deel 2

8 november 2019 - Cullera, Spanje

Tegen 16.00 uur komen we aan op een mooi plekje bij het dorpje St Dizant du Gua. Vanaf hier is het nog zo,n 300 km naar Spanje.

En wat deed het vannacht??? Vanochtend met uitlaten had ik bijna lieslaarzen nodig man man wat een bagger bende hier. Zo jammer want het is, als het droog is , een pracht stekkie.

Nou ja we gaan dus ook nu maar weer verder.

31-10 Weet je, als je de coördinaten er in zet maar je zet dan 1 nul te veel er in dan kom je toch op een hele andere plek uit dan je zou willen. Maar het geluk is met de domme we zitten hier vlakbij de stad Pau en die ligt ook nog eens dichter bij de grens dus daar maar overnachten.

We komen van de andere kant Pau inrijden en Peter moet de hele stad door, zo fijn in de spits, maar petje af, door de drukte, scherpe bochten en flinke afdaling komen we weer ongeschonden uit op de plek waar we wezen moeten.

Tis niet de mooiste plek maar ach ook dit heeft weer iets zeker als je buren hebt ie verwoed roker zijn en niet nat willen worden.

Lastig roken met regen

1-11 We zijn in Spanje van uit Pau is het niet zo heel veel rijden maar wel een schitterende rit door de Pyreneeën

P1260551P1260517P1260509

en rond 14.00 uur komen we al aan in Jaca. En het staat er vol, alles wat we verwacht hadden dit niet. We zetten de camper mag achter een spaansr camper neer die op een grote plek van de bussen staat. E nemen aan dat zij wel weten wat er hiet mag. We staan er net en de politie komt er aan. Nee hier mag het niet we moeten hier echt weg. Daar aan de staatkant in de parkeer vakken mag het wel. Nou dan zit er niks anders op om daar te gaan staan. Als ik even later Giel uit ga laten staan er op de officiele camper plek een stel Spanjaarden hun fietsen in te ruimen. Ik vraag of ze weg gaan maar helees nee niet het geval. Dan draai ik me om en valt mijn oog op een legen plek. Zwaaiend naar Peter, die gelukkig kijkt, dat hij hier heen moet komen en ik ga met Giel naar de plek toe.

Tja en daar sta je dan he met je goeie gedrag, wat denk je dan? Komt er een Nederlander aan rijden, moet je opletten ...........ik sta daar echt pontificaal aan de voorkant op de parkeerplek rijd meneer Hufter achteruit de plek op rijd me bijna van mijn sokken waardoor ik een grote stap achteruit moet doen en Giel mee sjor. Ik geef me der toch een ram op de zijkant en hoor gelijk honden blaffen.

Oke meneer Hufter zet zijn motor uit en ik sta naast zijn deur hij draait het raampje open en zegt niks.

Dan vraag ik maar of hij mij niet gezien heeft. Jawel zegt hij doodrustig “maar het zijn toch vrije plekken

“Uhh ja maar u ziet me toch staan, mijn man komt er aan net achter u. Ja zegt hij weer maar het zijn toch vrije plekken. Jaha dat weet ik maar we moesten een rondje draaien van daar dat ik hier ben gaan staan. Ik vertel dus niet dat we aan de overkant stonden ben gekke gerrit niet en dat gaat hem ook geen reet aan. Ik ben hier dus gaan staan om onze camper hier in te zetten.

Dan komt er een Spaans jongetje aangelopen die heel boos is Respect zegt hij en gebaart dat ze weg moeten Respect dan komt zijn moeder er ook nog aan en geeft me een knipoog en begint me daar toch in het spaans te ratelen. Het enige wat ik steeds hoor is respect. Mevrouw Hufter zegt dan maar zachtjes “laten we maar gaan”. Meneer Hufter kijkt haar aan en ze zegt weer, laten we maar gaan, en hij zegt Gaan we dan maar?Start zijn auto en rijden weg. Pffffft ook weer meegemaakt. Dank zij de jongen en zijn  moeder hebben we nu wel een officieel plekje hier.

Later blijken ze van de camper te zijn aan wie ik gevraagd had of ze weggingen. Helemaal top dit soort mensen en als ik een pak speculaas ga brengen zijn ze helemaal blij.

De camper staat en we lopen omhoog naar de stad daar staat een kerk of klooster daar zijn we nog niet achter en daar schijn je ook iets te kunnen eten want ja tis tenslotte 1november en dus alweer 11 jaar getrouwd. Maar we vonden het onderweg al zo raar dat alles dicht was en ook hier weer tot we horen dat het allerheilige is en hier gevierd wordt.

Daar sta je dan, in een overig erg leuke stad  maar waar alles dicht is. Dat wordt dus niet uit eten en ik ben ook nog vergeten vlees uit het vriezertje te halen.

Al met al zitten we even later heel romantisch met het gekletter van de regen aan een bakkie Brinta.

Wat een regen vannacht en dat wordt dan ook nog versterkt omdat we onder de bomen staan. Peter hoort een zware diesel aan slaan en gaat gelijk achter het stuur zitten. Tis die grote Iveco die weggaat zegt hij,  en dan wachten en wachten en dan rijdt  een grote bus weg en verder bleef het stil. Was dus niet die grote Iveco camper.

Dan gaat de overbuurman wel weg een staan we later op zijn plekje niet meer onder de bomend en in het licht. Goed voor het daglicht paneel. En de regen valt gestaagd door.

Jaca is een ontzettende leuke oude stad. Leuke oude winkelstraat, kleine steegjes.

Prahtig gebouw in Jaca

Het is weer ouderwets genieten en het verbaast ons niks dat we even later nog chinese bazar tegen gekomen. Peter heeft zijn sloffen vergeten maar ja die chineese voetjes zijn een stuk kleiner dan maat 45/46 die hij nodig heeft. Maar een heel klein white board met stift hebben ze wel. Mooi zo das goed om de boodschappen  op te schrijven. Terug kbij de camper zien we dat het terrein van de bussen tjokvol staat met campers. Rond 19,30 uur komt de politie en Peter geniet ze moeten allemaal weg.

3-11 De godganse nacht heeft het geregend en dan al bijna 2 weken regen achter de rug nou dan kan ik je zeggen dat je het spuugzat wordt. En als je dan de weersberichten van Portugal bekijkt dan geven ze langs de kust tot onder Lissabon ook nog eens 2 weken regen af.

Dus wat doen de van Deventertjes dan die gaan de andere kant op. En dit is me toch een mooie rit.

We rijden van Jaca via de N260 richting Sabinanigo blijven dan de N260 volgen tot Ainsa, waar we even stoppen om Giel uit te laten en komen dan bij wel zo,n ongelovelijk mooie stuk natuur uit dat we vol verbazing er rond lopen. Hoe oud moet dit hier wel niet wezen we zien een weg met kantelen een kerkje wat nog net boven het water uit steekt en hier en daar nog brokken van wat eens huizen geweest moeten zijn.

Emblase Mediano (4)Embalse MedianoKerkje Emblase Mediano

Het verbaast ons alleen dat we even later een bord zien staan waarop staat dat het verboden is om de toren en het dak van het kerkschip te betreden.  Als we uitgekeken zijn rijden we verder om even later de A 138 op te rijden, deze rijden we door tot Monzon en dan slaan we af naar de A1234deze kunnen we doorrijden tot Fraga maar gaan bij Albata de China er af om de HUV 8611 een stukje te volgen tot dat deze overgaat in de A131. In Fraga rijden we richting Seros de C12 tot aan Amposta door , daar gaat de weg over in de bekende N340 die ons aar de camperplek in Castello brengt maar die staan zo ongelofelijk vol dat er geen vlo meer tussen kan, en eerlijk gratis camper plekken zijn leuk hoor maar niet op deze manier. We rijden terug naar Benisacim omdat we daar wel een rustig camper plek hebben gezien om te slapen.

Het is dus bij dit ene nachtje gebleven want om hier nu een paar dagen te blijven nou nee daar is het nou net niet gezellig genoeg voor.

Avond zonnetje Castello

We zetten onze koers uit naar Cullera en weten dat dit zo,n 100 km moet zijn. Maar raar alle twee de navigatiesystemen zeggen 625km daar klopt dus iets niet.

Google maps geeft dus wel 143km aan waar zit hem nu de kneep? Ooooow das best leuk om via de navigatie te gaan want dan nemen we eerst de boot naar Mallorca en dan weer met de boot terug naar het vaste land en dan sta je in Cullera. FF onthouden , maar nu dus eerst maar de veerboten uitgezet en komen we inderdaad uit op 143km.

Als we er aankomen is er hier nog plek zat. We zetten ons huisje op wielen neer en wat denk je??? We staan net en ja hoor komt er vanachter een oud campertje een wel zo zonverbrand (zwarte piet is er blank bij) mager vrouwtje vandaan die gelijk begint of we geen tien of twintig centimeter op willen schuiven in verband met de zon. Uhhh zon je hebt overal zon zeg ik en wijs aan waar ze over al zon heeft. Ja maar voor ‘s avond. Hahahah  onee ik mag niet lachen maar om 17.00 uur is de zon hier al bijna weg en wordt het kil. We blijven lekker staan waar we staan de groeten.

v5-11 Nu geen regen maar een harde wind vannacht. Oei lijk t nu wel heel erg of ik aan het zeuren ben eerst regen nu harde wind Sorry.

6-11 Geen wind wel een heerlijk zonnetje echt zo,n dag waar je overmoedig van wordt. Korte broek thirtje aan en dan ook nog zelf je haar knipt. Nou kan je zeggen dat het geen succes geworden is. En nee maak er ook geen foto van.

1. Els Verschure:
    8 november 2019
    Hopelijk blijft het zonnetje nu schijnen. Nog veel plezier!
  2. Maarten Van Gasteren:
    9 november 2019
    Dat kerktorentje lijkt op dat wat je ziet op de pas van Oostenrijk naar Italië Maar je had gelijk met die regen daarom stuurde weerverwachting door dat het toch goed zou komen Geniet.
  3. Els Verschure:
    25 november 2019
    Wederom bedankt. Leuk om te lezen. Je maakt wat mee! Hopelijk blijft alles nu functioneren. Groetjes Aad en Els