Deel 13 Marokko

27 februari 2020 - Essaouira, Marokko

En dan terug  heerlijk in het zonnetje met een boek.

8-2Wat een dag , om 9.30 al weg met de 4x4 voertuigen. Gisteren de mannen nu zijn wij aan de beurt. En dan zit je in zo'n auto maakt de rit en krijg je zoveel indrukken. Pfffft kweet het ff niet  meer. Het is zo mooi , we zien kamelen met jong

P1270947Tis toch net duo penotti

en we vinden fossielen ( in de camper zit er ook een hahahah ) en we gaan eten op een waanzinnige mooie locatie midden in de woestijn

P1280003P1270976Nee geen pech,hij had het gewoon erg warm.De eetzaalP1270980WC groep P1270982En een heel handig kraantje ,nee foto staat goed.P1270981

. Loop ik daar in de woestijn boven op een zandheuvel gaat mijn telefoon. Steef aan de lijn en dan klinkt het alsof hij naast me staat. bizar dat dat allemaal kan en goed gaat. Geen vertraging in het gesprek, geen gekraak helemaal niks. Dan gaan we eten lekkere Marokkaanse salade met kipspies en die heerlijke banaantjes en sinasappel met kaneel toe. Hoe maak je iemand blij. Dan gaan we alweer terug maar stoppen onderweg nog even bij de bedoeïen die zelf gemaakte souvenirtjes verkopen en een poepie van een kindje

P1270957u

. Nee helaas niet te koop.  Dan nog een stop voor het uitzicht en m in de voetstappen van de mannen te staan die hier gisteren ook stonden volgens de chauffeur. Moe maar voldaan komen we later terug bij de campers, waar we sávonds nog getrakteerd worden op een kampvuur met Touareg muziek

P1280043P1280029

en vers, in het zand, gebakken Berber brood.

Om 6.45 uur, gaaaap, worden we wakker gekweeld voor het ochtend gebed, tis maar goed dat ik dat weet want het had net zo goed iemand kunnen zijn die een of andere aanbieding had en dat even wilde melden.  Giel uitgelaten en we gaan weer op pad naar de volgende bestemming. Oei dat gaat niet goed bij Janus en Ger. We horen een klap, blijkt hij met zijn koeienvanger over een heuveltje te zijn gegaan wat net ff te hoog is. Heel slim dat de koeien vangen met kunststof bouten vast zit dus die afbreken en verder geen schade oplevert. We rijden eerst terug naar Zagora omdat bij Jose het internet niet meer werkt. Komen we aan op de parkeerplek en staat er een jongen die je een plek aan wijst. Hoe hij het voor elkaar krijgt omdat zonder schade te regelen is echt een wonder. Peter schiet in de lach en kijkt naar Jose ook die duikt weg maar wel met gekruiste vingers. Echt ik heb nog nooit iemand zo scheel zien kijken. Dirk geeft hem 2 DH en we grinniken ach Dirk hij zal e waarschijnlijk nu 4 zien. Wij geven hem 5 DH in de hoop dat hij dan een bril kan kopen. Eigenlijk hebben we alleen brood groenten en fruit nodig, maar dan ziet Peter gegrilde kippetjes, we bestellen er vast 3 om na de boodschappen met zijn 6en daar te gaan eten. Later zie ik nog een leuk kruippak en Peter een blauwe Toeareg sjaal, dus we komen niet alleen met volle buik maar ook met volle tassen terug. En ach zo lief terwijl we aan het zoeken zijn voor de pinautomaat staan er 3 meisjes die heel graag de honden willen aaien maar het niet durven. Eentje is er dan zo dapper , die aait Bobo dat is de kleinste van de drie honden, en van Ger en Janus, Ger legt hem zelfs in haar armen. Ze glundert helemaal. Nou nu durft ze Giel ook te aaien, maar Bram van Jose en Dirk nou nee die is groot en heeft een zwarte kop. Ze loopt met ons mee en ik geef haar de riem van Giel, ze pakt hem aan en loopt parmantig met Giel verder, als Giel ergens aan ruikt of net even iets doet wat ze niet , tikt ze Giel op zijn kop of rug en zegt dan no no trekt een beetje aan de riem en loopt verder. Ze loopt helemaal mee tot aan de camper en krijgt dan 1 dirham van ons. Ik vraag de lijn terug maar krijg de dirham, lachen toch? Uiteindelijk heb ik Giel, en zij heel trots en blij de dirham, en ze loopt met een glunderende snuit weer weg,zo ook weer een blij meisje. Nu verder naar Tazzarine

10-2 Zo phoe phoe weer even goed bezig geweest vanochtend eerst met zijn  alle gymmen en dat doet Leanne echt geweldig. en daarna met de honden naar de rivierbedding, raar idee dat er heir ooit zo ontzettend veel water heeft gestaan,  om fossielen te zoeken. We vinden er een paar maar krijgen ook een mooie van Frans. Joyce tilt dan een steen op en ziet een schorpioen er onder lopen.

IMG_20200210_114253

Nou dat is op dat moment even een heel goed fotomodelletje. Wat is dat beest veel op de foto gezet. En om nou te zeggen dat hij heel erg mooi is mwah, maar je komt ze ook niet iedere dag tegen.

IMG_20200210_114916Kijk nou twee vriendjes samen  fossielen zoeken.

Terug op de camping hoor ik van Joyce dat Puck de oude hond toch geëuthanaseerd wordt. Jongens wat zijn we blij dat ze er bij is.

Puck ligt op een mooie plek onder een boom en later hoor ik nog dat er zelfs een Marokkaanse man is geweest die wat groen op het graf heeft gelegd en naar boven een gebed gaf. Hoe mooi kun je zoiets afsluiten. Peter komt 's avonds met het mooi idee om allemaal onze namen op een steen te schrijven en deze op het graf te leggen, en dan is het toch geweldig dat iedereen van de groep er aan mee doet.

IMG_20200210_184116

11-2 Vanochtend nog even bij het  wezen kijken bij Puck en wat ziet dat er mooi uit. Tuurlijk wil je het niet maar een mooiere manier dan dit zou ik me niet kunnen bedenken.  EN dan vertrekken we naar Merzouga erg hé we zijn al zo gewend aan al die mooie uitzichten dat de oh's en ah's niet veel meer te horen zijn, hoewel het hier ontzettend mooi blijft.  We stoppen voor een bakkie en Ger ,ons mam, gaat gelijk zetten. De krukjes naar buiten , klein tafeltje er bij, hoe gezellig kun je het maken. Jose komt met Toblerone en een kokosmakroon aan die netjes in 4en gedeeld wordt. De kokosmakroon is alleen droog waarop Peter met de opmerking komt "das goed voor droge humor" Ja echt soms komt die ff goed uit de hoek hoor. Dan komt Ger met de koffie, en waar ze het vandaan haalt weet ik niet maar tis net of ze een filiaal van A. H. is, met 2 pakken koek aan. Na een lekker bakkie  gaan we weer verder en bij de volgende stop schuiven we bij Leanne , Frans, Joyce, Derk en Margriet langs. Allee die zijn klaar met de lunch en gaan al weer verder.  Als wij even later aan ons broodje zitten komt er een man, jongen aan fietsen, die legt zijn fiets neer en stapt af, nou ja stapt af, tis knap dat hij er niet afvalt, want als hij naast de fiets staat zien we hoe vergroeid zijn benen zijn. Hij heeft een paar plastic slippers aan en een trui en broek waar je hele sterke bouillon van kan trekken, maar zo'n vriendelijke uit straling. Peter heeft nog een jas in de aanbiedingen ik vraag of ik die aan de man mag geven. Lief he dat mag. Dan krijgt hij van Ger een petje waarop Janus reageert , ja moar die hebbe ik gekrege die komme uut Polen. Mooi he van Polen eindbestemming Marokko. Had dat petje nooit verwacht. Dan zitten we lekker aan de mandarijntjes en zit hij op zijn hurken bij zijn fiets, weet je dan smaakt zo'n mandarijntje ineens niet meer zo lekker, dus hij ook een mandarijntje , banaantje en appeltje erbij, en nu smaakt mijn mandarijntje ineens veel lekkerder. Van Ger krijgt hij een stuk stokbrood met kip. Hij eet er iets van en stopt dan de rest in de zak van zijn nieuwe Peter jas. Zo die is op die plek in ieder geval waterdicht door de vette kip. Dan stopt er een VW lupo met Nederlands kenteken bij ons en stapt er een jongen uit. Gaaf die heeft eerst een half jaar door Europa getrokken en nu door Marokko heen, in maart moet hij weer terug zijn om zijn studie af te maken.  Onze vriend zit nog steeds op zijn hurken bij zijn fiets en Peter zegt dat hij nog wel een paar schoenen heeft. Ik breng ze en hij trekt ze aan. Nou te krap zitten ze zeker niet , hij kan net niet met 2 voeten in 1 schoen maar ach wat is hij er blij mee. ALs ik hem wil helpen om zijn veters te strikken geeft hij mij zijn slippers en dan zie ik dat de hele voorzool afgesleten is. Als ik aan hem vraag of ik een foto van hem mag maken staat hij op en strompelt naar de camper van Dirk en Jose om daar bij te gaan staan voor de foto.

P1280074Onze nieuwe vriend

P1280075P1280076

Met een goed gevoel rijden we de laatste 70 km naar de camping.  Hahah tis een fossielen route maar ik vraag me af of het nu om stenen fossielen gaat of de oude mensen die we hier tegen komen.

Op de camping doe ik voor de zoveelste keer een poging om van de visa geld over te maken  en ondanks dat ik maar 1 keer inlog krijg ik ,zoals de afgelopen week steeds krijg, de melding dat ik al 2 keer geld heb overgemaakt en het morgen weer mag proberen. Maar ik heb helemaal niks overgemaakt het lukt gewoon niet, dat klote ding geeft zelf iedere keer 2 inlogc ode's door!!! Goed dat inloggen was vervelend maar het wordt goed gemaakt door een prachtige zons ondergang.

P1280095

12-2 Laatste poging om geld over te maken en wat denk je ?? Inderdaad zelfde gezeik. Mooi straks weg bij de visa daar heb je hier geen reet aan dus. Jaha ik weet dat je gewoon kunt pinnen maar dat werkt dus even niet ik wil ons saldo aanvullen en dat gaat gewoon op de een of andere manier niet.  Nou dit is dus niet het enige wat deze vakantie niet werkt,   van heel veel van onze mede reizigers werken de darmen ook niet, nou ze werken eigenlijk wel , ze maken over uren.   Tis net een domino spel, de één is van de teiltjes ziekte af, je weet wel met teiltje op schoot op de pot en dan niet wetende waar het het eerste uitkomt, en de ander krijgt het.   Wat een schijt vakantie.

13-2 Vandaag een wel zeer hoog japannertjes gehalte gehad vandaag. Met de 4x4 mee nu door de Sahara.

P1280131

Het was autootje uit fotootje maken en dan de Jella jella kreet , hupsaa naar de volgende bezienswaardigheid. En dan muziek horen en mee moeten dansen

IMG-20200213-WA0006

. Mijn hemel waar ben ik in beland met toch echt niet erger worden. Oke we hebben echt wel weer mooie dingen gezien ik moet niet lopen zeuren. en het zal vast aan mij liggen was vandaag gewoon niet zo mijn ding en dan ook nog mijn camera stuk.  Ik loop naar Eva want die heeft het net als Ger ook flink te pakken. Kom ik terug en komt Jose eraan en zegt, kom we gaan reserveren voor vanavond , ik kijk haar aan en zeg nee wij gaan niet, jawel jullie gaan wel. Nee Jose we gaan niet het is weer niet gelukt met het overmaken, ja jullie gaan wel wee schieten het wel voor. Wat een top stel is dit toch.  En we hebben lekker gegeten mmmmm. Soep vooraf , kip met citroen en patat, die boven op de kip lag onder de deksel van de tajine dus lekker slap.  En een toetje.   Terug in de camper pak ik mijn camera weer en kijk of hij het nu doet. Nee dus , ik geef links en rechts een flinke dreun op de zijkant van de lens, ding is toch stuk , en trek dan voorzichtig aan de lens en whaaaaaa hij doet het weer!!!!

Valentijnsdag vandaag en Peter heeft geen idee wat hem te wachten staat. We rijden de zoveelste resultaat. Onderweg stoppen we voor een kop koffie bij een of andere route  naar Goulmima waar we in Rissanni nog een keer de visa kaart proberen zonder resultaat. Dan  stoppen we bij een of andere waterput voor een kop koffie,  lijkt wel of we niks anders doen dan koffie drinken onderweg,. Als we er maar net staan komt er een oude vrouwtje, tenminste we nemen maar aan dat ze oud is want leeftijden zijn hier niet te schatten,  aan en wijst op het bordje "visit canal". Jose en ik lopen met haar mee en  zien dan ook Ger er aan komen. O,o wat een eigenwijsje is dat toch nog ziek en toch mee willen. We lopen via een uitgehakte trap naar beneden

P1280165

en komen in een stikdonkere gang waar het vrouwtje hier en daar wat lampjes aan doet. en ondertussen verteld dat als , ja als....., het regent het water door de put van boven in het gangenstelsel komt en dit dan vol loopt.

P1280166m

Pffft fijn dat ze dat verteld want daar waren wij vast niet opgekomen.    Dan staan we stil bij een ingestort deel van de gang en moeten dus weer terug. Einde van de rondgang. Bijzonder?? Nee, maar zij is wel weer  15 DH rijker.     In haar tent zien we wel wat mooie dingen liggen en Jose ziet een hele mooi steen. Dan vraagt de vrouw om brood en lopen we terug naar de campers om dat voor haar te halen .Het lukt Jose om de steen voor een stuk brood en een paar Dirhams te krijgen, mijn stuk brood is groter maar het lukt niet om dat te ruilen voor een armbandje, nou heel lullig maar dan gaat het brood weer mee,   We rijden in één keer door naar Goulmima omdat ik er ruimschoots voor half 4 wil zijn. Gelukkig lukt dat en we staan op een leuke plek alle 3 bij elkaar. Ger gaat gelijk haar bed weer in. De teiltjes ziekte is toch wel heel vervelend. Diverse mensen die ziek waren voelde zich weer goed en toen begon de ellende opnieuw.

Om half 5 komt er luid toeterend een auto op ons af en stappen Sabrina en Chris uit.

P1280368

He he tis  gelukt. Ze zijn er zonder kleerscheuren. Peter straalt en zegt "zie je ik wist het". Ja peet alleen niet in Marrakesch zoals jij het idee had , maar een weekje eerder. Ach jongens wat is dat gezellig . Na veel kletsen gaan we maar uit eten, maar dat word zoeken. Het eerste restaurantje wat Jose en ik gezien hadden heeft niet veel soeps. Chris kijkt op Google maps en ziet dat we  de andere kant op moeten maar het enige wat we tegen komen zijn thee tentjes. Dan vragen we het aan een agent en die geeft dezelfde op als die Chris gevonden heeft. Beetje kruip door sluip door maar we vinden het. Maar war moet dit een cultuurshok voor ze wezen. NIet al te frisse tafeltjes, gewoon buiten zitten op een lemen zand stoep. Brommertjes die langs rijden en af en toe een ezelkar maar zo leuk. En dan het eten , goed duurt hier langer dan thuis, maar waar krijg je thuis een toetje bij je hamburger? Het is allemaal even lekker, Sabrina haar hamburger Chris zijn panini Peter zijn ook Peter, Jose, Dirk en ik zitten te genieten. De patat is meer dan lekker.  Terug in de camper spelen we nog het spelletje kletsdoosje waar we de grootste lol mee hebben. Ze beginnen te knikkebollen dus tijd om het hefbed te laten zakken en de tafel in bed om te toveren.

P1280367P1280366

15-2 Het is best een grote camper maar met 4 volwassenen loop je elkaar al heel snel in de weg merk ik. Maar wel heel gezellig ook al prik je elkaar bij het ontbijt bijna in elkaars ribbenkast. Leuk joh we rijden straks naar een andere camping en ze rijden er gewoon heen. Zien we elkaar daar weer, want Chris wil het liefst in een keer naar de camping toe wat logisch is na zo'n lange rit van gisteren. Wij nemen de alternatieve route om de Thodrakloof te rijden. Nou moet ik zeggen dat voor je bij de kloof komt de route er voor een heel hoog Ohh en Ahh gehalte heeft

P1280215P1280249P1280288P1280291P1280255P1280292P1280259P1280345P1280351

. Wat is dit een mooi land, De kloof zelf is ook mooi maar al die kleden die er hangen en de kraampjes die er staan halen wel een groot deel van het mooie er af. Ik loop er door heen en Peter gaat terug naar Jose en Dirk om te zeggen dat we doorrijden naar de camping.

IMG-20200226-WA0020IMG_20200216_102428P1280368

Chris en Sabrina zitten er al een poosje, maar als ik het zo lees houden ze het goed vol ze hebben een heerlijk stekkie gevonden in het hotel naast de camping, maar leuk is het natuurlijk niet voor ze. Rond half drie komen we op de camping aan , leuk Chris staat ons op te wachten en te filmen staan we er ook eens rijdend op. Tis alleen zo verrotte jammer dat ik geen videofilmpjes er op krijg :(

In het hotel waar Chris en Sabrina hebben geluierd en geluncht gaan we eten, ze hebben er zelfs een drankvergunning. We komen door een hal binnen waar onze monden al van open zakken. We zijn met meerdere van de groep en krijgen gewoon een rondleiding.

P1280376P1280375

Dit is onvoorstelbaar wat een mooi en bijzonder hotel. en dan de eetzaal er staat me een buffet allememaggies wat veel er is zelfs een toetjes tafel.

Als we waggelend naar beneden gaan vraag Sabrina of het mogelijk is om er te douchen en ze mogen van de zelfde kamer gebruik maken as die ze 's middags hadden. Wij lopen langzaam terug naar de camper en als de kinderen schoongewassen in de camper terug zijn met een heel blij maar ook verbaasd gezicht omdat ze niets voor het douchen hoefde te betalen kruipen we netjes om 23.00 uur ons bed in. Maar dan slapen...…………………….Peter schrikt uit een eerste slaap wakker die heeft rot gedroomd en moet er uit. Dan worden we wakker doordat mijn telefoon gaat en Sabrina het licht aan doet om die te vinden. Heel leuk tis Steef die heeft een heel leuk feest gehad en vind het nodig om mij daar met 26 appjes om over 2en van op de hoogte te brengen. Wat moet je nou toch met zo'n kind?  Telefoon uit gezet en we kunnen weer verder gaan met slapen.

En dan tja zit er al weer op ze gaan alweer weg. Om half 11 zwaaien we ze uit. Jongens jongens wat een onderneming, en wat een avontuur voor ze , en wat onzettend gaaf dat ze dit voor Peter hebben gedaan.

1. Sandra en Gerrit:
    28 februari 2020
    Wat geweldige verrassing was dat voor Peter. En wat een reis zeg, echt geweldig. En voor jou Manja maar zeker ook voor ons heel fijn dat je fototoestel het weer doet.
  2. Francien kruijs:
    28 februari 2020
    Wat een mooi verhaal jullie genieten zo en wat leuk dat Chris en Sabrina jullie verrast hebben nog veel plezier ,
  3. Frans en lydia:
    29 februari 2020
    Mooie verrassing zeg voor Peter top geniet van jullie trip 😘
  4. Peter en Manja van Deventer:
    1 maart 2020
    Hoi, even een vraag. Ik hoor dat er verschillende mensen zijn die al heel lang geen update van ons verslag hebben gehad. Kunnen jullie mij door geven of dat bij jullie ook zo is. Want ik heb heel braaf alles geschreven en ben inmiddels bij deel 13.
  5. Rene en Lia:
    6 maart 2020
    Gave verhalen weer en wat een leuke verrassing voor Peet.
    Ik heb ze via jou link gelezen, krijg ze niet meer over de mail. XXX