Nog even naar de zon 7

18 november 2018 - Sabiñánigo, Spanje

En dan schrijf ik nog lekker dat we niet zoveel meegemaakt hebben, hoe dom. Want we zaten van de week heerlijk in het zonnetje lopen we Henk en Truus tegen het lijf, nou lopen? Peter zegt ineens , kijk nou daar komen Henk en Truus aan rijden. Das dan toch wel weer leuk als je naar bekende plekjes gaat, dan zit er natuurlijk een grotere kans in dat je bekende tegen komt. Weer even lekker bij geklept in een betere temperatuur dan toen met oud en nieuw waar de champagne nog net niet bevroor in  onze glazen toen we wel met zijn vieren buiten stonden, oke even later kwamen wel Joop en zijn vrouw naar buiten, maar toch van de zestig campers???? Maar dat was verleden jaar. Nu is nu.

12-11 Hebben we toch bij de Mas Y Mas een stel karbonade gekocht mmmjjjj. Zo van het rib afgehakt dus hoeft de deur van de camper niet dicht als ze de koekenpan ingaan omdat je bang bent dat ze weg waaien. Twee karbonades die samen ruim 700 gram wegen , heerlijk. Slaat nergens op, weet ik , maar als ik het zelf ooit terug lees loopt vast het water weer in mijn mond.

14-11 De weersverwachting is slecht en de komende veertien dagen alleen maar regen, we gaan er vandoor richting huis.  We vertellen het aan Henk en Truus en die willen maar wat graag op ons plekkie staan. Later blijken het er meer te zijn, had ik dat geweten had ik het geveild. Want als Peter s'avonds alles in ruimt loopt de Franse buurman al naar zijn vriendje toe om  hem te waarschuwen. Als Peter s'ochtends de krik onder het opstapje weg haalt zien we de buurman rennen naar zijn vriendje, maar heeft die even pech. Henk komt al aanrijden en je ziet de teleurgestelde gezichten van de andere. Ja jongens wat jullie kunnen, kunnen wij ook hoor. Geen enkel probleem.

15-11We gaan er vandoor en willen nu eens een andere route rijden dan langs de kust, nou die krijgen we gelijk dwars door Castello. Mooi weten we dat er hier ook van die smalle straatjes zijn. Via een schitterende weg komen we op de eerst col terecht met een hoogte van 1137 meter en echt toch onvoorstelbaar , maar daar ligt weer een stadje tegen de berg aan geplakt. Als ik ga googelen blijkt dat daar wel twee honderd mensen wonen. Aan de huizen te zien die er staan zijn het er veel meer geweest. Zouden die allemaal van de berg afgewaaid zijn? De eerste camperplek in Cantavieja is niks. Er staan bussen , raar straatje en het lijkt op een erf wat al een lange tijd niet gebruikt is. We gaan door richting Morrela. Jemig wat een slechte weg en dat in Spanje, Peter heeft al het idee dat hij verkeerd geredenis,maar dan, kijk daar komt de nieuwe weg al aan. Uhh nee foutje was alleen de bocht die vernieuwd is. Dan maar door stuiteren en het wordt steeds kouder dus voor het eerst gaat de kachel maar aan.  Als we in Morella aankomen staat er al een Engels motorhome en wat een mooie plek. Hier gaan onze oogjes wel dicht vannacht.  Nou als ik ze niet dicht had gedaan had ik ook niks gezien want allemensen wat is het hier donker en stil.

Maar slapen doe je dan wel, en voor we weggaan neem ik eerst nog wat foto,s ja klopt in vies miezerig weer.  Als we de parkeer plaats afrijden is het heel raar, links af staat Alcaniz en ze stuurt ons weer richting Morella. Nou ja zal wel kloppen zullen we maar zeggen. Uhh uhh kloppen?? We moeten eerst door een poortje waar we aan beide kanten net een centimeter aan weerskanten van de spiegel over houden, dan komt er wel zo,n ongelofelijk steil straatje dat we elkaar aan kijken van klopt dit? daarna volgt een bocht in een piep klein straatje en ineens begint die doos te piepen van herberekening, herberekening.  Nou zegt Peter dan , ben niet snel bang, en verder houd hij zijn mond. Ik vergeet gewoon foto's te maken en zit met geknepen billen recht op in mijn stoel. Maar hij flikt het weer hoor  feilloos en zonder schade mogen we weer terug door het smalle poortje en moeten dan ja ja inderdaad de andere kant op naar Alcaniz

Als we in Alcaniz aan komen is het daar heerlijk weer, dus Giel er uit en even het stadje in. Das leuk maar wel een kuiten bijter met zijn steile straatjes..  Dan terug in de camper en eerst wat eten. Om half vier komt Peter met de opmerking, zullen we nog even bij die schoenenwinkel gaan kijken. Peet die is om half vijf pas open, neehee half vier is het dan. Oké jij hebt gekeken. En dan mag je niet lachen als het toch half vijf blijkt te zijn. Tis trouwens goed afgekoeld en nu loop ik alleen met shirtje en vest buiten. Dan stelt hij voor om maar even bij de chinees te gaan kijken. Oww jongens zo fout he die winkels, en deze is grooooot. echt zo groot hebben we ze nog niet gezien.  Heb er in ieder geval mijn verjaardag's kadootje van Peter gekregen. Das vast binnen.

Leuk he zetten wij een route op de navigatie uit, klopt er weer geen hout van, nou we zijn eigenwijs en rijden gewoon de route die we willen, en niet zoals de navigatie ons eerst door Zaragoza heen wil hebben. Na veertig kilometer geeft ze het op en komt bij ons op de route.  De parkeerplek in Huesca ziet er weer keurig uit, goed de plekke zijn niet zo giga ruim maar je kunt er heel netjes je toilet en vuil water kwijt en schoon water innemen en dat alles voor niks. Dan op zoek naar de Mercadone voor de rum en wasverzachter. Via google maps lopen we eerst de verkeerde kant op, waarom verbaasd me dat nou niet? Uiteindelijk blijkt de Mercadona bijna achter de parkeerplaats te liggen. We nemen de hele voorraad rum mee en halve doos wasverzachter. Wat inhoud dat we in de volgende stad er weer in moeten plunderen. Ach houd de lol er in.

18-11 Nee we blijven hier niet we hebben een andere plek gevonden en gaan kijken wat dat is. Ligt hier maar vierentwintig kilometer vandaan. We rijden een klein dorpje in en moeten dan een smal paadje op. Ach dat zijn we inmiddels gewend. Boven op de berg zie ik het kasteel liggen wat er ook op de foto staat. Daar hoeven we toch niet heen, vraagt Peet. Nee joh zal toch wel niet, ik heb het alleen op de foto gezien. Maar onder aan de berg is dus geen afslag dus we rijden door en dan komt er weer een klucht aan. We schatten in dat dit weer zo,n twaalf dertien procent helling is. Nou ja die in Morella was nog steiler dus dit moet gaan lukken. Er moet alleen geen tegenligger komen. En kijk nou de camperplek ligt dus wel onder aan het kasteel en hoe je hier in vredesnaam recht kunt staan is ons een groot raadsel, of je moet een heel klein campertje hebben die tussen de kuilen past. We draaien maar weer en net als Peter klaar is komt er een auto aan. Grrrr dan weer naar de rand sturen zodat ze er langs kunnen. Zie zo ik heb de foto,s mensen zijn er langs en nu maar weer naar beneden in de hoop dat we op de berg geen tegenligger krijgen.

We gaan maar door naar onze laatste stop in Spanje, Sabinanigo. De oude wegen zijn toch wel het leukst om te rijden ondanks dat het ongezellig weer is. Mooie route zo door de bergen. En dan als we er bijna zijn is het stil, heel stil vanuit de navigatie. Niet zeuren we nemen de afslag Sabinanigo en ik zet de telefoon aan met google maps. Whaaaaat nee kan niet, we moeten twee keer rechts af en dan zijn we er. Niet te geloven!!!   Het is een enorm terrein waar wel één andere camper staat. We zetten hem neer en nemen , voor het eerst in al die weken, stroom. Dan gaan we een eindje lopen, en net als we weg willen komt de politie er aan en vraagt hoelang we er blijven staan. Eigenlijk hebben we geen idee, één nacht, twee nachtjes?  We zien het wel, het blijkt dat je hier achtenveertig uur mag staan inclusief stroom voor wel €5,00. Mens waar hebben we het over. Dit is tot nu toe de eerste betaalde overnachting.

1. Francien kruijs:
    18 november 2018
    Ik hoop dat jullie nu geld geen problemen krijgen nog veel plezier .
  2. Nico en Marion:
    19 november 2018
    Geweldige verhalen veel reisplezier nog.
  3. Truus en Henk:
    22 november 2018
    Na jullie vertrek reden Joop en Ria het terrein op, nog geen 5 minuten later. Goede reis verder door Frankrijk met de stakers.