Deel 3

18 oktober 2023 - Castellón de la Plana, Spanje

9/10 We hebben genoten van Canfranc wat een geschiedenis ligt er hier. Zeker een plaats om nog een keer terug te gaan. Maar nu verder naar Huesca.

En dan komen we er aan en zo raar of we nu van de andere kant af komen weten we niet maar het komt ons niet bekend voor, terwijl we er vorig jaar geweest zijn volgens ons . Dan komen we bij de camperplek aan en echt dit is echt niet dezelfde plek als verleden jaar, die lag niet midden in de stad en zeker niet in een cirkel. Ergens heel ergens begint er dan binnen in wat te dagen, maar toch voor alle zekerheid,  de route van verleden jaar er maar bij pakken. En dan doos dat je der bent dat was niet in Huesca maar in Teruel. Ja logisch dan he dat het er anders uit ziet!

Ja maar begint Peet dan hebben we hier niet voor Tim wasverzachter meegenomen? Oké even ter verheldering. Tim wilde twee dozen wasverzachter die hier alleen bij de Mercadone verkrijgbaar is, aar bij ons zit er in een doos zes stuks en hier vierentwintig. We hebben toen nog overwogen om twee dozen, want dat had hij gevraagd, mee te nemen maar dat was toch wel een beetje overdreven dus is het er toen bij één gebleven. En dat was dus vijf jaar geleden, Het klopt dus dat we hier al een keer geweest zijn. Phoe phoe ook weer opgelost.

10/10 Na een gebroken nacht , van de hitte en het verkeer rijden we honderd dertig kilometer door verschillende landschappen van bossen , bergen , dorpjes en industrie komen we aan in Arquedas wat ligt in het natuurgebied van Bardenas Reales en waar grotwoningen zijn. Tip van broer Ger!

En dan staan we daar met onze snufferd naar  de grotwoningen toe.

20231010_183507

20231010_171943

Als we even  later een stuk gaan lopen ga ik naar boven, Peet blijft met Giel beneden, lees ik p weg naar de woningen dat ze er tot  negentien zestig mensen in hebben gewoond. En het water beneden uit de rivier hebben gehaald. En nee geen trap of roltrap te zien hier alleen maar zand en kiezelstenen. Ja een paadje wat nog een beetje zichtbaar is en ik ook over heen moet. Tis echt weer zo'n geiten pad. Ik kom bij de eerste grot en weet je de ruimte valt me op zich best mee. Oké twaalf kinderen kun je hier niet kwijt , maar er is een redelijk woonkamertje, keukentje en slaapruimte.

20231010_14334220231010_143522

En zo lekker koel hier zeker zoals nu het buiten ruim vijfendertig graden is. Maar om nu met ons beddebgoed hier in de hitte over het geiten pas naar boven te klimmen om koel te slapen gaat me nou net ff te ver.

20231010_143351 De eerste twee grotten heb ik bekeken  en ga , o weer zo slim van me, op mijn teenslippertjes van drie euro strompelend verder.

Want ja aan de overkant staan nog meer grotten en nieuwsgierig ben ik natuurlijk wel. En hier moet ik dus over de wegrollende kiezeltjes op die dure slippers zelfs nog iets verder omhoog. Maar o dat is leuk deze was ooit eens blauw geschilderd

20231010_143756 Ik loop er rond en ga dan naar buiten terug naar Peter en GIel. Uhhhhh neee echt niet zo steil was het toch niet???  Mmmm raar maar een ander paadje zie ik ook niet zo snel. Oooo kut wat nu weer. Ik kijk links maar dat komt me zeker niet bekend voor. Rechts dan?  Nou ja kwee niet , maar komt me iets bekender voor.  Aaaah kijk ik sta  bj de verkeerde uitgang. Weer naar binnen en kijk dit komt bekend voor. Maar ook hier denk ik van.......ben ik hier op mijn slippertjes naar boven gekomen? Dat ga ik echt niet terug doen! Slippers uit en op mijn kont schuif ik voorzichtig naar beneden. En zelfs onder die dikke kont voel ik de kiezeltjes alle kanten weg rollen.

Zo dat heb ik ook weer even gedaan , zit wel onder de stof maar ben wel weer beneden. Peter vraagt zicht gelijk af waarom ik zo wit zie,uh nou gewoon op mijn kont naar beneden hoezo? Nou je gezicht is ook helemaal wit  zegt hij.  Dat kan van mijn handen komen zeg ik dan het was daar buiten ook zo warm.

Terug in de camper me eerst maar even gewassen en dan buiten lekker aan de wijn. En dan doe je de koelkast open en zie je dat al het vlees is ontdooid grrrrrrrrrrrrrrr. Is het geen water is het dit wel. Dat word als kannibalen alleen maar vlees eten dus. We beginnen met biefstuk , champignons en brood en vanavond karbonaden met....  weet ik nog niet.

'S Avonds zijn de woningen in verschillende kleuren verlicht.

20231010_21540220231010_215502

11/10 De koelkast meurt dus huppa al het vlees maar in de vuilnis bak  tis jammer maar niks aan te doen. Zooitje opgeruimd koelkast schoongemaakt en op twaalf volt gezet. en dan naar een plek vier en een halve kilometer verder waar je kunt douchen. Volgens de beschrijving kunnen er dertig staan maar als we er aan komen staat er wel ééntje en het is echt een mooie plek met uitzicht over de stad.  Douches bekeken en die zien er netjes uit, dus daar gaan we even gebruik van maken. Nou zal je zeggen dat gebruik was heel snel. Verheug je je op een lekkere douche is het verdorie koud water! Nou ja opgefrist zijn we zeker en stom natuurlijk we hadden het kunnen verwachten dat het koud water zou kunnen zijn.

We rijden naar Bardenas Reales, alleen zo jammer dat we zo laat zijn en niet de hele route kunnen rijden, maar wat we zien  is waanzinnig mooi. Ook hier komen we voor terug.

20231011_11440420231011_114632

20231011_113729

Als we verder rijden heb ik ondertussen een camperzaak gevonden dus eerst daar maar langs want de koelkast is  op gas de omgekeerde wereld geworden. Het koelelement wordt warm ipv koud. We vinden de straat en dan zegt de navigatie dat deur staan. Inderdaad het gat waar de deur ooit gezeten heeft zit er nog maar daar is alles ook mee gezegd verder is het een ruïne.  Dan maar verder.

En zo komen we in in Belchite, wat een uniek stadje is dit zeg, en weer met een geschiedenis van heb ik jou daar. Oude dorp in de burgeroorlog plat gebombardeerd, door Franco gelaten zoals het er toen bijstond  en een nieuw er naast opgebouwd.

20231011_19430920231011_194242belchite

12/10 We zijn aangekomen in Teruel en kijk dit is gewoon de plek waar we verleden jaar hebben gestaan. We blijven hier waarschijnlijk een paar dagen om wat klusjes te doen aan de camper. En er zit een camper verhuur bedrijf hier in de buurt misschien dat zij even naar de koelkast kunnen kijken. Trouwens eigenlijk ook wel makkelijk, als het koud is zetten we de koelkast op gas deurtje open en voilà we hebben een kacheltje.

14/10  Ja jullie dachten dat e van het water probleem af waren he? Nou Peter weet ze gewoon te verzinnen hoor. Gaat hij verleden week water tanken maar vergeet de koppeling van de slang af te halen slang in de vulopening en ja hoor daar schiet de koppeling er af en beland , dachten we , in de watertank. Manus (mijn nieuwe naam) ik krijg er geen water meer in de tank.. Dus garage leeg halen bovenkant van de watertank er af en er ligt inderdaad geen koppeling in, die is blijven steken in de toevoerslang net voor de opening naar de water tank waardoor het water niet meer doorstroomt als je wilt vullen. Toevoer slang los en ja hoor in het onderste deeltje zit de koppeling. Die er uit gepeuterd en we kunnen weer tanken.

15/10 Na drie dagen hebben we het wel gezien. Het verhuur bedrijf wilde niet eens kijken naar de koelkast, en verder toch wat klusjes gedaan die niet op het lijstje stonden maar wel gedaan moesten worden. We rijden naar Castello even met de warmte naar zee. EN wat we al verwacht hebben is dat er geen plek meer is bij het vliegveld dus door naar de officiële plek en ja hoor we zijn weer de domme die geluk hebben met het laatste plekje. En echt zo leuk, de Pyreneeën zoveel mogelijk vermeden door via Pau en de tunnel t rijden om de camper te sparen, Peter was toch nog een beetje huiverig voor de motor, krijgen we nu toch bergen voor onze kiezen met continu klimmen en dalen

DSCN4634DSCN4629

, waarvan de hoogste top boven de zestien honderd meter was, en het motortje wordt en niet koud of warm van. 😁.

16/10 Vanochtend eerst naar een repartie bedrijf opgezocht voor de koelkast , een extra kastje is makkelijk maar boter op je brood gieten in plaats van smeren en bezweten kaas er op  mwha nee er zijn lekkere dingen te verzinnen. Maar goed we hebben er eentje gevonden tien kilometer hier vandaan en vol goeie moed rijden we er heen. En dan sta je daar legt uit wat er aan de hand is en ze kijken hier en ze kijken daar en dan weer hier en ondertussen ratelen ze in rap Spaans tegen elkaar. En dan blijkt het dus iets te zijn waar ze zelf niet aan mogen zitten omdat ze daar geen certificaat voor hebben. Maar ze weten er wel een die wel de papieren heeft en die gaan ze bellen voor ons. Ze komen terug en we kunnen er heen ze hebben uitgelegd wat er aan de hand was. Top geregeld jongens.  zelfs google maps hebben ze voor ons in de telefoon aangezet zodat e er heen kunnen. Komen we er aan , lopen naar het kantoor komt er een meisje naar ons toe en vraagt of wij voor de koelkast komen, nou jaaaa wat goeeddd, De monteur komt er aan en uiteindelijk blijkt het blokje van de gastoevoer de boosdoener te zijn. Het wordt vervangen en huppa we kunnen ter afkoeling nu in de koelkast gaan zitten!  Terug op ons plekkie is er  plek zat en zit Peet iets later lekker aan zijn bacootje met  koude cola.

1. Nico en Marion:
    18 oktober 2023
    Heerlijk weer om jullie belevenissen te lezen, we genieten ervan. Fijn dat de koelkast weer gemaakt is. Liefs uit Nooitgedacht
  2. Margriet:
    18 oktober 2023
    Zonder koelkast ben je nergens als je een lekker koel bacootje wilt....🧋
  3. Rene en Lia:
    19 oktober 2023
    Gelukkig weer gemaakt, want ja......Manus zonder een lekkere koude baco.
    En Manja ..... geen slippers meer aan met klimmen. Zat met echt met je mee te leven , brrr 😉
  4. Martha en Nico:
    19 oktober 2023
    Gaat denk nou nooit zoals het moet bij jullie maar genieten doen jullie zeker.Wij hopen🙏 ook nog te gaan maar hangt van zoveel factoren af maar we zullen zien👍
  5. Peter en Manja van Deventer:
    19 oktober 2023
    Omdat we altijd wel wat hebben willen de mensen waarschijnlijk niet met ons mee rijden. We hopen wel dat jullie toch nog er even tussen uit kunnen.
  6. Maarten Van Gasteren:
    19 oktober 2023
    Harstikke mooi die grotwoningen ( maar link om op slippers er heen te gaan ) en dan ook nog zo mooi verlichting div kleuren en verder dat er wat kapot gaat dat hoort erbij en de oplossing is ook goed gegaan als het daarbij blijft Verder weer mooie foto's Vandaag de 19de wordt er nog al wat regen verwacht dus een dag rust blijven staan waar je staat ☔
  7. Olga:
    19 oktober 2023
    Mooi verhaal, prachtige foto’s. Je neemt ons echt mee. Alsof we erbij zijn.
    Geniet en toi toi toi!!
  8. Sandra en Gerrit:
    19 oktober 2023
    Het is ook altijd wel wat ge bij jullie, zal ook nooit eens zonder mankementen gaan, maar dat maakt het kamperen ook juist wel spannend. Als het opgelost wordt zijn de problemen al snel vergeten toch.
  9. Dirk:
    19 oktober 2023
    Dag schatjes, mooi hè Bardenas Reales, maar manja? Op slippers van €3.00 laat ik het niet meer zien😘