Deel 5

27 december 2019 - Málaga, Spanje

6-12 Vanochtend eerst Bertha maar gefeliciteerd want jarig zijn gaat gewoon door ook al zijn we er niet. Daarna heeft Peter eerst maar de ramen gelapt van daar was na de zand storm niet meer oor heen te kijken, laat staan om zo te gaan rijden. Dan uiteraard water tanken en op zoek naar een lpg station die gelukkig op de route blijkt te liggen. zodat we lekker op tijd in Almeria zijn. Strand op 100 meter en gezellige winkeltjes op loop afstand.

8-12 O zo leuk vandaag. We moeten wassen en gelukkig is  ook de wasserette dicht bij dus met 2 volle tassen wij er heen. Het is er stil en we vullen 2 machines met de was. Komt er een man binnen die ik weet niet wat gedaan heeft maar we krijgen de indruk dat hij alles wat te wassen viel in huis gewassen moet worden , 3 volle vuilnis zakken en een grote tas met wasgoed heeft hij bij zich. Er staan hier wasmachines van 8 en 14 kilo inhoud en ook waar wasmiddel automatisch wordt toegevoegd en 2 waar je het zelf moet doen. Hij kijkt rond en loopt dan naar een machine van 8 kg waar wasmiddel in moet. Propt de machine wel zo allemachtig vol dat de deur net dicht kan. Vult dan het bakje met waspoeder , drukt de poeder aan zodat er nog meer in kan en drukt dan de deksel goed dicht, in de andere opening verdwijnt bijna een halve fles wasverzachter.  Gooit het geld er in en gaat dan kijken welk programma hij nodig heeft. Terwijl hij op alle knoppen drukt kijkt hij verbaasd op want de machine begint kreunend te draaien. Dan gaat hij weer tekeer op de knoppen van het programma , net of hij piano speelt, kijkt weer naar de kreunende was en haalt zijn schouders op. En er staat zo duidelijke info op de muur dat zelfs al kun je niet lezen de plaatjes je meer dan genoeg vertellen. Dan tilt hij de deksel op van het waspoeder bakje kijkt er in en drukt nog even goed het spul aan. Hij kijkt ons aan en haalt zijn schouders op. Dan komt er een chinees meneertje binnen en die doet keurig zijn was in een machine, waarop de andere man naar zijn slow motion draaiende machine wijst. Chineesje kijkt en zegt: Overloaded" dan antwoord de andere man: ï don't speak english i'am Spain. Schiet mij maar in de kolenkit maar ik snap er niks meer van. Een spanjaard die niet kan lezen oke,  maar plaatjes kijken lukt toch wel? O boy hij gaat naar een andere machine eentje van 14 kilo. Daar verdwijnt ook de hele inhoud van de vuilnis zak in en dan wil hij er ook nog waspoeder bij doen. Ik sta op loop naar hem toe en zeg dat dat niet hoeft , zit er bij zeg ik. Oo oke is het dan. Ik draai me om en zie Peter vet grijnzen, als ik naast  hem zit zegt Peet: Hij heeft het er toch ingedaan. En dan krijg ik ineens een visioen van een wasserette vol met schuim wat de deur uit loopt zo de straat op. Gelukkig is onze was droog en kunnen we, voor mijn visioen waarheid wordt weg. Maar echt als je je een keer verveeld , ga dan maar een uurtje in een wasserette zitten Succes verzekert.

9-12 Omdat het internet kaartje van Vodafone niet meer werkt en er meer dan genoeg data nog op staat rijden we maar naar de Vodafone winkel bij de Carrefour . Als we daar aankomen is het me der toch achterlijk druk. Ben blij dat ik de carrefour niet in hoef  en dat de Vodafoon voor de kassa zit, net als 10 tallen al de andere kleine winkeltjes die open zijn en die ene die ik nou net nodig heb niet. Gelukkig heb ik er nog eentje gevonden dus daar maar heen. Die is volgens de app tot 14.00 uur geopend en tis nu 12.50 dus ruimschoots op tijd.  Ja ja tot we er aan komen en alles hermetisch afgesloten is met rolluiken. Rustig blijven man, rustig blijven.

Peter wurmt zich weer tussen het immens drukke verkeer en we gaan verder , dan ok maar morgen niet meer naar het kasteel want ook die blijkt vandaag dicht te zijn. We hebben ondertussen 35 kilometer verderop een camperplaats gevonden bij een uitmonding van een rivier, dus zetten we daar onze hoop maar op. Trouwens het is vandaag weer een feestdag hier vandaar de drukte. Eerst hadden ze het vrijdag en nu de maandag er na ook weer. Je vraagt je af of er hier nog gewerkt wordt.

O.o wat is het toch leuk, rijd je zo,n kippeneindje en sta e weer in een totaal andere omgeving. Heerlijk in het zonnetje van Roquetas de mar, en nu eens geen wind.

Uitzicht via rivierbedding op schitterend gesloten hotel

Vandaag de moed bijeen geraapt om te kijken of we het euvel van de lekkage op kunnen lossen , maar alle hoop wordt in een keer over boord gegooid want als we dan eindelijk de bodemplaat van het kastje er uit hebben is het er kurkdroog.

Zou het hier dan zittenBalen niet dus

Dan kan h

et niet anders dan onder de koelkast en om die er hier nu uit te halen...………………….uhhhh nee is geen goed plan. We hebben hem er met veel pijn en moeite in gekregen en hebben te weinig gereedschap mee om het hier te doen. Enige optie is om de gootsteen zo min mogelijk te gebruiken. Zucht en we hebben nog 5 maanden.

13-12 we staan hier inmiddels al weer een paar dagen en tja weinig te melden. Ja dat we veel te zuinig zijn geweest met de internet kaarten. Koop je er 2 van 15 gig denk je daar waarschijnlijk de hele vakantie mee te kunnen doen wat blijkt...……….. en is dus niet gezegd. de kaarten hebben een tijdsduur van 128 dagen of je ze nu wel of niet gebruikt. Na 28 dagen stopt het gewoon. Das dus ff goed balen.                                                                                                                                                                                                                       Verder is Peter even goed beroerd geweest en jongens wat zijn we blij met twee cassettes want die waren nu wel echt hard nodig. Hij scheet er echt eentje per dag vol.                                                                                                                                                                           Maar goed dat is grotendeels achter de rug.  Wat denk je, laat ik Giel uit , doe ik meer weet ik,  loop ik langs het strand, doe ik meer weet ik, komen we bij een beetje blubber bende ziet dat klote beest ineens een kat. Neemt een sprint en wel zo onverwachts dat ik een ruk van de riem krijg en languit in de bagger lig. en tuurlijk weer uit glij als ik op wil staan en tuurlijk lopen er dan net mensen op het strand. Nou ja ik sta dan eindelijk onder de blubber op mijn benen komen ze aanlopen en vragen heel lief of het gaat, tenminste dat neem ik aan want ik versta er natuurlijk geen hout van, voor het zelfde geld vragen ze of ik het nog een keer over wil doen zodat ze het kunnen filmen om op you tube te zetten.  Maar resultaat is een broek t shirt en vest onder de bagger  2 vingers een beetje stuk en 1 vinger mooi blauw

Blauwe vinger

. Wel leuk om je shirt en broek te wassen in de grootste tobbe ter wereld  m.a.w gewoon in zee, en wat er niet af gaat ach er ligt genoeg grind hier dus ik heb nu echt een stone washed broek. Maar mooi is het hier wel.

Natuurres. RoquetasNatuurres. Roquetas (2)

Natuurres. Roquetas (3)

En vanavond wel zo een prachtige zon's ondergang gehad we waren er een beetje stil van

Prachtige zonsondergang

15-12 Zo weer een heel ander uitzicht. Nou ja de zee blijft hetzelfde maar dit plaatsje, Los Banos de Guarsias Viejas, de naam van het plaatsje is groter dan het plaatsje zelf. Weet je het doet me denken aan een plaatsje uit een oude Amerikaanse western film, zo ergens neergekwakt. 4 huizen een kerk en op de enige kruising kerstverlichting.

16-12 Dit is zo leuk, kom ik terug is de camper versierd met vlaggetjes en de Spaanse vlag. Had hij stiekem van huis mee genomen. Verder lekker rustig  in het zonnetje gezeten en door alle telefoontjes en appjes toch een beetje verjaardag gevoel.

Mijn verjaardags versiering

Er staat hier verderop een oud soort verdediging fort en als ik er met Giel heen loop is dat uiteraard nog gesloten, dan 's middags er maar weer heen.  En dan ben ik er 's middags zit er in een soort kantoor/ receptiehokje een bewaker beetje sullig voor zich uit te staren, als ik binnen loop kan ik het me indenken, ik ben de enige bezoeker en als je dat dagelijks hebt dan word je van zelf sullig want heel eerlijk het is leuk maar daar houd het dan ook helemaal mee op. Er staan in 4 kamers die in gebruik zijn wat uniformen achter glas en wat geweren en pistolen.

Uniformen 2UniformenPrachtig bewerkte kolfZelf kogels maken

De bakker komt hier langs en  we staan voor ons doen vroeg op voor een lekker vers broodje. Giel uitgelaten en kom terug is die nog niet geweest, even met de Nederlandse buurtjes kleppen en dan is het 9.45 is die nog niet geweest. Dan maar aan de yoghurt en dan stop je net een lepel in je mond komt de bakker er aan. Nou ja dan vanmiddag lekker vers brood.

20-12 Gisteren besloten om naar een beschutte plek te gaan want er komt een partij ellende aan en staan nu op  een camperpark in Castell de Ferro. En dat blijkt geen verkeerde keuze te zijn. Mens, mens wat een noodweer. Het grote dakluik staat op een kiertje en wordt zo fftje omhoog getrokken , en dan heeft Peter toch wel een goed reactie vermogen want eer ik er erg in heb heeft hij het al vast.  Ach een storm en wat een regen. Maar we zitten binnen met elektra en internet. Soms moet je jezelf even verwennen en ……………...we hebben hier weer even kunnen wassen. Nee geen rare mannetjes dit keer, eigenlijk best jammer. Verder is het stadje rustig, langs het strand,  en de promenade kom je bij een paar winkeltjes en dat is het. Maar alles ziet er keurig uit.

Wat en nacht we moesten bijna in de veiligheids riemen in bed anders donderstraalde we er bijna uit zo ging het te keer, en dan te bedenken dat we nog beschut staan achter een berg. Ik moet er niet aan denken als we op de andere plek in Los Banos  hadden blijven staan.  Als ik op internet kijk blijkt dat er in Nerva, hier nog geen 50 km verder, de auto's door de straten varen. Maar Giel uit laten op het strand is nu ook niet te doen, niet alleen door de storm maar ook door al het water wat het strand op loopt.  Echt prettig lopen is het nu buiten niet je komt amper voorruit. We blijven dus nog maar een nachtje.

22-12 We zijn in Malaga aangekomen, stormde iets minder maar geen regen meer. Via de schitterende N340 helemaal langs de kust gereden, en volgens zeggen kan je hier bij de haven staan. das volgens zeggen he , want wij hebben het niet gevonden. We staan nu 5 km. onder Malaga en dat is op de fiets dus prima te doen.  Want het schijnt dat Malaga schitterende kerstversiering heeft. En we staan hier weer leuk, grote Carrefour om de hoek en allemaal leuke kleine winkeltjes en een kapper!

Vanochtend gelijk naar de kapper geweest en hoedat nou kan snap ik niet maar als ik ht hier laat knippen zit het altijd naar mijn zin.-

Leuk de Nederlandse buurtjes zijn hier ook aan beland en gaan ook naar het centrum van Malaga dus wat is er nou leuker om samen te gaan. We weten inmiddels dat ze Sandra en Gerrit heten dus dat praat ook weer wat makkelijker.

24 -12 Om even over zeven stappen we op de fiets om de lichtshow van 20.00 uur mee te maken.  Als we een eindje op weg zijn komt Ger met de opmerking dat hij een zachte band heeft maar fiets rustig door. Tis een half uurtje fietsen en als we bij het centrum aan komen ziet het er inderdaad geweldig uit. We zetten de fietsen op slot en lopen daarheen waar de meeste mensen staan. 10 minuten wachten en dan moet het gaan beginnen, maar na 10 minuten gebeurt er niks om 20.05 nog niks om 2015 nog niks, dan zegt er een meisje tegen Sandra dat het niet door gaat omdat het kerstavond is. Nee echt?? Ja vanavond gebeurt erniks, en inderdaad zien we steeds meer mensen weglopen. . Nou oke dan maar weer naar huis want er is ook niks open om ergens een bakkie te doen om ons op te warmen. Tweede kerstdag maar in de herkansing.

25-12 Toch wel heel raar om eerste kerstavond gewoon buiten met zijn vieren te barbecue buiten, maar het was ook wel een heerlijke dag met dik 25 graden. Tot ruim 19.45 buiten kunnen zitten oke later wel een vest en lange broek aan want zodra de zon weg is koelt het heel snel af.

1. Rene en Lia:
    28 december 2019
    Heerlijk verhaal , hebben weer genoten.
    Alvast fijne jaarwisseling , ben benieuwd hoe hij verloopt voor jullie.
    XXX René en Lia
  2. Francien kruijs:
    28 december 2019
    Mooi om zo mee te reizen met jullie en nog een mooie reis verder en een goede jaarwisseling.
  3. Frans en lydia:
    Mooi verhaal,goede reis verder en alle goeds voor 2020 😉😚
  4. Els Verschure:
    29 december 2019
    Fijne jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2020!
  5. Jan Reffeltrath:
    29 december 2019
    Klinkt allemaal bekend, echt op z,n Peters en Manja,s. Volgens mij vermaken jullie je prima. Alvast een goed uiteinde gewenst ook van Marianne natuurlijk. We zien uit naar jullie verhaal krijg er wel een beetje gevoel van heimwee bij. Maar dat pikken we straks wel weer op. Goeie reis verder en een knuffel voor Giel.
  6. Marja Gerber:
    29 december 2019
    Gezellig verhaal weer. Nog een hele fijne doorreis. 5 mnd nog toch. Doen jullie goed.
  7. Jannie en Marcel:
    30 december 2019
    Weer heerlijk meegenoten met jullie reis, alhoewel ik een giebel niet kon onderdrukken toen ik jou languit zag vallen in de drek (sollie) . Een heel fijn spetterend uiteinde en veel reisgenot in goede gezondheid voor 2020. Dikke knufffffff
  8. Ruud:
    30 december 2019
    Wat een leuk wasserette verhaal
    In het koude Nederland genieten we van jullie belevenissen
    Dat van de wasserette zien we helemaal voor ons
  9. Sandra en Gerrit:
    10 januari 2020
    Wat gezellig dat we jullie ontmoet hebben en zo hele gezellige kerst met elkaar hebben kunnen vieren. De afspraak voor oud en nieuw staan al gepland dus jullie zijn nog niet van ons af. Of is het juist andersom ha ha ha