Tuinenreis Engeland 2013 deel 9

7 mei 2013 - Salisbury, Verenigd Koninkrijk

Nou dat hebben we geweten, we gaan richting Londen wat we al vreemd vinden en als wij de snelweg op rijden zien we Hans en Fem de rotonde verder pakken en terug gaan. Op een gegeven moment zitten we twintig kilometer onder Londen en snappen we het even niet meer. Dus huppekee Gerrit maar van de snelweg af en kijk bij afrit acht (richting heatrow) er af en dan de A eenendertig op, he he nu gaan we richting zuiden te rijdenSalisbury2. Om even over vijven komen we op de camping aan en blijken we er nog eerder te zijn dan Hans en Fem. Met en rot gang zetten we tafel en stoeltjes buiten, smijten nog net niet de zoutjes en drankjes op het tafeltje, en net als we zitten komen ze er aan rijden.Salisbury4 Tjonge jonge wat een dag, maar wel heel gezellig . Dan na een lekkere barbecue ons bed opgezocht.

7-5 Heerlijk we hebben weer mooi weer vandaag en dat ook nog bij een rustdag, dus op het fietsie Salisbury in. Weet je dat is best eng links fietsen je moet er telkens aan blijven denken. Na vijftien minuten staan we in de stad en gaan eerst maar geld wisselen. En kijk nou we staan zowat recht tegen over de bank. We worden keurig gehollpen tot ze vragen of we klant zijn. Klant?? Nee tuurlijk niet , nou ja iets netter geformuleerd uiteraard maar toch we zijn er geen klant. O nou dan kunnen we u niet helpen is het antwoord, maar, dat dan weer wel, er wordt uitgelegd dat we bij Mark en Spencer, die blijken er ook een bank te hebben, wel kunnen wisselen. Bij Mark en Spencer eerst geprobeerd om een oud twintig pond biljet om te ruilen, Hans en Fem hadden deze thuis nog gevonden, maar die wordt niet meer geaccepteerd, wel gelukkig de euro,s kunnen wisselen. Nu met de ponden in de knip kunnen we verder winkelen. Salisbury01Grappig we komen aan de andere kant naar buiten midden in een winkelstraat, daar rond gekeken en zo al lopend richting Kathedraal. Salisbury04Wat is dat super en dan te bedenken dat die hele grote kathedraal eerst ergens anders stond en dat ze hem hier weer hebben opgebouwd.Salisbury07 Ze hebben er wel zestig jaar over gedaan, en dat is te zien want de stijl in de kathedraal is overal het zelfde. Er blijken ook ondergrondse waterwellen te zitten die ze via een losse steen met een meet stok kunnen bemeten. In het verleden hebben ze ooit eens het water zo hoog gehad dat de vloer blank kwam te staan. Salisbury010  Salisbury014  Salisbury016

Na lang, heel lang door deze mooie kerk te hebben rondgekeken staan we weer buiten, daar staat nog een museum te bekijken. Nog even en we worden echte cultuur snuivers.  Als we even later een museumpje ingaan staat er een mannetje achter de balie die waarschijnlijk net zo oud is als het museum zelf .Salisbury030 Alleen blijkt het niet het museum te zijn wat wij willen zien, deze gaat over de burgeroorlog, kun je nagaan hoe oud dat mannetje wel  er wel niet uit zag. Salisbury029 Maar hij heeft ons heel goed uit gelegd waar we wel moesten wezen. En dat is wel helemaal aan de overkant van het grasveld. Gras oversteken en we zijn er.  Wat is die Engelse stijl  toch mooi. Salisbury037   Salisbury041  Ook nu weer een schitterend huis met een tuin in paars , blauwe kleuren.Salisbury040

Even later zitten we met nog andere van de club aan de engelse thee met een wolkje melk.

Terug bij de fietsen is er toch nog markt, dus fietsen laten staan en de boodschappen maar weer uit de fietstassen en met zijn alle de markt op. Veel zijn er al het inpakken en zo ook eentje die allemaal olijven verkoopt. Daar toch nog even snel twee soorten gekocht en o hoe vals betaald met het oude twintig pond briefje. Zie zo die zijn we kwijt. Dan lopen we door een steegje en komen langs een slager die tachtig soorten verschillende worstjes verkoopt.Salisbury044Dat kunnen we niet laten lopen en we nemen acht verschillende worstjes mee. Alle tachtig zou een beetje overdreven zijn voor zijn vieren. Terug bij de camper zijn we net op tijd voor de jeu de boules wedstrijd. We mogen niet meedoen, we hebben geen goeie ballen. Je mag alleen meedoen als je echte ballen hebt en wij hebben nou net van die leuke plastic gekleurde. Phoe zijn wij even blij nu zitten we heerlijk in het zonnetje te kijken en snappen iets meer van de punten telling.Salisbury048