Anders dan verwacht 2017 6

20 augustus 2017 - Passau, Duitsland

Weet je het is een leuke plek hoor in Neuberg vorm Wald, alleen die klote kerk klok die om het kwartier slaat, je zou er zo heen gaan en een watje om de klepel doen zodat je hem in ieder geval wat minder hoort slaan. Gelukkig is die s 'nachts stil , maar dan word je weer wakker van de regen en als je dan eindelijk weer slaapt begint de kerkklok om zeven uur weer de bengen. en dan zijn we allemaal wakker. Giel horen we luidruchtig gapen maar als wij ons stil houden horen we hem ook niet meer. Om kwart voor acht er dan maar uit en naar buiten, wat weer inhoud dat we weer vroeg op pad kunnen..

Als ik het beddengoed uitklopt hoor ik in de verte ergens bij het zwembad "guten morgen" roepen, hu wie zijn dat nou? Keine ahnung, gewoon een stel gezellige knapen, dan gezellig terug doen en zwaaien , zo op de vroege ochtend alweer een goeie daad gedaan.

En weet je als je vijftien kilometer van de oorspronkelijke route afgaat moet je die ook weer terug rijden. Het eerste stuk gaat prima, mooie weg met mooie uitzichten allen nergens iets van glas sculpturen. Dan komen we bij Cham en is er een nieuwe weg aangelegden die is zoooo saai en we zien geen fuckeduck. We kijken elkaar aan en besluiten om dan maar in een keer door te rijden naar Passau. Als daar ook niks is dan weten we het niet of we de route nog afmaken. We zetten de nav. op Passau en moeten, heel raar terug. Hoe kan dat nou weer, Passau ligt toch onder Cham? En op de nav. wordt aangegeven tweehonderd tweeën zestig km en op de borden staat honderden zes Rara hoe kan dat ??  Opnieuw instellen en dan is het ineens honderd en vier. Echt ik word gek.

En het meest belachelijke is dat we nu ineens weer op de glasroute zitten.

Maar we staan in Passau op de camper plek aan de Iszle oke tis er druk maar dat kan ook niet anders. Je staat heir op loop afstand van het centrum.Passau1 Dus eerst wat gegeten en een bakkie gedaan, hondje uitgelaten en dan gezellie met zijn drieën de stad in. Ook nu weer is het enige glas wat we zien dat wat er in de ramen zit, waar mijn biertje in zit en de scherven op de grond. Echt we snappen er geen reet van.. Ach verder is het een mooie stadpassau8.en op zondag hou je lekker je centen in je zak want alles is dicht.Passau2

Blijft leuk he als je s 'avonds naar buiten kijkt door de regen heen en aan de overkant mensen zien staan te klooien om in de regen de bbq aan te krijgen, lukt dus niet en maar wapperen met een krantje en nat worden. passau9

10-7 Wauw om kwart voor negen zijn we al op weg naar het centrum. Peter was gisteravond met Giel aan het lopen en zag dat er toch een info was , sterker nog er zijn er zelfs twee, en vertelde hij met vette grijns , de glasstrasse , zo als het officieel heet loopt hier ook. En laten we nu bij de toeristen info de kaart scoren. He he dus vingers kruizen en het beste er van hopen. Gisteravond waren we al zover dat we richting Fussen wilden gaan om daar de romantische strasse te gaan rijden.

Op de kaart tekenen we af hoe we willen rijden  vanuit Passau richting Waldkirchen dan Jandelsbrunn en zo omhoog. Zelfs in het centrum van Waldkirchen een bordje Jandelsbrunn dus weer terug tenminste dat was het idee, maar eer je gekeerd bent in die smalle steile omhoog klimmende straatjes ben je aan de andere kant Waldkirchen alweer uit. Maar goed het is Peter toch weer gelukt en inderdaad aan de andere kant vinden we een bordje richting Jandelsbrunnen even later een bordje Glasstrasse. Krijg nou maar de nete maar gaan nu de glasstrasse volgen, dan maar de andere plekjes op de kaart negeren. Tis dat ik al grijs ben anders was ik het deze vakantie in een keer geworden.Passau2

In Freyung gaan we op zoek naar de Walt Glasgarten. En maar klimmen en maar klimmen tot we een bordje zien van Bergglashutte. Zou het daar dan zijn? Tuurlijk niet tis een glaswinkel, nou euh dan maar even kijken. Peter blijft heel wijs maar buiten met Giel want je weet maar nooit met een hond. Binnen staan wel hele mooie dingen en als ik op de derde verdieping kom zie ik toch wel hele mooi glazen bollen met een punt waar je een lamp van kunt maken. En heel eerlijk de prijs valt me mee.  Peter er maar bij roepen en die komt met de verstandige opmerking om eerst Giel maar in de camper te zetten.

Terug in de winkel vinden we op de tweede verdieping twee bollen die we mooi vinden, maar ja hoe staat het met het lichter in. Niet moeilijk doen, we halen een bol , waar al een lampje in brand er af en zetten de bol die wij mooi vinden er overheen. Ja is wel mooi maar gezellig licht?? Even wegzetten. Dan naar boven om met de twee andere gekleurde bollen hetzelfde uit te halen, althans dat was ede bedoeling. Hier staat het allemaal meer in en op elkaar en er moet een puntbol afgehaald worden, maar dat is geen probleem en we zetten degene die we mooi vinden er op. Kijk die geeft wel gezelliger en warmer licht. Dan de tweede er op, en kijk nou gebeurt het ons toch, we tikken tegen iets anders aan dat valt om op een zwaar kikkertje en die lazert natuurlijk op een hele dure glazen bol. Kedeng in stukken. Jongens wat een k.. vakantie. En dan kun je twee dingen doen, De bollen die je mooi vind terug zetten en de kapotte bol betalen maar dan heb je niks of alles betalen dan heb je nog wat en een verhaal te vertellen. We kiezen voor de laatste optie. Beneden met afrekenen vertellen we netjes wat er is gebeurd en één van de medewerkster , die me trouwens heel goed uitgelegd had waar wel het glazenbos was, loopt met me mee. Als we boven zijn neemt zij de schuld op zich en zegt dat ze dat zware kikkertje daar nooit had nee moeten zetten. Joehoe dat scheelt dik vijftig euro. De eigenaresse, we nemen aan dat zij het was bij de kassa, keek niet heel echt vrolijk en vroeg ons toch nog maar even of het echt stuk was. Jawohl fraulein twas echt kaput. En weer verteld het ander vrouwtje dat het echt haar schuld was dus konden we gaan.Onderweg naar bodenmais En kijk nou richting Bodenmais zien we iets totaal anders dan glas, maaaaaar ja ja ook wat glaswerk langs de kant gaan we het dan toch nog beleven? onderweg bodemais 3 onderweg bodenmais 5

Even later rijden we door Bodemais daar hadden Tiny en Rob er eentje gekocht, maar het deed ons erg aan Zandvoort denken zo ontzettend toeristisch, En dan de camper plek daar je hebt er niks noppes nada en mag tien euro voor de camper betalen en dan nog vijf euro per persoon, dus camperdeur dicht en weg wezen.