Deel 1

4 oktober 2023 - Nonancourt, Frankrijk

29/9 Eindelijk we gaan weer, en netjes eenhalf uurtje later dan gepland rijden we weg, uitgezwaaid door de buurtjes die waarschijnlijk blij zijn dat ze een half jaar van ons verlost.                 En nee niet gelijk naar het zuiden, eerst even langs Janny en Cor, dan naar Ger en Marian door naar Sabrina die jarig is en de hekken sluiters zijn dit keer Lia en Rene. En dan tot de ontdekking komen dat mijn jas nog bij Sabrina hangt. Ik heb hem bij me, nu even niet omdat we terug naar Sabrina moeten om hem op te halen,  maar Peter heeft zijn jas vergeten en daar gaan we niet voor terug.                                 Terug bij Sabrina en Wilco treffen we Chris nog, hé hé toch nog alle kinderen gezien. Van Tim en Steef met aanhang hebben we twee weken geleden al bij Tim op de camping een klein feestje gehad.

Nu door naar het valkenburgermeer wat ons eerste stop wordt ,

20211114_Valkenburgse_Meer_03 heerlijke plek hier,en gelukkig nog plek ook,  hoewel we niet de enige zijn en er een groot gebouw is neergezet voor een surfschool. Man man wat een drukke dag zo achter de rug. Nu lekker op ons gemak naar beneden.

30/9 Eerst maar Giel heel goed uitgelaten en dan op ons gemak weg. En zo grappig de grote afstanden die Peter in het begin dat we de camper hadden aflegde zoveel minder is het nu gelukkig geworden.

We hebben een plekje vlakbij Roosendaal gevonden, en waar we nu niet op zitten te wachten  gebeurt dus toch. We worden dwars door Rotterdam gestuurd, wat voor ons niet opgaat in verband met de milieuzone. Op gevoel dan maar de andere kant op. Het navigatiesysteem wil ons er maar door heen hebben dus dan de telefoon erbij deze geeft gelijk een andere route en dertig kilometer minder aan.                     We zijn Rotterdam door en komen dan op zulke mooie dijkweggetjes te rijden dat we alletwee een beetje beduusd zijn hoe mooi het hier is.

20230930_131840

20230930_131816

En dan........hoezo tol uit.... komen we bij de kiltunnel uit, nou ja beetje raar maar voor die vijf euro zwemmen wij de dortsche kil niet over.  Aan de overkant komen we op een parallelweg naast de a29 en als daar de brug open staat,

20230930_130615

wat hij natuurlijk  staat, heb je er alleen maar voordeel bij. Als wij er allang overheen zijn zien we nog steeds een file staan. Iets later staan we op het plekje in Oud Gastel.

1/10 En weg zijn we weer. En staan dan honderd zeventig  kilometer verder op een plek waar we ons bijna verloren voelen. Wie heeft er op een camperplek bijna één hectare grasveld tot zijn beschikking?

20231001_155846

Nou wij dus. Er staat zelfs een kapelletje

20231001_14271520231001_142926

met prachtig houten plafond met blauw ingelegd.

20231001_14291320231001_142845

En er staan, ja echt geteld,  veertien luxe keuken stoelen. En dat allemaal in een gehucht wat Lendelede heet net boven de Franse grens en waar ze gewoon nog Nederlands spreken.

2/10 En toch verlaten we dit mooie plekje. En staan we honderd vijfentwintig kilometer verder op een plek midden in de stad. Mooi hé een camper zo op één ha in je uppie en dan met vijf andere campers midden in de stad Doullens. Peet was al in zijn nopjes met alle kleine dorpjes

20231002_11400920231002_114032

,landwegen en zigzag weggetjes en nu weer zo midden in de,stad met uitzicht op de weg die iets verder ligt. Als Peter terug komt met Giel moet ik mee en ja dan snap ik waarom

20231002_160826

20231002_160859  tis even werk maar dan heb je ook wel weer iets moois.

Liggen we in bed, net ingedommeld wordt er op de deur gebonkt.  Pffft eerst ff bij komen bij de schrik, maar dat duurt de andere kant van de deur te lang dus nog een roffel. Peter kijkt uit het raampje naast de deur en ziet dan een zwerver staan , die maakt een beweging zo van eten. Nou beste man als je op een normale tijd was gekomen had je wat gekregen maar 'savonds na half twaalf ons de stuipen op het lijf jagen dan sta je voor de verkeerde deur.

3/10  Of het nu door de zwerver komt of wat dan ook maar we zijn vroeg wakker wat inhoud dat we ook vroeg weg zijn en in dit geval niet zo heel verkeerd want we hebben voor ons doen best een lange rit voor de boeg.             En dan een saaie hele saaie weg die werd opgeleukt door een brand aan de andere kant van de weg.

20231003_131324

Wat het geweest is kunnen we net niet zien.                                      Dan bij de Aldi aardappelen en uien halen want die ben ik, zoals gewoonlijk van thuis vergeten mee te nemen.                                  Dan staan we om twee uur op de coördinatie  van de camperplek, die later toch niet goed blijkt te zijn. De officiële plek ligt net aan de andere kant van het kerkhof en is een stuk netter ennnnn je kunt er waterpakken wc en vuil water lozen. Maar ook ligt het aan een mooi groen stuk waar Giel dan weer blij mee is.

20231003_18575820231003_185925

1. Els en André:
    Hoi Manja en Peter,
    Goed te lezen dat jullie weer op weg zijn.
    Een goede reis !
    Wij vertrekken op 1 nov. Maar dan door de lucht😊naar ons bekende plekje
    Groetjes!
  2. Eva:
    Heerlijk, weer op pad .
    De camper weer helemaal goed en nu genieten .
    Ik ga genieten van jullie verhalen .
    Fijne reis en wees voorzichtig….
  3. Mien:
    4 oktober 2023
    Goede reis en veel plezier!! Altijd weer leuk om te lezen ☺️
  4. Wilma en Fred:
    4 oktober 2023
    Hoi, net op pad en dan al van alles mee gemaakt. Jas vergeten, zwerver aan de deur en mooie foto's kunnen maken. Waar gaat de reis dit keer heen? Gr. Fred en Wilma
  5. Margriet:
    4 oktober 2023
    O fijn, kunnen we weer wat volgen. Best een tikkeltje saai weer thuis en moeten wachten tot december voor Maokko...veel plezier en ik ben benieuwd naar jullie avonturen 😘
  6. Fred en Wilma:
    Veel plezier! En misschien tot volgend jaar. 😄
  7. Sjanie en eep:
    4 oktober 2023
    Super leuk weer kijk al weer uit na jullie volgende belevenissen
  8. Maarten Van Gasteren:
    4 oktober 2023
    Hallo hallo hallo mooi weer eens wat te lezen van een reis die jullie gaan maken en het avontuur is goed van start gegaan met de jassen en een zwerver dat gebeurt maar weer Gezellig om jullie verhaal weer te lezen geniet samen ervan want dan doen wij dat ook Gr. Maarten en Bertha met Pepper 🐕
  9. Wim:
    4 oktober 2023
    Wat lekker om weer onderweg te zijn. Wij zitten nog in Turkije, ergens begin november zullen we thuis zijn tot.....eind januari, dan weer richting Spanje om de winterse kou te ontlopen. We wensen jullie een veilige en mooie reis toe en wie weet, treffen we ons ergens in het mooie zuiden van Europa.
  10. Annemieke:
    4 oktober 2023
    Jaaa....we kunnen weer meegenieten ! Leuk!
  11. Nellie:
    4 oktober 2023
    Fijne reis, buuv. Gaan de plannen Marocco nog door?
  12. Greet en Sue:
    4 oktober 2023
    Wat fijn jullie weer te kunnen volgen, hele fijne reis.
  13. Ruud:
    4 oktober 2023
    Heerlijk hoor dat vrije leven Een mooie reis gewenst!
  14. Sandra en Gerrit:
    4 oktober 2023
    Zo eindelijk weer op reis hopelijk zonder al te veel trammelant dit keer en geniet van al het moois dat jullie weer gaan ontdekken deze reis.
  15. Rene en Lia:
    4 oktober 2023
    Zo dat was weer een goed begin, maar jullie zijn hopelijk begonnen met weer een leuke, spannende, vol belevenissen reis. Fijn dat we weer kunnen meegenieten. Hele fijne reis en veilige kilometers. Xxx
  16. Dirk:
    Hoi Peter en manja,
    Goed om te horen dat jullie weer on route zijn.
    Wij gaan jullie volgen en genieten van leuke reisverhalen en mooie foto’s.
    Hele mooie en veilige reis.
    En wie weet tot ergens onderweg.
  17. Willem en Corrie:
    4 oktober 2023
    Ja ja je ben weer lekker bezig manja ga vooral zo door
  18. Olga:
    4 oktober 2023
    Wat leuk en fijn om te zien wat jullie beleven. Maak mooie herinneringen en ontmoet leuke mensen. We lezen t graag. Fijne reis!
  19. Francien kruijs:
    4 oktober 2023
    Wat leuk om jullie weer te volgen veel veilige kilometers
  20. Martha en Nico:
    4 oktober 2023
    Nou we gaan jullie weer volgen.Voor ons zal het wel niks worden😢😢
  21. Lan en Louw:
    5 oktober 2023
    Heerlijk weer Manja ! Lekker ontdekken en genieten!
    Groeten vanaf Kreta …😎
  22. Elly:
    5 oktober 2023
    Zo het begin is begonnen. Goede reis en veel plezier. En leuke verhalen. Groetjes Elly
  23. Kim Merkx:
    Goede reis