Noorwegen 5

17 juni 2019 - Oulu, Finland

30-5 Zou het dan toch nog gaan lukken? Nee niet de elanden of rendieren, maar dat het een dag droog is.

We rijden om 9.30uur weg zonder regen en drie blauwe strepen in de lucht. We blijven optimistisch!

Vanochtend voor we weggingen nog even een fotootje gemaakt van een leuk polletje plantjes met witte bloemetjes Opgezocht via plantsnap en kom uit bij een anemonensoort. Leuk dat dat allemaal kan zo tegenwoordig.

Volgens plantsnap is het een anemoontje

Hahahahah precies een uur droog geweest. Nou ja oké dan het waren maar een paar spetters maar te veel om te tellen.

Ongelofelijk we zijn de poolgrens over! Zo dit hebben we gehaald en leuk daar op de grens. Monumenten en als je, in dit geval door de sneeuw, de berg op klimt staan daar weer allemaal van die opgestapelde stenen. Geen idee wat de gedachte er achter is, maar ik heb er eentje opgelegd zo met de gedachte, Pa die is voor jou. Denk dat hij hier had staan te genieten.

Poolcirkel4Poolcirkel2PoolcirkelPoolcirkel5

Zouden ze hier de Tesla,s bij de zegeltjes van de kruidenier krijgen? Zo van 3 boekjes vol zoek maar een Tesla uit? Niet normaal hoeveel we er hier al hebben zien rijden, oké oké op die ene na dan, die op de ferry niet wilde starten. Maar ook met aanhangers er achter.

31-5 Peter heeft nu ook ontdekt dat de sneeuw hier nep is. Gisteren toen hij Giel uitliet, zag hij een witte berg langs de kant van de weg. Hij dacht dus sneeuw, maar nee bleek dus wit grind te wezen. Weer een desillusie.

Stoppen we in Inavett om Giel uit te laten zit er ook een Rema 1000 winkel, soort Lidl. Giel even later de camper weer in en wij boodschappen doen. Als we bijna alles hebben moeten we toch even zoeken naar het brood en laat Peter nou Polarbrood vinden. In 2011 in Zweden gegeten en dat was zo lekker We staan nog net geen vreugde dansje te doen maar het eerste wat we doen als we terug zijn in de camper is een polarbroodje met jam eten.

Zooo Peet heeft ze gezien hoor. Moesten wel op een 5,5meter brede weg 2keer draaien maar daar staan ze dan. Je ziet foto en video zijn het bewijs!

Kudde rendieren 2Nu met beginnend geweiKudde rendieren

Nu de elanden nog.

15 kilometer voor Narvik zien we een mooie plek om te slapen. Helaas is het oorlogsmonument wat er  staat in renovatie zodat een foto er van niet de eer aandoet wat zo,n monument verdient.

Verder is het uitzicht weer om te smullen (als het droog is :) )

TubandbergTot aan zijn buik en lol ook nog

1-6 Jongens het is 1Juni!!!! En weer hebben we sneeuw en niet zo’n klein beetje ook en net 5 graden.

En dan spreek je even later mensen die uit Zweden komen en daar drie weken prachtig weer hebben gehad. We kunnen alleen maar hopen dat er voor ons ook nog iets over blijft. En ik heb het al gezegd je krijgt wat je verdient en we werken geen van beide meer dus blijkbaar verdienen we dus ook niks meer. Zou dan maar heel goed nadenken of je wel met pensioen wilt als dit je vooruitzicht is.

Laatste plaats voor ons is Skibotn ,sorry voor degene aan wie we gezegd hebben dat we bij Narvik richting Lapland gingen maar we wilde nog even van het weer genieten hier.

En we hebben het idee dat de route Skibotn / Rovaniemi korter is.

2-6 Om 10:15 rijden we Lapland in en het eerste wat we zien zijn rendieren. Ik heb in de jaren dat we nu op de Veluwe wonen net 5 keer reeën gezien, maar hier lopen er gewoon hele kuddes langs de weg.

Warmer is het hier niet de thermometer geeft net 4 graden aan dus weer uitzicht op bevroren meren. Maar droog is het wel en minder sneeuw op de bergtoppen dat dan weer wel.

Het landschap veranderd wel tis net of het hier onverzorgder is, afgebroken sneeuw markeringen langs de weg ,de weg zelf één grote lappendeken, ha ha mooie woord speling in Lapland. Een lappendeken weg hoe verzin ik het. En veel, heel erg veel zilverberken.

Verder weinig verkeer wel drie vrachtwagens wat personenwagens en ja campers, maar het is ook wel een camper weg. En saai saai niet te geloven. Daar is Denemarken nog spectaculair bij. 200kilometer lange weg met hier en daar een klein bochtje maar gelukkig wel met hobbels en kuilen om je wakker te houden. En dat terwijl we nu wel de snelwegen hebben uitgezet is er maar één weg en dat is deze gaaaap.

Uit verveling ga je maar een appeltje schillen en wat denk je......................ook daar zit geen smaak aan.

Ach een lekker cd tje aan maakt het weer een beetje menselijk lekker Mark Knopfler met Wild theme en daarna Queen kunnen we meezingen.

Zonder erg rijden we het Noorderlicht route. Niet dat we daar nu iets aan hebben hoor het is nu al bijna 24uur lang licht. Dus het noorderlicht gaan we niet mee maken.

Na bijna 200km rijden we het stadje Kittila in en verrek er lopen hier mensen. Alle huisje die we langs de weg zagen was geen mens te zien. O ja bij het benzinestation daar was het druk. Maar hier zelfs kinderen aan het fietsen moet toch niet gekker worden hoor. Alleen de super markt blijkt open te zijn verder is alles dicht en wat opvalt is dat wel heel veel spullen gewoon nog buiten staan, zelfs de plantjes. Wat een heerlijke eerlijkheid is er hier nog.

3-6 Kijk als je dan toch vlak boven Rovaniemi slaapt lig je bijna bij de kerstman in bed, dus wat doe je dan? Ja inderdaad dan ga je naar het Kerstpark en het dorp bezoeken. Eerst maar naar het park, tis nog rustig op de parkeerplaats , maar ja ook geen vakantie tijd en het is nog vroeg. Giel eerst even uitgelaten en toen terug gebonjourd de camper in. Wij gezellig met zijn tweeën naar het park toe, zo gezellig gezelliger kan het niet worden want het park is dicht. Potdicht. Nou Giel we zijn weer snel terug joh. Dan naar “het dorp”. Nou daar moet je deze tijd van het jaar dus niet zijn. En de rest van het jaar??? Ik denk er het mijne van. Bataviastad vind ik gezelliger, hier echt alleen maar souvenirs winkels en omdat het zo stil is zit de ene Elf nog chagrijniger te kijken dan de andere Elf zou maar oppassen als ik hun was als de Kerstman ze zo zou zien zitten.........nou dan weet ik niet wat er met ze zou gaan gebeuren. Bij ons zouden ze in de zak gaan. Trouwens de hele Kerstman niet eens gezien, zit waarschijnlijk bij zijn neef in Spanje daar is het beter weer dan hier.

Oud en modern vervoer van de kerstmankerstconcurentie uit legolandZoek de sintOuders van de kerstmanEne voet boven de poolgrens ander de onder maar voel geen temeratuurverschilCoordinaten poolgrens

Maar als je ooit eens in de buurt komt zou zeggen ga der heen dan kun je er in ieder geval over meepraten.

Al die weken in Noorwegen niet zoveel Nederlandse campers gezien als de 100 kilometer tussen Rovaniemi en Kemi. Misschien dat er ergens een reis van de NKC is dan is het te begrijpen.

Net even onder Kemi een leuk plekje gevonden met uit kijk op de rivier Kemijoli. Morgen eens kijken of het sneeuwhotel in Kemi nog niet gesmolten is

4-6 Ze zeggen toch altijd na regen komt....................nou hier niet hier komt storm er achter aan en als die om 4.15 ja echt al die tijd wakker gelegen van dat geschud en lawaai, begint de regen weer. Het is dat we de campings moeten doen anders waren we allang omgedraaid richting huis. We laten Kemi even voor wat het is, daar komen we op de terug weg ook weer langs, en rijden door naar Oulo. Niet dat het daar beter is maar moet een leukere stad zijn en dicht bij Muhos waar de eerste camping ligt die we moeten doen.

1. Wil kroon:
    17 juni 2019
    Wat een verhaal alles dicht en regen. Hoop dat er voor jullie nog verbetering in zit succes
  2. Rene en Lia:
    17 juni 2019
    Het is hier ook wisselvallig met het weer, ook de nodige stormen gehad , maar niet met het uitzicht wat jullie hebben. Nog even volhouden 👍😎🌞 de zon komt echt wel 😘
  3. Marja Gerber:
    18 juni 2019
    Komt vast wel beter weer aan, hier ook maar wisselvallig.