toch gedaan. Maar nee moet nog een keer. Dan de buurtjes nog een laatste bakkie en dan om 12.05 gaan we echt. Eerst nog even naar Kleve voor Gerrit die wilde nog wat shag. Daar de navigatie ingesteld naar Metz, zo dan dat valt ff tegen. Nou ja we gaan rijden en zien het wel.

He das leuk we zitten nu in Limburg en Peter komt op het idee om in Brunssum te gaan staan. Is eigenlijk wel altijd de start van de vakantie dus doen we. Kijk dat is minder ver en beter voor Giel want die klojo vind het nog steeds niks. Ligt weer aan mijn voeten te bibberen als een kaal juffershondje. Ik schiet in de lach we rijden van Nederland naar Duitsland door België naar Nederland. Hoezo dom rijden? Maar om 16.15 staan we nog lekker in het zonnetje in Brunssum en kan Giel hier heerlijk los door het bos.

Wil ik het eten gaan doen en steek het gas aan, mmm raar werkt niet. Peet is het gas op? Hij naar buiten zet de kraan om maar zelfde resultaat. Gekker kan het niet. Hoe kan dat nou de tanken zijn toch vol of lezen we het nou verkeerd af. Ach zou voor ons best kunnen zulke klunzen zijn we soms wel. Geen punt dan eten we toch een lekker broodje , morgen eerst gas tanken.

8-10 Gelukkig doet het zonnepaneel en de H.H accu's het wel want alle twee de telefoons zijn leeg , ja inderdaad ook dat nog. en als ik mijn snoertje wil pakken past die niet, heb ik het verkeerde witte snoertje meegenomen. Ja zegt Peter dat is het zelfde snoertje als van mijn tablet, o nee ook dat nog kunnen we die ook niet laden. Gelukkig is er een Vodafone winkel die hem heeft. Apetrots kom ik met het snoertje terug de camper in en laat het zien. Ja zegt Peter dat zei ik toch is dezelfde als van mijn tablet en die zit er in. 🥴🥴

Als ik die van mij terwijl hij aan de lader ligt aanzet vraagt hij om de code. Voer ik in, whattt.... foutmelding. Andere code ... ook niet goed. Shit laatste poging ja hoor ook fout. Dit kan niet ik weet echt de code!! En nu vraagt hij de puckcode en die ligt thuis😢. Nou eerst maar LPG tanken gelukkig is dat niet zover. Er gaat voor €6,75 in en dat zou dus inhouden dat de tanken vol zitten. Waarom waarom komt er dan geen gas naar binnen? Ik ga terug naar huis zegt Peet ben der helemaal klaar mee. Maar ik heb onder tussen mijn puckcode kunnen vinden dus nemen we een laatste poging om de filters van de gas tanken na te kijken en gaan dan terug naar Brunssum.  Peter pakt er een stoel bij en begint de koppelingen en alles na te kijken en schoon te maken.

DSCN2225

Na 1,5 uur stopt hij met zoeken zo komt hij er niet meer uit. Onder tussen heb ik LPG inbouwstations in de buurt opgezocht en ga bellen. De eerste heeft pas volgende week tijd de tweede neemt niet p en de derde zegt gelijk "kom maar even langs dankijken we wel. Nou hij heeft gekeken maar kon er niets mee. Wel geeft hij het adres van @ campercentrum in Gonsveld. Dan daarheen maar, we moeten toch wat. We komen er aan komt er een monteur naar buiten en rijd de camper gelijk naar de werkplaats. Dit is toch wel top. Peter opent het deurtje waar de tanks instaan en de monteur zegt gelijk, dat drukventiel is wel oud. We gaan de winkel in en lopen rond en rond en inderdaad rond, gaan dan maar aan een tafel zitten en wachten , dan komt de man va de receptie met een trieste mededeling. De drukregelaar is inderdaad stuk en de koppelingen die er op zitten hebben zo'n andere maat dat ze die niet op voorraad hebben. Vandaar dat we de monteur steeds heen en weer zagen lopen.  Als ze het maken komt het op zo'n € 750,00 . Peter trekt wit weg en laat de beslissing aan  mij. Wat is het alternatief vraag ik. Niks is het antwoord. Terug naar huis schiet ook niet op want dan werkt het ook allemaal niet en zit je thuis met een kwaaie kop dus dat schiet ook niet op. Heel diep zuchten en vragen wanneer ze het kunnen maken . Dan doen we dan gelijk is het antwoord en is het vanmiddag klaar. Tja dat is ook wat waard Dus doe maar. Om 17.00 uur is de klus geklaard en wij hebben een houten kont van het zitten Maar alles werkt.

Donatie's kunnen gestort worden op de rekening hoor.

Dan snel zoeken naar een plek waar we vannacht kunnen slapen en dat blijkt zo'n 20 km verder te zijn in Begny bij een mijnmuseum.

DSCN2226DSCN2239DSCN2236

Man man wat een afstand weer afgelegd vandaag denk wel 60 km. Schiet lekker op zo. Maar dit is wel een plek waar we terug willen, zeker het museum bekijken want de buitenkant is al mooi en je kunt er heerlijk met de hond lopen.

9-10 Yes yes we zijn zonder kleerscheuren in Metz aan gekomen

DSCN2246DSCN2251DSCN2263DSCN2255

. Je moet hier tegenwoordig betalen en dat zijn de kosten niet maar laat me dat nou ok weer niet lukken. Na poging 4 druk ik op een andere knop en verrek het staat er in het Engels, kijk nu kunnen we veilig slapen zonder bang te zijn voor en bekeuring.

10-10 Lekker op tijd weg en zonder ene Maria die voor het eerst met haar camper op weg is naar Spanje en achter ons aan wilde rijden. Maar echt het is net een plakplaatje je komt er niet vanaf. Sorry Maria maar daar hebben we even geen zin in.  En dan ben je op tijd weg zit je bijna twee uur achter een vrachtwagen voor een omleiding van misschien 5 km en dat op zondag. Wij blij als we eindelijk van die kont af zijn en verder kunnen alleen van korte duur, de volgende omleiding en dat is niet zo erg als ze maar blijven aangeven welke route je moet blijven volgen. Dat gaat in sommige gevallen drie keer goed maar dan mag je het echt verder uitzoeken. En de navigatie blijft dan maar blèren dat je indien mogelijk moet draaien. Nee trut dat kan niet! Dan denkt ze zoek het dan maar zelf uit en stopt ermee. Opnieuw invoeren en dan duurt het berekenen toch lang en blijft het op 60% hangen. . Ha nou we zullen je krijgen we hebben er toevallig nog een en die heeft er zin in!

Dan is het tijd voor een broodje en Peter stopt op een mooi plekje , hij gaat Giel uit laten en zorg voor de hap met lekkere Afrikaanse rooibos thee en Annemiek je hebt gelijk hoe langer je deze thee laat trekken hoe lekkerder deze wordt.  Dan rijden we weer weg en ik ben bezig de Garmin te resetten, als we ineens lawaai achter ons horen. O,o zeg ik dat is de thermoskan. Nee zegt Peet dat was de pan met soep. Oeps dat niegoe he. Ik sta op en ja hoor daar ligt de pan, nu zonder soep want die zit op de kastjes koelkast en de bank, nou ja het meeste ligt op de grond.  Even voor de duidelijkheid de pan zat niet meer vol hoor maar toch genoeg om een bende te maken. Ik ben blij dat ik een sterke maag heb want dat voorover op je knieën in een rijdende schommelende auto de vloer schoonmaken werkt toch anders. Ik moet er nog om lachen ook als ik zo lig en denk gelijk, ze denken nu toch niet dat ik het doe omdat het leuk is voor het logboek. Ach het is zo weer opgeruimd en de vloer ook gelijk schoon. Ik ga maar verder klooien met de Garmin en uiteindelijk lukt het, hij berekend door toto100% maar geeft dan aan dat de afstand te ver is. Hoe zo te ver we gaan niet naar Afrika hoor. Nou ja de andere doet het goed en die brengt ons naar een schitterende plek in Autun.

DSCN2266DSCN2269

Zo eindelijk ff in het zonnetje met een baco'tje en een wijntje. We stappen een paar keer in en uit de camper en als ik met twee schaaltjes zoutjes naar buiten kom en op het afstapje stap klapt er een pootje weg, vliegen daardoor de zoutjes door de lucht en omdat het afstapje tegen mijn scheen aan komt vliegen de schaaltje er achteraan. Heel netjes vraag ik aan Peter of hij dat kloten ding nou eens goed neer wil zetten. IK pak het afstapje op en klink dan het ingeklapte pootje goed. Strompel dan naar binnen en ja hoor weer mijn scheenbeen open en blauw. Maar wel raar dat we er een paar keer gewoon op hebben kunnen staan en als ik met zoutjes naar buiten kom dan die dan nou weer net moeten vliegen. Bakjes hebben de gooi trouwens overleefd.

1. Francien kruijs:
    10 oktober 2021
    Wat ‘n heerlijke verhalen het lijkt wel ‘n soap,alleen jammer van de hoge kosten.
  2. Ruud:
    11 oktober 2021
    Ik bewonder jullie doorzettingskracht! Maar je hebt gelijk Terug naar huis en met een kwaaie kop thuiszitten schiet ook niet op. Toch wens ik jullie wat meer geluk!
  3. Sandra en Gerrit:
    11 oktober 2021
    Jullie hebben het ook niet makkelijk je zo in het begin van jullie reis. Alles vliegt door de lucht van soep tot nootjes en Manja er achteraan, lekker bezig jongens.
  4. Nico en Marion:
    11 oktober 2021
    En wij maar denken dat wij zoveel pech met onze bus hebben.
    Het kan dus nog veel erger.
  5. Rene en Lia:
    11 oktober 2021
    Leuk voor het verhaal. Maar genoeg is genoeg. Nu alleen nog maar dingen die goed gaan hoor !! Maar wel petje af voor doorzettingsvermogen 😀👍 xxx
  6. Nellie:
    11 oktober 2021
    Jeempie, het zit niet mee. Maar als het hierbij blijft en er niets meer komt, valt de schade nog mee. Nu alleen lekker rijden.
    Geen problemen en genieten.👍🚐🚐
  7. Simone Konijn:
    11 oktober 2021
    Leuk weer iets van jullie te horen. Geniet van de geestige verteltrant. Veel plezier.
    Liefs, Simone
  8. Hinke Meijer:
    11 oktober 2021
    Normaal is alle begin moeilijk, maar jullie zijn toch wel geoefende 🤭
    Goede reis verder
  9. Peter en Manja van Deventer:
    12 oktober 2021
    Hinke we zijn ondertussen experts geworden 😂😂
  10. Eva:
    12 oktober 2021
    Geweldige verhalen …jullie hebben nu alle tegenslag vd reis achter de rug .
    Nu gaat alles goed!
  11. Sjanie en eep:
    13 oktober 2021
    Dat jullie nog zo vrolijk zijn ik vind het knap wij kijken nu al uit naar het volgende verslag
  12. Dirk:
    15 oktober 2021
    Zo hier moest ik wel even voor gaan zitten, wat een verhaal, hoop dat het vanaf nu goed gaat, alhoewel voor een spannend verhaal mag er ook wel iets mis gaan! Lieve groet van ons😘