Deel 1

1 november 2019 - Nijkerk, Nederland

Km stand 201704.

Gewicht Peter 118 kg.

Gewicht Manja 74,9.

23-10 Met volle buik lopen we terug naar de camper, we hebben net het kennismaking diner gehad van de Marokko reis. Want echt we gaan!!

Maar het hing weer eens aan een zijde draadje, Peter is zo verstandig geweest om voor de reis de camper na te laten kijken, nieuwe banden olie verversen ach je weet het wel als je weer zo,n dikke 10.000 km gaat rijden.

En dat het wat gaat kosten dat weet je ook, maar als er dan gebeld wordt en ze vertellen je dat je € 6500,00 kwijt bent gaat even het licht uit. En dan gelijk komt de vraag omhoog, hoe kan dit , eind april grote beurt gehad en nu dit allemaal? De servicemedewerker snapt het wel, pfft valt alweer mee, maar feit blijft dat het een berg geld is. Blijft heel vreemd dat daar in april nog niets van te zien was

Ik bel later mijn hulplijn of te wel broer Ger, ja zus sommige dingen zijn inderdaad zo duur. Lekker joh heb ik wat aan, maar hij komt met de goede suggestie dat ik de offerte moet laten doormailen. Prima plan ga ik morgen doen. Nu zelf op internet zoeken en ik kom echt andere lagere bedragen tegen.

Om een lang verhaal een stuk korter te maken........... ik bel 's morgen Wensink weer op om te vertellen dat ik hele andere bedragen op internet ben tegen gekomen en hij vertelt gelijk dat zij ook op zoek gaan naar alternatieven, en dat hij de nieuwe offerte door mailt.

Kijk om 14.00 uur krijgen we de herziende die komt op €4800,00 scheelt een eind maar nog een smak geld. We gaan langs en schrappen de dingen die we zelf kunnen doen en komen dan op €4200,00 nog veel maar als je straks in Marokko met ellende komt te staan is ook niet alles,

dus we doen het maar. Maar dan moet hij zaterdag klaar zijn.

Ik heb iemand nog nooit zo apig zien kijken zaterdag klaar??? We kunnen er volgende week pas aan beginnen. Nou nee we hebben hem zaterdag echt nodig, nee gaat niet is het antwoord. Ha nou ik weet nog een ander adres zeg ik dan en bel Ger, ja ik heb wel iemand die het wil doen maar die heeft dit weekend geen tijd en volgende week op vakantie. K......t denk ik, maar dan komt de service medewerker snel lopend naar ons toe en geeft door dat het gaat lukken ze hebben geschoven met de planning en het gaat. Ziezo soms moet je ff doordrammen.

En raar maar vrijdag middag worden we gebeld dat de camper klaar staat en dat de rekening toch lager is uit gevallen. De remmen hoefde niet vervangen.

Komt dat even heel goed uit dan kunnen we hem zaterdag ochtend inruimen want zaterdagmiddag komen Tess en Bas nog logeren.

Die brengen we maandag alweer naar huis, was druk maar wel weer heel gezellig, dan door naar Rob en Truus waar we heerlijk Marokkaans hebben gegeten en weer op ons oude plekje bij hun voor de deur hebben geslapen. Dinsdag nog even langs Tim en de meiden en dan door naar Apeldoorn om daar woensdagochtend de bouten van de wielen nog aan te laten draaien.

Om 11.15 komen we woensdag dan aan in Beekbergen voor de kennismaking. En dan sta je met de begeleiders te praten valt zomaar je bekkie open want dan staan ineens Maarten en Bertha voor je neus.

Donderdag na de verdere introductie nog even bij ze langs geweest en echt we hebben Bertha nog nooit zo enthousiast over een vakantie horen praten als over deze Marokko reis die zij verleden jaar hebben gedaan. En spike leeft ook nog inmiddels dik 15 jaar oud met een lief grijs snuitje.

25-10 Vannacht lekker geslapen in Kranenburg, we moesten toch Duitsland in en dan maar gelijk voor eentje van de reis wijn halen bij de Aldi. Zij ook weer blij.

En wat denk je rijden we richting Ieper (België) rijden we achter een Marokkaanse vrachtwagen. En nog nooit ergens zien rijden in Europa en nu rijden we er achter.

Marokaanse vrachtwagen

Even later halen we een camper in met een aanhanger, voor schoonmoeder? Maar vooral de steekwagen er op doet het hem ja die moet natuurlijk ook mee.

Alles mee zelfs de steekwagen

26-10- Ieper is mooi. Met Giel door een stuk natuurgebied er heen gelopen en daar genoten van alle mooie gevels en gebouwen en gelijk gekeken waar we vanavond moeten zijn voor de last post want daar zijn we voor gekomen.

IeperPrachtige geveltjes in IeperLakenhalle IeperKunst Ieper

Tis een beste tippel zijn we achter dus ruim op tijd weg. Uiteraard een andere weg want als we die van vanochtend zouden lopen geheid dat één van ons op zijn snufferd zou gaan.  Als we om 19.45 aan komen bij de Menenpoort is het er al barstensvol. Het is altijd als of je in een bijenkorf binnen stapt met al dat gezoem van al die mensen.

Menenpoort4Menenpoort

Dan slaat de klok 20.00 uur en het is in één keer stil muis stil. En dan kijken of je over de hoofden iets ziet. Nee dus. Maar lang leven de mobieltjes er staat iemand voor ons die over de hoofden heen aan het filmen is. Zo zien we ook wat er gebeurt.

Het is een stukje ontroering maar ook heeft het iets lachwekkends want bij de krans legging worden de kransen van de linkerkant naar de rechterkant gelegd en visa versa. Nou ja stel je voor dat ze iedere dag vanaf 1927 verse kransen neer zouden leggen das toch ook niet te doen. Na een krappe tien minuten zit de ceremonie er op en kunnen we weer zo,n dikke 30 minuten terug lopen. Maar we hebben het meegemaakt en wilde het toch niet missen.

27-10 Lekker op ons gemak weg, nou ja gemak tot we bij de slagboom staan en moeten betalen. Pas er in en krijg 4/5 keer melding onbekende pas. Zo stom toen we er in kwamen kon hij hem wel. Dan Peters pas erin, die krijgt helemaal geen melding. Opnieuw, hé deze melding hebben we nog niet gezien en kijk er is betaald en we mogen weg.

Eerst even water tanken en nu weer geneuzel met de euro die niet wil zakken. Apparaat geschud gebonkt boven op geslagen maar nee doet het niet. Ja ja vooral op je gemak weggaan.

Peter gaat het proberen en ik sta met de waterslang in mijn hand te wachten, dan de kreet “doet tie ut? En der komt me toch een plens water uit tegen de camper en terug ketst, ik ben zeikend nat , uhh ja Peet hij doet het. Maar we hebben weer water genoeg en ik hoef niet te douchen.

En weet je waar ik ook achter ben gekomen? Twee dingen die niet samen gaan. Nodig moeten plassen en kracht zetten om niet om te vallen in een rijdende camper. Echt de druk die je dan uit oefent gaat niet goed samen met je sluitspier.

Om 15.30 rijden we de camper plek op in Cayeux sur Mer . Het is hier druk maar prachtig weer. Als we Giel uit laten op het strand snappen we waarom. Er liggen allemaal zeehonden op het wad.

Zeehonden bunkerZonsopkomst

We lopen verder en zien dan de uitmonding van een klein riviertje (video). En ik heb het wel over strand maar hier liggen alleen maar grote en kleine kiezels en grind. Lijkt me lastig liggen zomers, maar je hebt geen last van zand tussen je boterhammen.

Vanochtend eerst langs de Mac gegaan, we gaan het nu proberen met Google Music, Spotify werkt bij ons niet offline niet en om muziek te downloaden heb je wifi nodig vandaar de Mac.

Via allerlei binnenwegen komen we uit bij Cap d’Antifer, een schitterende plek boven op een klif onder een vuurtoren. Tis alleen koud en er staan een harde wind. Maar o wat is het hier mooi.

Klif  met doorkijkKlif5Klif4

Balen dat het hier zo onwijs hard waait en koud is anders waren we nog een dagje gebleven, maar ja de zon he?

Dat snelwegen opschieten weten we want daar zijn ze voor gemaakt maar 400 km is saai zo saai, maar goed we zijn wel een heel stuk opgeschoten, en een stuk zuidelijker en dat is te merken aan de temperatuur tis hier duidelijk warmer maaaaaar het regent.

De plek is goed voor een nachtje hier in Los Sorinieres en Giel kan hier lekker even lopen maar dan houdt het ook op.

30-10 Heerlijk rijden zo zonder snelweg en dan kom je ook nog eens wat tegen. Onvoorstelbaar dat dit overdag over de weg vervoert wordt maar een machtig gezicht. En als je denkt dat het met een slakken gangetje gaat zit je er ver naast dik 70 km gaat het. Dus we hebben een spectaculair uitzicht en rijden nog lekker door ook. En als het onder een viaduct moet zakt het hele zooitje zodat de kielen aan beide kanten hooguit 2cm boven de grond zitten. Echt met plezier blijven we hier achter rijden dit kom je niet iedere dag tegen.

Hoezo convooi exeptioneelTegenligger in de berm

1. Rien:
    1 november 2019
    Leuk van jullie gehoord te hebben,en nog veel plezier en veilige kilometers.Groetjes Ada en Rien
  2. Peter en Manja:
    Gaan we doen. En tot over een half jaar. 👍
  3. Els Verschure:
    Leuk verhaal! Groet Els, Aad en Jula
  4. Rene en Lia:
    2 november 2019
    Leuk verhaal. Nog heel veel plezier, maar denk dat dat wel gaat lukken. Groetjes uit Leiden xxx
  5. Wil kroon:
    2 november 2019
    Leuk verhaal en een voorspoedige en mooie reis
  6. Hinke Meijer:
    Goede reis
  7. Jan Reffeltrath:
    2 november 2019
    Het begin van jullie avontuur klinkt al goed, reis zo verder vee plezier.
  8. Nico en Marion:
    3 november 2019
    We genieten weer van jullie avonturen, heel veel veilige km's gewenst en geniet van de vrijheid! Groetjes uit Nooitgedacht.
  9. Elly de Jong- Sondaar:
    3 november 2019
    Goede reis en en een hele mooie tijd!