Dus wel 9

8 april 2023 - Saint-Marcel, Frankrijk

29-3 Gisteren met moeite vertrokken uit Caramasa en zijn terecht gekomen in Sort, de camperplek is echt niet de mooiste plek maar het plaatsje is het dubbel en dwars waard om te blijven. In het stadje heerst er een heerlijke sfeer en id de rivier zijn er wildwater banen waar ze bezig zijn. en zelfs voor honden is er lekker gras dus Giel ook weer blij.

31-3 En ook daar weer weg Via een prachtige weg door de Pyreneeën komen we aan bij San Julia de Loria de eerste stad vanuit Spanje in Andorra. Een grote parkeerplaats bij de River supermarkt.  Staan we in de lift snappen we er werkelijk geen moer van. Knoppen van -4 -3 en -2. We willen omhoog! Dan maar de plaat van de afdelingen het zijn vier etage's , maar waar we ook op drukken niks doet het. Dan maar op -2 drukken en verrek we gaan omhoog wel twee verdiepingen en dan gaan de deuren open. Kijk daar komt de aap uit de mouw, je moet hier verder met de roltrap. Pffft raar gedoe maar we komen er. Nu kijken of Andorra zonder btw echt zo goedkoop is. Allememaggies dat valt ff vies tegen , het is zelfs duurder dan Spanje met de btw. De pizza die we bij de Mercadone kopen zijn hier twintig cent duurder. Niet dat het veel is maar toch. EN zo is het met meer dingen. Nee valt ons vies tegen. Ja de Marie Brizar is spot goedkoop maar dat is omdat het een aanbieding is, daar gaan dus twee flessen van mee.

Het enige wat hier wel goedkoop is is de brandstofprijs hier kost de diesel één euro vijfendertig. Maar ook voor die prijs hebben we in Spanje getankt.  Alleen hebben we de laatste keer getankt voor één euro zevenenvijftig nou ja jammer dan. Verder is er geen fuckeduck aan dus motor aan en we gaan verder.

Mijn hemel wat is het hier druk en wat is alles vol gebouwd nee ik zou hier echt niet willen wonen. Dan dwars door Andorra de Vella , oef hier is het nog erger. je hoeft hier niet eens de deur uit om bij elkaar op de koffie te gaan, welnee je doet de ramen open gaat op je stoel bij het raam zitten en bied dan gewoon een bakkie  en een koekje aan bij de buren en ouwe nelen dan maar.

DSCN4573

Alles is hier en trouwens in Spanje ook gort droog, de luchtvochtigheid heeft in Spanje op net twintig procent gestaan en staat nu op net veertig procent. Resultaat , droge strot en was goed wat binnen de kortste keren droog is. Zo zijn jullie daar ook weer van op de hoogt. Na vierentwintig kilometer komen we aan in Soldeu.

DSCN45691680958999972

Het is dat we weten dat we in Andorra zijn maar je zou je zo kunnen vergissen in Oostenrijk of Zwitserland. Mag je zelf kiezen.  Skiliften, kabelbanen, skiërs die de berg afkomen, en wij lopen in onze korte broek😂. Toch wel echt gaaf om dat ook weer mee te maken, ff iets totaal anders.

1680959000001DSCN4574

31-3 Ondanks dat het een gave plek is gaan we toch verder. Voor Giel is het hier helemaal niks, die is gewend om op gras te poepen en het enige grassprietje wat er staat heeft hij gisteravond al gehad en twee keer op het zelfde sprietje?? Nee joh dat doe je toch niet.

We klimmen naar zo'n tweeduizendmeter hoogte en dan gaan we ons ouwe gebakkie maar verwennen, we nemen de tunnel want om nou tweeëntwintig kilometer berg op en berg af te gaan met als het slingerwerk, wel mooi hoor, zien we niet zitten. De motor begint ook weer dat rare tikkende geluid te maken en nu gaat er ook nog het lampje van de remmen randen. We weten dat er een sensor niet goed is en dat dat waarschijnlijk de oorzaak is maar we nemen het risico maar liever niet.

Na deze tunnel komt er nog eentje die een stuk langer is en als we die uit komen zitten we in Frankrijk met heel ander weer. Bah dat willen we nog niet.

DSCN4577

Verder dan maar toch weer richting Perpignan. Als we het zat zijn zoek ik een plek en vind er een bij de super U met alles er op en er aan en zelfs LPG hebben ze hier.

1-4 Heerlijk geslapen , nou meer gewiegd , want wat we aan wind al die weken niet hebben gehad schijnt zich hier verzameld te hebben, Man man wat een wind. Zo alles geleegd gewassen en gevuld, nu alleen nog LPG tanken.  Ja ja dat is de bedoeling. Goeie koppeling er op, aangesloten zoals het hoort op de vuldop, en dan het grote moment het indrukken van de groen knop.....................Nou je kan drukken tot de knop aan de andere kant van je hand er uit komt maar er gebeurt totaal niks. A joh we komen er vast nog eentje tegen. Nou dat klopt moet je het alleen niet te laat zien.

Ook zo raar, we rijden netjes op D Elf  keurig gevonden op de kaart zien we dat Perpignan steeds dichter bij komt. Zo raar. Uhh ja blijkt de D ELf dus twee kanten op te gaan en laten wij nou net de verkeerde kant oprijden🤪 We draaien op een groot erf bij een boer, die zal ook wel gedacht hebben , heb je weer zo'n verrotte Hollander, en gaan dan de goeie kant op.

Na verschillende plekken te hebben afgekeurd komen we op een heel leuk plekje bij Salles d'Aude, die kan onze goedkeuring krijgen en zeker die van GIel want er staat hier zoveel gras , dat als hij aan de schijterij zou zijn het niet vol gepoept kreeg.

Wat een troosteloos dorp is het hier, echt je zou hier depressief worden, Ik heb er één slager gezien, die volgens mij nog gesloten was ook gezien de vuiligheid op de deur en ramen en wel één postkantoor, of die open was heb ik niet gezien ben maar snel teruggegaan naar de camper.

3-4 Vanochtend voor ons doen redelijk vroeg weggegaan en dan zeg ik tegen Peter onthoud even dat ik dit nog in het verslag moet zetten, maar geen van tweeën weten we nog wat dit geweest zou moeten zijn. Staat er dus ook niet in. Inmiddels zijn we na een hele saaie weg in Montpeyroux aangekomen, en weer mazzel dat er nog één plekje over was, wat ons al weken onbekend voorkomt dat er al zoveel andere staan. Oke oke er kunnen er maar zes staan.

16808034357641680803435736

4-4Dat ene plekje waar wij stonden he dat was nou net niet lekker in het zonnetje , dus toen er ééntje weg ging die wel in het zonnetje stond zijn we daar snel naar toe gegaan , en dat stond zo lekker dat we zelfs wat langer gebleven zijn dan de bedoeling was. Het is hier ook prachtige in de Languedoc.

DSCN4592DSCN45931680803435707

5-4 Wauw weer brand hier nu gelukkig verder maar blijkt wel heftiger te zijn, ze komen met vijf brandweer wagens achter elkaar aan en even later horen we ook blusvliegtuigen. Peter helemaal enthousiast en loop van binnen naar buiten, komt glimmend terug om te vertellen dat de blusvliegtuigen bij Brezier water tanken en dan weer terug vliegen. Veel er van zien we niet want de brand is achter de bergen.

1680803435546

6-4 We gaan verder en o wat hebben we een goede keuze gemaakt om nu weg te gaan het is bewolkt!! Die keuze was goed, maar dat we betijds weg wilden mwha. Blijkt dus dat iedereen dat wil en iedereen moet het sanistation gebruiken. Al met al rijden we dus pas om ff elf uur weg. Conclussie?? We nemen ons niets meer voor we zien het wel.

Nooit hebben we de snelwegen aan, maar nu willen we een beetje tempo maken dus zet ik ze al rijdend aan. Nou dat hebben we geweten, de snelweg ligt een heel eind uit de buurt van waar we rijden en we worden dan op de meest mooie weggetjes gestuurd die er maar te vinden zijn. Oke een beetje smal en met tegenliggers is het een beetje passen en meten. In kilometers hebben we er heel wat bij gekregen maar qua uitzicht ook, dit is weer top genieten.

DSCN4601Filmpje volgt zet ik er thuis op

Omdat we Mulhouse in de navigatie hebben gezet zoeken we onderweg naar een slaapplekje maar niet voor we de Lidl hebben gevonden vind Peter. Ha nou die was zo gevonden. Boodschappen ingeladen en toen naar de camperplek in Aubenas. Die klinkt leuk bij een museum en parkje, maar tussen leuk klinken en vinden zit weer een verschil, tis het dus niet.  Peet vierentwintig kilometer verder is dat goed vraag ik. Prima doen we. Nou dat hebben we geweten Plek is heel groot en schoon niks  mis mee , maar de banden sporen van remmen en de donuts draaien geven wel een indruk wat er hier gebeurd. Nee ook hier maar weg. Nu hebben we all wat smalle straatjes hier gehad waarbij Peter als zelfs heeft moeten steken om de bocht te maken , maar nu komen we echt in de knel. Een heel smal straatje met een bijna haakse bocht en in de bocht een auto geparkeerd. Dit gaat niet zegt hij en rijd achteruit. . Stap maar uit en ga maar kijken is  het dan. En ik ben braaf stap uit een kijk. Allemachtig dit is echt smal denk ik, dan komt er een fransman aan lopen geeft de spiegel een een rot klap zodat die tegen de spijl van de auto aan komt en kijk we hebben wat meer ruimte. Heel voorzichtig en langzaam gaat het lukken met nog centimeter aan beide kanten. Zo jammer weer dat ik er geen foto van heb genomen. Dan is de rest een peulenschil en rijden we het toch wel bijzondere Saint Ambroix uit.

We rijden naar Vogue daar moet langs de rivier een mooie plek zijn. Ja ja en dan hier hetzelfde zeker, smal steil en met een bocht, nou dacht het niet we hebben voor vandaag ons portie wel gehad. We rijden verder kern en even later staan we op een  prima plek waar als twee campers staan.

DSCN4605DSCN4595

7-4 Jaaaaaaaaaaa ik weet weer wat dit was. We hebben de navigatie ingesteld op de maten en hoogt van de camper, logisch toch? Volgens we netjes de aanwijzingen komen we voor een tunnel te staan van één meter negentig hoog, dat is voor ons te laag. Heel raar ik ik kijk het na en er staat dus echt de goede hoogte in, haal alle gegevens er uit stel het opnieuw in en kijk nu moeten we anders rijden. Klote ding staan we voor een tunnel van twee meter vijfenzeventig, dat past toch niet!!! Schiet mij maar lek maar vertrouwen doe ik dit systeem niet meer. Dat was dit dus en nu weten jullie het ook.

Vandaag best lekker opgeschoten buiten Lyon om gereden , wat een chaos dat verkeer en wat moet je nu weer goed opletten want echt je zit zo op de verkeerde baan, en dan kom je niet op de plek in Saint Marcel wat een leuk plekje is bij een klein stationnetje.

1. Wilma en Fred:
    8 april 2023
    Weer een leuk verslag, jullie zijn al aardig opweg naar huis, Luxemburg, België en dan ons landje. Groetjes van ons en fijne paasdagen.🙋‍♂️🙋‍♀️
  2. Ruud:
    8 april 2023
    Andorra vonden wij ook dor en duur
  3. Sandra en Gerrit:
    8 april 2023
    Jullie schieten al lekker op zeg. Wij zitten nog in Spanje en genieten nog van het prachtige weer. Maar ook voor ons wordt het tijd om weer langzaam richting huis te gaan rijden.
  4. Maarten Van Gasteren:
    9 april 2023
    Kort bij 🏡 en dan zitten jullie mooie verhalen er weer op Het was fantastisch om het allemaal te mogen lezen en daarmee ideeën op te doen voor onze volgende wintertrip Bedankt en geniet hier van de zomer die nog moet komen Gr Maarten en Bertha met Pepper 🐕
  5. Sjanie en eep:
    9 april 2023
    Super leuk verhaal weer groeten
  6. Rene en Lia:
    10 april 2023
    Heerlijk verhaal weer. Rustig richting huis, voor 13 mei 🥳😀 Veel veilige en gezellige km verder. Xxx