Deel 11 Marokko

12 februari 2020 - Tafraout, Marokko

27-1 We rijden door Agadir , dat echt helemaal vol staat met vlaggen omdat de koning komt, naar Aourir. Boven op een berg met uitzicht op zee nemen we een bakkie. We hebben nog een mooi stuk te gaan zien we. Als we weer verder gaan zien we mensen, vreemd hier veel meer vrouwen, dingen verbranden maar wat?? Geen idee. Er ligt nog rotzooi zat. We zijn bijna bij de camping en zien dan een dromedaris, zo die heb je in je zak Peet. Das al 1 meer dan de elanden die we niet geiten hebben in Scandinavië. Dan worden we getrakteerd mop een hele kudde met jong en dat is zo leuk dat Peter voor de camping draait en terug rijd.

Das de eerste

Hier op de camping zijn mensen die kleden en isolatiematten om voor je ramen te doen verkopen ze maken ze zelfs op maat voor je. We zien een leuk kleed en wijzen het aan. Hoe bestaat het die is er nou net niet meer. Nee zo'n streep willen we niet die kun je ook bij Leen Bakker of de Kwantum kopen. We trekken het kleed er onder uit en kijken de man aan. 100 dirham zegt hij dan, nou echt niet 50 is meer dan genoeg. en daar hebben we het dan ook voor.  Ha mooi zo dat staat leuk voor de camper. Even later hebben we de luifel uit gedraaid om te laten drogen komt datzelfde mannetje er aan en schuift er een sun blocker in.  Zo dat staat netjes , maar we hebben er niet omgevraagd. Goed prijs , goed kwaliteit, ja joh dat zal best maar wat is jou goed prijs. 900 dirham zegt hij wat neer komt op € 90,00. We weten dat ze in Nederland duur zijn maar dit betalen we echt niet. Ik zeg 450 DH. Nou je snapt het he dat kan niet, nou dan haal je het r toch weer lekker uit? Er komen meer mensen van de club kijken en vinden het allemaal een mooi ding, Kijk nou komt het mannetje terug en fluistert, Is oke. Zo dat scheelt hier ff de helft maar in Nederland bijna € 100,00. Hoeveel hij er verkocht heeft weet ik niet maar in ieder geval wel aan Margriet en Derk en die is keurig op maat gemaakt.

28-1 Vandaag gaan we naar Sidi Wassay. Wietse heeft heel fijn de Garmin goed gekregen, lag gelukkig aan het kaartje, dus snel de tolwegen uit, maar ook nu blijkt het een lange rechte weg te wezen. We stoppen in  een of ander dorpje voor wat boodschappen stopt er naast ons ook een camper en stappen Wim en Hanny eruit. En die hebben in Aourir wel zo een leuke tekening achter op de camper laten zetten. Geweldig en lekker herkenbaar, zeker als er krekel in je achternaam zit

P1270835

. We drinken ff samen gezellig een bakkie koffie en die is hier echt lekker in Marokko en kost geen drol. Zij gaan weer verder en wij halen de boodschappen. En het is hier bij de plaatselijke winkeltjes zoveel leuker dan in de grote supermarkten. Groenten? Je krijgt een teiltje en daar doe je alles in wat jee nodig hebt, weegschaal staat al afgesteld minus het gewicht van het teiltje je betaald een schijntje en de banaantje zijn zooooo lekker. Net de snoepbanaantjes alleen zonder de chemische nasmaak.

Vandaag niet veel maar toch een heleboel gedaan. Ik zou gaan wassen maar er was geen elektra dus dan mar wat op de hand gedaan. Peter heeft het dashboard er uit gehaald geschuurd en gespoten en we hebben een mooi Toeareg hoofd

IMG_20200129_165454

op de camper laten zetten. De man heeft hier goede zaken gedaan diverse hebben een Marokkaans tafereeltje er op laten zetten maar die va Majda en Andre is wel heel leuk benut zo in het logo.

P1270695

Nog een lekker lunch genomen van gegrilde sardientjes in het restaurant op het strand toen nog met Giel er uit en dan is de dag weer om. Dn op de valreep toch nog de rest kunnen wassen en als ik  bij de receptie en bewijsje haal dat ik betaald heb voor de was, zit de jongen daar met een zielig gezicht.  Ik vraag of hij het warm heeft maar nee hij heeft kiespijn, ik ga terug naar de camper en haal paracetamol en leg uit hoe hij dat in moet nemen. Ach hoe gelukkig kun je iemand dan maken ik krijg zelfs een kusje op mijn voorhoofd.  Als we hem even later weer zien steekt hij zijn duim omhoog en staat weer t lachen.

30-1 willen we weg rijden stoppen Ari en Anita naast ons, die hebben een grote schroef in hun band. Peter gaat helpen maar de moeren zitten zo ontzettend vast at hij de verlengstang naar zijn moer helpt. Ach weer zo'n leuke woordspeling :)  We rijden de poort door en zien dan Joyce staan met wat Marokkaanse mannen. Stoppen vragen wat er is. Ze blijkt met haar rechterspiegel  het muurtje bij de uitgang te hebben geraakt, maar nu zit haar spiegel vereerd en is niet te draaien. Peter gaat op een krukje staan en kijkt of hij met een inbussleutel het op kan t lossen. Alle inbussleutels geprobeerd maar geen eentje past. Nee we zijn niet geschikt voor technische ondersteuning.

We rijden verder en zien dan Dirk en Jose staan. He he phoe phoe die hebben geen pech die wachten op Joyce, we vertellen wat r aan de hand is en blijven bij ze. Als Joyce , Janus en Ons Mam , oke ze heet gewoon Ger maar Janus noemt haar altijd Ons Mam dus wij ook ,rijden we met 4 campers richting Tirznit. Daar zetten we ze neer op een parkeerplaats op aanwijzingen van een man. Ik geef hem 1 DH, moet volgens de info genoeg zijn. Hij pakt het aan en komt weer terug, hij smijt het nog net de camper niet in maar wel met die blik krijg ik het terug. You frent kif me tis ,zegt hij en laat me 10DH zien. Ja en? Van mij krijgt hij dat niet ik geef hem er 5 , nou als blikken konden doden dan lag ik nu plat op mijn bek in het zand op de parkeerplaats.

P1270558P1270552P1270561

Tirznit is leuk, weer al die kleine winkeltjes en toch weer andere spullen. Gave slippers, nee niet gekocht, en dan zien we voor Peter een mooie armband ,dus de winkel in aanwijzen omdoen en ja die staat echt leuk. Dan

wordt de armband gewogen en komt hij met een bedrag van 1008DH He das een bedrag van effetjes € 100,00. Nee geen denken aan, dan vraagt hij wat het ons waard is, nou 250 DH. Oei hij is beledigd en ruimt gelijk alles op. Hij pech wij pech. Langzaam aan lopen we terug en merken dat we ide rest in rook is opgegaan. Dan nog even brood halen en kijk heel langzaam zien we steeds meer bekende koppies verschijnen. Terug in de camper eerst even een broodje eten en rijden dan met 4 campers een prachtige route. Tot we achter een zwaar beladen vrachtwagen zitten. Nou ja de route blijft mooi dat heeft niks met de vrachtwagen te maken maar het gaat zo langzaam.

P1270575

He he we zijn er langs en zien dan bergen met polletjes er op , het lijken net puistjes dus voor ons zijn dit acne bergen.

Op een parkeer plaats bij een hotel stoppen we en genieten van het uitzicht en twee hele lieve kleine uitgetelde puppy's

P1270585

en de heerlijke meloen van Jose die dan ook nog even met heerlijke sinaasappels komt aanzetten.  Over 17.00 uur komen we bij de camping aan waar de andere door kunnen rijden en wij naar een andere plek moeten. He das raar de groep is in tweeën gesplitst. Zij staan in een ommuurd gedeelte en wij met andere van de groep op een veredelde parkeerplek. We kunnen wel door een deur naar de wc en douche daar maar vinden het heel jammer dat we als totale groep niet bij elkaar staan. Tis juist zo'n leuke groep iedereen trekt met elkaar op.

31-1 Om 9.00 uur staan de 4x4 auto's klaar ,Peter gaat niet mee dat gehos is niks voor zijn rug. Ik ga met mijn reserve man Dirk op pad. Het eerste wat we aan doen zijn gekleurde bergen die een of ander geflipte Belgische kunstenaar in 84 geschilderd heeft

P1270611

. Het zal een bedoeling hebben gehad maar ik zie het nut er niet van in.  we rijden door en hebben het geluk dat we een hele goede gids hebben die trots is op zijn  land en er veel over verteld. En we hebben het geluk dat er twee goede tolken in de auto zitten Leanne en Dirk die het voor ons vertalen.  In de verte zien we een oud vervallen lemen dorp , ondanks dat het vervallen is zijn de kleuren nog prachtig.

P1270666

We stoppen weer en Dirk en ik zien twee holwoningen dus snel op de foto.

P1270640P1270639

Kijk ik goed zijn het twee struiken dus niks geen twee holwoningen . Nou ja de bergen blijven ook mooi. Dan door de oase heen en ja hoe moet je dat nou beschrijven, echt geen idee hoe dat moet zo mooi. Palmen ,beekjes, bomen , rust.

P1270656P1270657P1270663

Het enige wat er mist zijn bont gekleurde vogels, hoewel dat misschien de sfeer die er hangt weer zou verstoren. We lopen een eind door de oase heen en komen dan de bestuurders van de auto's weer tegen. Tijd voor koffie, die kost hier geen drol, omgerekend € 0,50 en echt lekker.

We stappen we in en rijden naar de plek voorde lunch. Eerste indruk...………………. wat doen we hier , dan een trappetje af en worden we links gewezen door de eigenaar  op zijn museum, kijken kijken kost niks zegt hij steeds. Nou dan maar kijken he en het is de moeite waard,

P1270674

Op de binnen plaatst staat een grote bedoeïenen tent , en dan heeft hij het maar over zijn wc. Oke oke ik ga al, en ja hij heeft alle reden om trots te zijn op zijn pot. Helemaal betegeld met wc bril en schoon! En er is zelfs een fontijntje waar je je handen kunt wassen, en als je het helemaal bont hebt gemaakt kun je er zelfs douchen.

We eten in de tuin en die is op de een of ander manier zo sfeervol terwijl er eigenlijk niks bijzonders in staat. En dan komen de schalen met couscous en die is toch lekker. Ik schep zelfs anderhalve keer op, en dan komen ze nog met manden fruit, de banaatjes, mandarijnen en als dat nog niet eens op is komen ze met gigantisch grote sinaasappels aanzetten, die als je ze schilt weer de normale grote hebben ,dat dan weer  wel. We sluiten af met thee. Tjonge jonge we hebben onze buiken wel goed vol. We volgens onze route en deze is met de camper niet meer te rijden, de weg wordt smal geen asfalt meer en dan komt er ook nog een tegenligger aan. Onze voorganger propt zijn auto in een hoek

P1270667P1270691

,vrachtwagen iets verder dan onze voorganger weer een stukje maar dat is voor ons busje niet te doen. Die rijd maar een heel stuk achteruit . Ziezo de vrachtwagen is er langs en we kunnen verder.. Het schijnt hier toch wel te regenen want we komen langs , inderdaad niet over, een brug die echt geen brug meer is. Gelukkig zijn het hier geen hoge bruggen dus de omleiding bestaat er uit dat de rivier bedding dan maar even volgegooid word met stenen zodat het verkeer gewoon verder kan. Na veel gehobbel en gebobbel komen we weer op de weg uit waar onze rit begonnen is en dan moet er ergens de Chapeau Napoleon te zien zijn, maar het enige wat ik zie is een leeuwenkop. Ala jij het er in ziet hoor ik het wel. Ja die chapeau dan he die leeuwenkop zie ik ook wel.

1. Els Verschure:
    17 februari 2020
    Mooie reis hoor! Nog veel plezier!