Deel 2

9 oktober 2023 - Canfranc, Spanje

4/10 We zijn blij dat we een dagje langer in Nonacourt zijn gebleven, want dit is echt een leuk oud stadje. Helaas van de geschiedenis  weinig terug gevonden want googlen op de naam Nonancourt kom je alleen ene Antoine de Nonacourt tegen die in 1816 in de erfelijke adel werd verheven.  Maar goed het dorp heeft een naam en met zijn vakwerkhuizen

20231004_143643

waar sommige  zo scheef staan dat je er snel voorbij loop voordat het echt omgaat

20231004_144412

en vele nauwe  straatjesis het een heerlijk dorp.

20231004_144505

Wat ook nog in tweeën is gedeeld door een riviertje

20231004_143519 ondanks dat er aan weerskanten oude huizen staan, het ene deel toch nieuwer aandoet.

5/10 Zo das ff andere koek met opstaan. Peet laat Girl uit en heeft,ondanks zijn dikke trui die hij gelukkig  wel mee heeft, het toch nog koud als hij terug komt.

Even later vertrekken we weer om door de hele saaie kale velden te rijden

20231005_122100

, ach de radio met spotify  aan en meebleren schiet het toch wel weer op. Zeker als er ineens een Vincent van Gogh veld

20231005_122842

opdoemt en we een UFO  wolk zien.

20231005_103029

En dan komen we aan in Novans-les-Fontaines we denken dat deze camperplek net aangelegd is want het is zo blinkend niet en schoon dat kom je maar weinig tegen. Giel geniet ook want er is genoeg groen en als we een bruggetje overgaan kan hij zelfs heerlijk los. Hij blij wij blij.

6/10 De eerste week zit er alweer op, wat gaat dat hard, niet dat we al aan het eind zijn maar de kop is er af zullen we maar denken.     Nadat we Blois voorbij zijn is het ook gedaan met de saaie wegen, nu weer heerlijk om rond te kijken.

20231006_131748

20231006_142014Om kwart over drie staan we in Saint- Marie -de- Ribérac grote naam voor een klein plaatje.                                      7/10 Hebben we het er gisteren over gehad dat de kerkklokken hier om tien uur 's avonds uur stoppen met luiden gaat het hier de hele nacht door en dan ook nog de halve uren. En dan............om zeven uur gewoon eerst zeven keer en daarna vijf minuten lang aan één stuk door.😤. Dacht dat dat zondag om een uur of negen gebeurde dat is dan een nette tijd toch? Maar op zaterdagochtend zeven uur????? Stel malloten.

8/10 Voor tarbes een prima plek gevonden om onze luikies te sluiten. En dan denk je mmm tarbes ligt aan de Spaanse grens, maar waar ligt Canfranc dan. Niet moeilijk doen en opzoeken. Holadijeee dat ligt bijna tegen over Pau. Navigatie instellingen en gaan. Dan maar via Pau de grens over.

20231008_12263420231008_123031

Mooie route weer door de Pyreneeën en dan de Somport tunnel  in van dik achteneenhalve kilometer.  Duurt dus even voor je het daglicht weer ziet.  We willen naar de camperplek in Canfranc en dan zo leuk , zegt miep van de navi dat we ,let wel, indien mogelijk,  moeten keren. Nou doen we soms best wel rare dingen maar draaien in een tunnel staat niet op ons lijstje dus we rijden netjes de tunnel uit en volgen de borden. Miep houdt haar waffel wat ook wel eens lekker is,  en dan rijden we het dorp in en zien het enorme grote treinstation. Wauw wat mooi.   Als we op de plek staan hebben we alletwee zoiets van dat moeten we lekker op ons gemak allemaal gaat bekijken dus nemen we nu lekker ons gemakkie en morgen weer een dag. Trouwens niet zo heel erg om hier buiten te zitten hoor op twaalfhonderd meter hoogte en acht en twintig graden met uitzicht op de Pyreneeën.

20231008_144447En bedoelen ze dit nou met gouden bergen

20231008_185134

Wauw wauw wauw wat een geschiedenis voor zo,n klein stadje.

20231009_115750

Opgericht in duizendtachtig en nu in de belangstelling door een waanzinnig mooi opgeknapt treinstation, wat in negentien achtentwintig  in gebruik is genomen voor de spoorlijn Frankrijk  Spanje. Het gebouw is tweehonderdvijftig meter lang en twaal meter breed.  In negentien zeventig is het vervoer gestopt en het gebouw met omliggende terreinen in verval geraakt. Maar nu..........

20231009_115945zo mooi opgeknapt😍😍20231009_11450120231009_121013opgeknapt station waar twee keer per dag een trein rijdt 20231009_122152stroomgeleiders hangen er nog20231009_122117stilleven van gebroken ramen met een schoen20231009_121812

Deel van het oude spoor ligt er nog

20231009_122718er staan nog twaalf oude wagons in. Verder meer foto's  bij de foto's zelf.

1. Eva:
    Hé hé ….
    Deel 2
    Mooie foto’s en prachtige locaties!!!!
  2. André en Majda:
    9 oktober 2023
    Waarom ben je niet wat langer in dat mooie oude plaatsje gebleven? Hadden je jou misschien ook in de adel verheven?
  3. Sjanie en eep:
    Ziet er weer mooi uit
  4. Wilma en Fred:
    10 oktober 2023
    Bedankt weer voor het mooie verslag. Blijf het volgen tot jullie thuis komst. En misschien komen we jullie weer eens tegen. Ergens op jullie terug weg in Spanje.
  5. Peter en Manja van Deventer:
    10 oktober 2023
    Dat zou wel weer eens heel leuk zijn
  6. Rene en Lia:
    12 oktober 2023
    Mooie foto's en leuke locaties. Gaaf hoor. Nu het mooie weer tegemoet 🌞🌞
  7. Willem & Corrie v h. De koekenbakkers:
    12 oktober 2023
    GEWELDIG
  8. Sandra en Gerrit:
    15 oktober 2023
    Ziet er allemaal weer heerlijk uit zo, gelukkig hebben jullie nu ook prachtig weer en kan de dikke trui weer uit en het kan alleen maar beter worden. Geniet!!!!!