Tuinenreis Engeland 2013 deel 10

9 mei 2013 - Bath, Verenigd Koninkrijk

8-5 Erg joh, vannacht wakker geworden van de regen, maar vanochtend met opstaan is het droog en dat is dan ook het enige want vest en jas is hard nodig. We gaan eerder weg dan hans en Fem en als we bij Stonehenge  zijn blijft Peter achter in de camper en ik ga dik ingepakt op stap. stonehenge1Met uitleg via een recorder is het een imposant gebeuren maar ook heel erg opgeblazen. Dan bedoel ik de aandacht hoor niet dat de stenen daar zijn opgeblazen. stonehenge2Tuurlijk is het onbegrijpelijk hoe dat zo tot stand is gekomen, maar als je ziet hoeveel touringcars er heen komen vraag ik me af of het niet doorgeslagen is. stonehenge6Na Stonehenge gaan we richting Stourhead. En inderdaad we rijden iets anders dan de route aangeeft maar ach we komen er en er staan er al meer van de groep. Als we de parkeerplaats oprijden komen Hans en Fem er ook aan, we wachten maar dat duurdt wel even dus we gaan maar. Eerst het huis in en genieten van alles wat we zien.Stourhead19      Stourhead5

Wat een history en die schilderijen, tapijten, boeken! Stourhead8De bieb is ongelofelijk daar kun je in verdrinken.Stourhead12 Dan komen we bij de eetkamerStourhead13, de living Stourhead14, de schilderijenkamer en al die kroonluchtersStourhead18 we lopen nog net niet met het kwijl over onze kin maar tjonge jonge wat mooi. Peter loopt ook te genieten van alle hout verbindingen, oude schroeven, lichtknoppen, snijwerk, en weet ik veel wat we nog meer zien tis gewoon te veel om in je op te nemen.

Als we buiten lopen in het park is dat aangelegd naar schilderijen uit de zeventiende eeuw, met doorkijkjes, prieeltjesStourhead20,  bruggetjes en nog veel meer. Geweldig, het heeft alleen ook een nadeel want hoe moet je hier in vredesnaam je kinderen roepen als het eten klaar staat?  Trouwens het grote huis wordt nog steeds bewoond.

Zitten we aan een heerlijk rum rozijnen ijsje komen Hans en Fem er aan lopen, die zijn op weg naar het huis, maar na het zien van ons lekker ijsje willen ze er ook eentje, en na het samen genieten van het ijs gaan wij vast richting Bath.

Leuk man, we rijden heerlijk weer een andere weg en niet netjes langs het rustige stuk langs de rivier. Nee tuurlijk dwars door Bath zelf heen en dat met de spits. Ach in ieder geval zit Peter te genieten, ik een stuk minder, maar ook nu komen we netjes op de camping aan, en draait de was vrolijk rond in de machine. Al met al ondanks de kou en later natte dag weer genoten.

Peter tikt me even terecht op mijn pen dat ik helemaal vergeet te vertellen dat de gebakken dakpannen vast gelegd worden met houten pinnen. In de dakpan zelf zit al tijdens het bakproces een gaatje waar de pin in komt. Ook bij deze schuren zijn ze op deze wijze bevestigd. Nu wilde we heel graag zo,n pin, belachelijk natuurlijk maar wel weer een ander soort souvenir dan vanuit de winkel, maar konden niets vinden. Wel en werkplaats en dan ik mijn beste engels aan de man die er aanwezig was gevraagd of hij zo,n pin had. Nee dus. Maaaaaar hij was wel zolief om er een aantal voor ons te zagen en uitleg te geven over het hout, was seasond wood wat dus uitgewerkt hout bleek te zijn, want nieuw hout kromp en viel dan uit de pannen vertelde hij. Leuk als mensen dit zo voor je doen.

9-5 Het regent en toch gaan we op de fiets naar Bath. Bath1 Bath is leuk, denk met mooi weer stukken leuker, een mooie oude plaats met veel doorkijk straatjesBath26 en leuke winkels, zeker die ene winkel met allemaal verschillende thee potten.Bath2  Bath4  Bath3 Als we kletsnat terug zijn van Nat Bath en Peter lang uit op de bank zit omdat hij bij een winkel met een hele hoge drempel ontzettend zijn knie verdraait heeft en die nu twee keer zo dik is, komt Hans vragen of we mee gaan eten in de pub. Sorry maar dat gaat niet lukken, we blijven lekker in de camper en stoppen een dvd van brandend haardvuur in de tv. Zo borreltje er bij en tis gezellig. Bath29