Geiranger Noorwegen 3

13 juni 2019 - Geiranger, Noorwegen

Lekker geluncht bij een mooi plekje

lunch pplekjelunch plekje2

en duiken daarna gelijk een tunnel in van 11 km. Daarna eentje van 5 en dan eentje van 130mtr. We tellen af.

Hahahahah wat een lol met we tellen af. Nou wat denk jezelf? Echt nie we gaan nu een tunnel in van 25km. Gelukkig wel verlicht, zelfs met drie prachtig blauwe licht. Vanaf nu meld ik alleen nog tunnels die langer dan 25 km. De rest is nu peanuts. Of er moet iets heel bijzonders aan de tunnel zijn. Moet je maar eens kijken bij de video das zo mooooi.

Vannacht op niet zo,n heel mooi plekje gestaan gewoon op een parkeer plaats bij een supermarkt van Joker in Ryfoss , maar wel heel erg stil. Gisteravond nog helemaal een top van een berg beklommen met Giel omdat ik daar een uitkijk toren zag, nou zo bijzonder was dat uitzicht nou ook weer niet, maar de pootjes van ons alle twee waren weer goed gestrekt.

We zijn er achter waarom al die andere mensen bij de rotonde linksaf gingen en wij rechts af moesten. We hebben vergeten de veerboten aan te zetten op de navigatie, niet dat dat erg is want de 200 km die we gisteren meer hebben gereden waren super, en nu ,veerboot inmiddels aangezet, worden we onderweg getrakteerd op een oldtimer evenement. Een week in Noorwegen en alleen maar genieten.

P1250311Old timersP1250305

Komen we door Lom en daar staat me toch een mooie Staafkerk, aan de buiten kant al mooier dan die in Roldal. Parkeren is nu wat moeilijker met al die oldtimers maar voor een afzet lint mogen we even staan. Ik ga de kerk bekijken en Peter zit te genieten van de oldtimers.

Staafkerk in LomStaafkerk van Lom4Staafkerk van Lom6P1250323

Jongens tis niet waar, de kerk is nog open ook! En maar goed dat ik 200 kronen mee heb genomen want je moet wel 80 kronen betalen. Geef ik netjes het geld pakken ze het niet aan. Ja hallo wat nu weer. Blijkt dat deze kronen sinds verleden jaar niet meer geldig zijn. Ach en dan mag ik zomaar gratis naar binnen. Denk dat ik die kronen maar hou kijken of dat nog een keer lukt.

Die kerk is toch mooi, gebouwd rond 1180 en helemaal van hout, zo mooi en apart. Nog nooit gezien.

We rijden even later over een bergtop met weer bevroren meren en bergen sneeuw. Giel vind het prachtig om er door heen te lopen en te spelen. Blijft toch gek voor hem hoor je gooit een sneeuwbal en op de grond is die foetsie.

Onderweg naar Geiranger3Onderweg naar Geiranger4

Even later krijgen we aan weerskanten hoge sneeuwmuren haarspeldbochten en dikke mist. En als klap op de vuurpijl bussen als tegenliggers, uiteraard vol met Japanners en Chinese.

Met al die bochten zitten we ons ineens te bedenken van onee he het zal toch niet de Trollstigenroute wezen. We hebben geen idee maar zou zo maar kunnen zo mooi si het nou ja van wat we kunnen zien dan met de mist.

Dan zien we ineens een bus auto’s en campers staan. Dus even zwaan kleef aan spelen en kijken waar zij naar kijken. Nou niet slecht dus een mooi zicht over Geiranger.

Als we beneden komen trakteren we ons maar op een dagje camping.

Gelukkig was het niet de Trollstigenrote maar de Geirangerroute en als we morgen of maandag weggaan krijgen we eerst nog de Arendsroute of op zijn Noors de Ornevegen.

We staan met onze neus naar het Fjord toe en er ligt een gigantisch cruise schip in de baai. Dat verklaart gelijk de hoeveelheid mensen die er rondlopen.

Geiranger10Drie kanjers op een fotoP1250331

Met reddingsbootjes worden ze heen en weer gebracht. Rond 20.30 zien we een klein werkbootje naar de ton toe varen waar het cruiseschip aan vastgemeerd ligt. Yeaaah maken we ook nog mee dat hij wegvaart. Hij is los en vaart een stukje maar blijft dan liggen. He wat nou weer, er wordt weer een reddingsboot het water ingelaten en die vaart weg. Ooo kijk nu er komen nog mensen van de ferry die mee moeten. Oei oei vind de kapitein vast niet leuk. Als alles inclusief de reddingsboot weer aan boord is krijgen we weer drie scheepstoeters te horen, wat enorm weerkaatst tegen de bergen, en vaart de kolos langzaam weg en hebben wij een spectaculair uitzicht.

1. Marja Gerber:
    Top weerom te lezen
  2. Ruud:
    13 juni 2019
    Goh dat is erg herkenbaar. De 25 meter runnen is mooi. En de Geiranger ook!
    Leuk om te lezen
  3. Wil kroon:
    13 juni 2019
    Mooi verhaal en mooi gebied
  4. Nico odijk:
    13 juni 2019
    Mooi Reis verhaal groeten uit Sicilië waar wij nu vakantie vieren
  5. Peter en Manja:
    13 juni 2019
    Ja Ruud dat heb je het als je dezelfde route rijd.😁
  6. Frans en lydia:
    14 juni 2019
    Hey peet en man net je verhaal gelezen leuke hoor, mooie foto's
  7. Nellie:
    14 juni 2019