Deel 17 Portugal

15 april 2020 - Lagos, Portugal

Eindelijk kan ik weer verder met het verslag. Laptop werkt weer zoals hij hoort te werken en internet is ook weer in orde, dus daar gaan we weer.

5-3 Bas dus gebeld maar dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Via WhatsApp met video gaat niet, gewoon via de app ook niet dan maar op de gewone manier en he he dat gaat wel, dus eindelijk de jarige aan de lijn.  En dan vragen: Bas waarom deel je ijs uit dat is nu toch harstikke koud?  Nou Oma ik wist niks anders is zijn antwoord, ja oma daar doe je het dan maar mee.

Daarna rijden we met zijn vieren naar Faro ik moet nodig wassen en Faro hebben wij, Ger en Sandra wel, nog niet gezien dus kunnen zij mooi voor gids spelen.

P1280697Sorry vergeten de zwarte balk te verwijderen.

Alleen alle camperplekken en parkeerplaatsen zijn vol er kan geen autootje meer bij.  Dan maar naar de Lidl daar is ook een plaats. nou die is er wel maar daar wil je alleen staan voor boodschappen wat we dan ook doen. Terug in de camper maak ik tosti's die we lekker in het zonnetje op de parkeerplaats opeten. Sandra heeft ondertussen een een wasserette gevonden bij een tankstation dus die kant maar op.

Sandra stopt als eerste haar was in de machine en zet hem aan, kijk hij draait,  hé geen water? FF wachten komt vast wel San. Ik doe mijn was er in en kijk die draait ook. Waaat???? Ook geen water. We wachten , maar wat er ook gebeurt geen water. Nou en zo modern zien ze er nou ook niet uit dat je denkt dat het ultra moderne machines zijn dat ze met lucht schoon worden.

IMG_20200305_141628

Sandra gaat bellen en legt uit  wat er aan de hand is. We krijgen te horen dat we het programma af moeten wachten en als de was niet gewassen is terug moeten bellen. Onee gadver een half uur wachten op een was die draait maar niet schoon wordt. Hee kijk de machine merkt dat er iets niet goed werkt en ipv 30 min schiet het naar 1min. Mooi zo , nou ja mooi we kunnen de vuile was er in ieder geval uithalen.  Ondertussen heeft Sandra de man weer aan de lijn en moet haar bankrekening nummer door geven, ik hoor haar zeggen dat ze geen Portugees banknummer heeft. Zo raar dat ze dat niet heeft. De man heeft vast wel een Nederlands banknummer hahahahah. Nou ja ook weer mee gemaakt en nu kijken of ze het geld terug krijgt. Met ongewassen goed rijden we weer terug naar onze ouwe plekkie.

7-3 Vandaag weer mooi weer, het houd maar niet op  niet dat we klagen we genieten er van. We lopen door de duinen naar de supermarkt , maar man man dat valt ff tegen.

IMG_20200305_081514IMG-20200307-WA0003

We dachten dat het dichter bij zou zijn, maar heel eerlijk aan de andere kant is het zo,n prachtige omgeving dat het dan ook weer niet erg is om zo'n stuk te lopen. We kopen wat we nodig hebben en staan met open mond te kijken naar de prijzen van de sterke drank hier. Flessen drank van over de € 100,00 staat er gewoon tussen. We zijn verstandig en laten het staan.  Volgepakt gaan we een bakkie doen bij een naast gelegen restaurantje.

P1280701P1280703IMG-20200306-WA0014

Grappig , we zitten, inderdaad, in het zonnetje komen er een jongen en meisje aan met eigen gebakken gebak. Uhhhh nou dat kunnen we niet aan ons voor bij laten gaan dus hoppa 4 heerlijke stukken. Ze zijn zo groot dat we ze in tweeën snijden en als toetje gebruiken en  dan de rest lekker morgen bij de koffie.

8-3 We gaan verder we rijden richting  Loulé daar moet het erg leuk zijn. Ger en San zijn er al geweest en ik kreeg de tip ook van Carry. Maar ja dan moet je niet op zondag komen want dan  is alles dicht. De kerk, markthallen, en het kasteel. Dit is weer zo'n helaas pindakaas dag dus.                                                                                                                                                                                       We gaan maar naar Algoz daar is morgen een grote rommel markt. Even zoeken naar de camperplek maar uiteindelijk zetten we de campers neer bij het treinstationnetje. Als we daar staan en met de honden lopen zien we nog een andere plek. Peter loopt terug naar Ger die bij de campers is gebleven om met zijn tweeën hier naar de grote plek te rijden.  Dan word er gefloten om naar ze toe te komen, zijn we er horen we dat het terrein waar we wilden gaan staan dat daar de markt morgen komt, nou dan blijven we maar staan.  En dat is maar goed ook want aan het eind van de dag zien we al aardig wat auto's  aan komen, en als we dan de honden uitlaten zien we ook wat er in ziet. Allemaal levende have. Vogels, kippen en eenden. Nou we zijn benieuwd wat we morgen te zien krijgen.

9-3 Als we wakker worden staat de markt al bijna vol. We laten even snel de honden uit en dan gaan we. Ze verstaan hier onder rommel markt toch duidelijk iets anders dan wij. Het is een eigenlijk gewoon een hele grote normale markt maar nu met levende have, tuig voor paarden, bellen voor schapen en geiten, veel kruiden , planten, kleding, schoenen, ondergoed, etenskraampjes. Nu ik het zo neer zet komt het inderdaad rommelig over, dus toch een rommelmarkt?

IMG-20200309-WA0003Een klein deeltje van de levende haveIMG-20200309-WA0005Kleurige plastic bakken die we in Marokko maar niet konden vinden IMG-20200309-WA0009Vijgenbloemen IMG-20200309-WA0007Vast iets belangrijksIMG-20200309-WA0001

Als we terug komen bij de campers worden we aangesproken door mensen in een auto of we weggaan. Yep gaan we, ze kunnen dus ons plekje krijgen.  Tot ver buiten het dorp staan auto's geparkeerd, het is dus echt een populaire markt.

Onderweg stoppen we nog even bij de Lidl voor vlees , mooi weer hé dus eigenlijk tijd voor een barbecue. Als we de camperplek in Portimoa op rijden hebben we zoiets van ,nou kan misschien wel wat mooier, maar als we dan staan en San en ik laten de honden uit weten we niet wat we zien. We roepen de mannen er bij want echt dit is hier zo mooi echt waanzinnig.

P1280720Toch niet te veel gezegd he? IMG_20200310_105946P1280713

Tis niet te bevatten. Ja ja het weer speelt ook mee, maar ik denk met minder mooi weer dat het hier ook mooi is. Sandra en ik lopen verder langs de kust en om iedere hoek heb je weer een ander schitterend uitzicht. Tis jammer dat we terug moeten maar ja de barbecue roept. Peter werpt zich op als chef kok Sandra heeft een huzaren salade gemaakt en ik kom met een fruit en tomaten salade. Zo dat heeft Peter dus even bewezen hij kan het vlees draaien, niets verbrand en alles lekker gaar, weet ik ook weer voor thuis.

IMG_20200309_170545 Zo het bewijs, Peter kan barbecueën

We kunnen tot 22.00 uur buiten zitten dan koelt het helaas te veel af.

Vanochtend over het strand de honden uitgelaten en omdat het eb is kunnen we nu zelfs door een gat in de rots kijken wat daar achter allemaal is zo gaaf als je de rotsen echt goed bekijkt zie je dat deze uit heel veel schelpen bestaat, moet je eens nagaan hoeveel eeuwen schelpen al bestaan.

IMG_20200310_110254P1280736IMG_20200310_110406IMG_20200310_110335P1280719

We proberen nog om heel stoer te gaan zwemmen maar houden het maar bij pootje baden want het water is koud echt koud, dan lekker opwarmen op een handdoek in het zonnetje. Na een uurtje beginnen we ons te vervelen en gaan we terug naar de camper.   Moet toch niet gekker worden met de mannen, gisteren al de barbecue bedient en nu dienen ze als afwasmachine. Wat een luxe .

11-3 Wat een afstand hebben we gereden vandaag wel 5 km. En eindelijk gewassen!! Ja en met water .Terwijl de was draait nemen we een bakkie koffie op een terrasje, dan gaat er een tweedehands winkeltje open en daar moet je heen toch? En wat zie ik daar staan? Een boerenbonten theepot met theelichthouder.

IMG_20200311_102935

Nou die kan ik niet laten staan zeker niet voor dat enorme bedrag van €5,00. Als Peter dan ook nog een leuke hoed er bij koopt krijgen we nog korting ook.

IMG_20200311_150151

Daarna is het nog 1km naar de camperlek waar we een plekje vinden waar we met zijn 2en kunnen staan.  We laten maar eerst weer de honden uit waar Chico waarschijnlijk niet zoveel zin in heeft want die peert hem terug naar de camper. Geen zin om uitgelaten te worden in dit geval want meneer wil met de bal spelen. Als we terug zijn bij de camper blijken de mannen op de originele camperplek te zijn geweest en willen daar gaan staan.  Misschien beter ook want hier op deze plek is het bloedheet geen zucht wind. En voor €4,50 incl water en lozen moet je niet moeilijk doen, en het zijn weer 2 plekken naast elkaar en er staat een zucht wind. Heerlijk.  Later op de dag, ja hoor gaan we weer, lopen we nog een eind met de honden, die helemaal uit hun dak gaan, rennen door het lage water, gek doen. Mensen staan zelfs even stil en maken foto's van ze. Giel vind dan nog een dode krab waar hij trots mee in zijn bek rond loopt. Smerig gezicht aan weerskanten hangen de scharen van de krab uit zijn bek, even later loopt hij weer met een vlerk van een meeuw in zijn bek. Nee heeft hij niet van mij!

'S avonds koelt het af en ik Peter en ik trekken ons schone vest aan alleen zo gek, die hebben een iets andere pasvorm gekregen dan ze hadden. Maar met wat rek en trek werk, buik in houden en niet zeuren dat het knelt passen ze. Denk toch dat de droger een beetje heter was dan ik dacht, want in zo'n korte tijd van 4 uur kun je toch niet zoveel aankomen, of wel?? Sandra heeft er in ieder geval de grootste lol om daar lopen de tranen van het lachen over haar gezicht.

Vanochtend met zijn 4en het stadje verkend, met wat minder mooi weer. Het is leuk maar allemachtig wel heel toeristisch,  er staat een leuk kerkje en gelukkig is Sandra net zo nieuwsgierig als ik dus we gaan erin. Het is mooi van eenvoud niet van dat hele protserige.

IMG-20200312-WA0011IMG-20200312-WA0012IMG-20200312-WA0006

Dan nog even een klein supermarktje in voor wat broodjes voor de lunch en dan weer naar de camper waar de honden zitten te wachten tot ze er weer uit mogen.   En als ze dan mogen zijn ze weer door het dolle. We lopen naar het deel waar we gisteren ook liepen alleen is het nu laag water en in plaats van water één grote blubber massa.

IMG-20200311-WA0028IMG-20200311-WA0022IMG-20200312-WA0015

Ze vinden het heerlijk en komen met zulke zwarte poten terug dat je denkt dat ze laarzen aan hebben.  De middag is voor ons heerlijk in de zon tot we weer moeten met ze en dan als we terug komen zien we dat het terrein is afgezet met hekken. Er hangt een papier aan dat het met ook op de corona besmetting is. In Portimao zijn er nu 3 mensen die het virus hebben, tenminste dat hoorde we later. Portimão ligt hier 5km vandaan Verder krijgen we er weinig tot niks van mee.

We rijden vandaag weer een wereldreis van wel 25km naar Lagos en vinden weer een leuk plekje aan de duinrand., iets verderop een haventje en op loop afstand naar de stad. Nou draaien Sandra en ik ons hand niet meer om voor afstanden te lopen want we kwamen er achter dat we gisteren dik 16 km hadden gelopen.                                                                                                                             Op het strand liggen prachtige schelpen en kleine zeesterretjes, Peter is er helemaal blij mee als ik mijn zakken leeg haal, niet dus.    Lagos is leuk, persoonlijk vind ik het leuker dan Alvor veel minder souvenirs winkeltjes. We slenteren lekker door de stad en als we dan ergens wat willen drinken kijkt Sandra eerst op de kaart en zegt dan lekker droog " O het is hier niet goedkoop, Onee? Nee zegt ze dus we staan op en gaan verder. Peter en Ger stappen flink door en dan staat Peter stil en te praten met een jong vrouwtje bij een mooi gebouw. Blijkt een overdekt gemeentelijke markthal te wezen met op de begane grond een grote vis en vlees afdeling op de eerste verdieping zit groenten, fruit en lokale producten en boven een groot dakterras waar je iets kunt drinken of eten met een mooi uitzicht over de haven. We gaan er een kop koffie drinken. En wat denk je???? Inderdaad net zo duur als bij de andere maar wel met een mooier uitzicht!  Dan zien we borden langs komen, nee ze komen niet zelf langs ze worden gebracht maar één ding is zeker je krijgt er een rammelende maag van zo lekker ruikt het en ziet het er uit. We vragen of het de makreel is die op het bord ligt en yep dat is zo. Peter staat op en loopt heel onschuldig langs, komt terug en zegt, dat zit vol graten. Dan nemen we dat maar niet en gaan voor de visburger met patat en  jammie die is echt lekker.                                                                                                                      Op de terugweg hebben we het er over om een boot trip te maken, de mannen haken af dus gaan Sandra en ik. We lopen eerst naar de camper om toch maar even een vest te halen want je weet maar nooit. De mannen blijven met een lekker biertje achter bij de haven.

Daaag tot over anderhalf uur

We zijn de enige twee die mee gaan en als we bijna bij zee zijn krijgt de schipper een telefoontje dat er nog twee mensen mee gaan, dus draaien en terug. Het zijn er geen twee maar blijken er vier te zijn en dan komen ze er achter  dat ze alle vier uit Amerika komen. Nou kan je vertellen dat daar geen flikker aan is. In plaats van om zich heen te kijken hebben ze het alleen maar over thuis en hoe ze er moeten komen nu met het corona virus. Onbeschoft ook naar de schipper toe die zijn best doet om iets te vertellen en uit te leggen. We zijn blij dat we voorin zitten en alles goed kunnen zien. Want wat een fantastische trip is dit. De ene grot in de andere uit.

P1280776 - kopieP1280770P1280826P1280805P1280754P1280782P1280781

Rotsen die zo uitgesleten zijn dat je er olifanten in kunt herkennen of de Titanic of een kameel. wat kan de natuur toch veel. Na anderhalf uur komen we weer terug met een hoofd vol van alles wat we gezien hebben en dat voor €15,00.

Ondanks alle rare berichten moet je er wel netjes uit blijven zien, dus de spiegel van de camper eraf en je scheren onder toeziend ook van Ger.

P1280906

14-3 Het wordt raar, net gehoord dat Spanje de grens heeft gesloten dus nu geen idee hoe en wanneer we terug kunnen. Gelukkig staan we op een leuke plek met nog andere campers waar een jonge vrouw Nederlands spreekt, nou niet alleen Nederlands maar ook vloeiend Spaans Portugees Engels en Arabisch. Ze verteld dat ze al zo'n 20 jaar reizen en nu in Portugal een stuk land willen kopen. Maar goed de winkels zijn dicht bij dus na dat we dit gehoord hebben lopen we naar de supermarkt en treffen er inderdaad legen schappen aan. We nemen wat boodschappen mee en morgen gaan Sandra en ik dan op de fiets naar de Lidl.  Op de terug weg nemen we een ijsje Sandra en ik gewoon netjes twee bolletjes maar de heren ……………………………….een bananensplit. En die is groot. Vijf of Zes bollen ijs met ja hij zit dr bij een banaan en een bulk slagroom.

8 De mannen hebben een bananensplit (1)

Ach de schatten vinden het lekker.

15-3 Vanochtend boodschappen gedaan bij de Lidl en ook hier voorzorgsmaatregelen. Buiten staat een rij mensen die naar binnen willen

IMG-20200315-WA0002Daar sta je dan in de rij voor de boodschappen

maar als er 1 klant uit de winkel komt maar er weer 1 in. Een groot bijkomend voordeel is, is dat het heerlijk rustig is in de winkelen en er geen rij staat bij de kassa.  Verder de rest van de dag weinig gedaan, nou ja voor weer vrouwtje gespeeld want er kwam een koude harde wind opzetten en dan weer zon en dan weer wind. Dus camper in, camper uit, camper in. Zo hou je je zelf lekker bezig toch.

1. Rene en Lia:
    Bijzonder die vijgenbloemen
    Nog niet gezien
  3. Sandra en Gerrit:
    20 april 2020
    Heerlijk dat jij zo laat bent met je verhaal. Nu kan ik alles weer opnieuw beleven. Wat was die boottocht toch geweldig.