Rondreis spanje 2016 NKC deel 18

22 maart 2017 - Nationaal park Doñana, Spanje

20-2 Vandaag al vroeg, half negen, al weg en dat in je vakantie. We gaan een rit van dik vier uur maken door het natuurgebied van Donana, ja sorry ik had er ook nog nooit van gehoord maar het schijnt er mooi te zijn.doñana park 1 We rijden eerst langs de kust en zien daar meeuwen en ook een bijzondere meeuw.doñana park2 Geen idee wat er bijzonder aan is het heeft gewoon twee poten vleugels een koppie met een snavel er aan.

Dan horen we ineens Oww chauffeur mijn fotocamera is gevallen, tuurlijk Jose wie anders krijgt het voor elkaar om nog niet eens bij het raam zittende een foto toestel uit het raam te laten vallen. Net op tijd pakt de chauffeur de camera  want net achter hem rolt er een grote golf het strand op. Domme doos dat het er ook is.

Verder op staat een mannetje naast zijn boot blijkt dat de auto die de boort het strand op moet trekken stuk is.doñana park5 Leuke chauffeur (nederlands sprekend) stopt en kunnen ze de touwen vast binden aan de trekhaak van de auto. Bootje blijkt toch lastiger uit het water te krijgen dan we dachten en de auto graaft zich lekker in.doñana park8 Ze hebben gelukkig aardig wat trekkracht en even later  is de klus geklaard. Leuk om dat ook weer  mee te maken.doñana park9   En dan zie je dit ook nog, die had geen helpende hand gekregen doñana park12

Als we bijna het strand verlaten om het land in te rijden zien we de uitmonding van de rivier in zee. Zo dat gaaf om te zien. Ooit van een  kolkende zee gehoord? Nou daar is die.doñana park13 Op de foto is het net of het heel hard waait en dat deed het ook alleen vanaf het land. Dus is de zee kalm.

Dan het binnenland in en dat is dan weer heel apart, er lopen herten doñana park15 en moeraspaarden (niet gezien) en zwijnen, klopt zijn we mee op vakantie, en nog ander dieren die we niet gezien hebben.doñana park22 De   gids had trouwens nog een hele goeie opmerking. Het terrein is op sommige gebieden afgezet en dat is om de dieren binnen te houden en de beesten buiten. Zo denk daar maar is lekker over na.

Dan wordt de gids ineens  heel enthousiast, hij ziet een Spaanse koningsarend vliegen en dat schijnt uniek te zijn. Wij dus met zijn alle proberen dat beest op de foto te krijgen en uiteindelijk is het me geluktdoñana park19 en pracht exemplaar al zeg ik het zelf Mooi he ? Die is genomen vanaf een foto in het informatie huisje maar ik heb hem echt waar ook zien vliegen.

Dan langs het moeras, wat nu bijna geen moeras meer is omdat het hier niet meer geregend heeft. Normaal moet het water hier tussen de  vijftig en honderd cm staan maar nu ,zover je kijkt ,staat het bijna droog. Eerlijk is eerlijk laat de regen maar met bakken komen als wij straks weer thuis zijn, dit zonnetje bevalt ons prima. Dan door de duinen die hier volgen de gids blijken te lopen, joh nee ook nog nooit van gehoord, lopende duinen hoe verzin je het. Maar goed het blijkt dat de bomen die in de duinvallei groeien onder het zand verdwijnen.doñana park27 Tis toch net broccoli he ?

Na vier uur komen we geschud en verzand weer terug bij de camper en met de zon op ons gezicht  ,t was weer mooi deze rit.

1. Rene en Lia:
    23 maart 2017
    Hai, net op mijn gemakkie de verslagen zitten te lezen. Was weer erg leuk. Mooie reis geweest, zo te zien.

Xxxx Lia
  2. Francien kruijs:
    23 maart 2017
    Wel bijzonder die Spaanse koningsarend precies op dat moment en mooi op de foto was weer een mooi verslag.