Anders dan verwacht 2017 2

3 augustus 2017 - Dresden, Duitsland

Dresden182-7 Tis even een stukkie rijden maar dan heb je ook wat. Gisteren om drie uur aan gekomen en eerst Giel langs de Elbe uitgelaten, hoe klinkt dat he? Gewoon ff piezen als hond langs de Elbe.Dresden 5

Vanochtend dus weer en wij daarna op de fiets, tis maar een kilometertje, naar het centrum. Acht jaar geleden zijn we er ook geweest maar toen stond er heel veel in de steigers en was het ergens begin maart, dus koud en veel sneeuw. Maar wat we nu zien jammie jammie, jammie, om je vingers bij af te likken zo mooi opgeknapt.Dresden9  Dresden 1  Dresden 3

We slenteren een halve dag door de stad en oke tuurlijk ergens een bakkie gedaan maar dat hoort erbij. Dan als we terug zijn gelijk de hond uitlaten, voor vandaag hebben we de kilometers wel weer in de pootjes. Maar het was het dubbel en dwars waard.

3-7 Lekker rustig aangedaan vanochtend. Weet je het voordeel van een hond is dat je vroeg buiten loopt. Oke je kunt het natuurlijk uitstellen maar dan moet je niet boos worden als er iets warms tussen je tenen komt als je je bed uit stapt. Dus om dat te voorkomen staan we maar wat vroeger op.

Er staat ons een ritje iets boven Warclow in Polen voor de boeg en we hebben er zin in. Navigatie op de binnen wegen gezet dus kom maar op. Ach het eerste deeltje lijkt een beetje op Limburg en als we via de binnenweg de grens oversteken merken we het verschil aan het wegdek. Als we even later een tamelijk grote weg op moeten is het nog erger dan de Italiaanse wegen. Mijn god nog aan toe tis egnie normaal. Na zevenendertig kilometer moeten we er af en begint ook eindelijk en goeie weg. We kijken elkaar aan, doen we ? Deze gaat in één keer naar Warclow en we weten niet hoe de binnen wegen zijn. De navigatie met tolwegen is uitgezet dus...........................

Ja dus.................................. tien kilometer verder rijd ineens de politie voor ons met bordje volgen. We snappen het niet maar doen het braaf, na een dikke vier kilometer komen we bij een tankstation en stoppen daar. Mannetje stapt uit, houd gelijk zijn legitimatie voor ons neus, en begint me daar toch ff in het pools te lullen. polen 2

Ho Ho even rustig aan, want al praat je pools in slow motion verstaan doen we je niet hoor . Ja goed zo wel in het Engels. Mooi hij moet de papieren van Peter hebben, geen punt kan hij krijgen, drie stuks, rijbewijs, id. kaart en chauffeurs pas. Jemig niet genoeg ook nog van de auto. Oké prima allemaal in orde. Ja klopt, alleen maakt hij ons even duidelijk dat je op alle wegen in polen tol betaald moet worden, en of we maar even vijftienhonderd zloty's willen betalen. Hu zegt tie nou? Hij herhaalt het nu drie keer één duizend vijfhonderd zloty's, kun je daar pinnen en hij wijst naar een pin apparaat bij het tankstation. Oké als dat zo is dan zal dat wel moeten. Maar, vragen we, kunnen we dan ook verder doorrijden zonder problemen, staan we ergens geregistreerd? Ja dat staan we. Nou lekker dan had net de valuta om zitten rekenen en weten dus gelijk dat we zo,n driehonderdvijfenzeventig euro armer zijn. Welkom in Polen. Als we gepind hebben en terug komen bij zijn busje verteld hij ook nog even dat de afhandeling wel een uur kan duren. Een uur??? We hebben hier het geld, joh kom op schiet is even met je uur waarom is dat nou weer. Paperwork zegt hij, oooo, bureaucratie yes yes we understand.  Nou Giel goeie voor jou beest je mag er een uur uit Joepie!!

Eindelijk komt hij er aan en moeten we mee, Peter moet papieren tekenen met zijn volledige naam, achternaam en datum en niet één keer nee wel tien keer. Dan vragen we nog een keer of we nu geregistreerd staan en verder kunnen. Ja dat staan we tot vanavond twaalf uur, hij wijst naar het Shell tankstation aan de overkant. Daar kunnen jullie een tolkastje kopen voor de kilometers die jullie nog gaan rijden.

Nou agentje weet je wat wij gaan doen.............. we gaan terug, we zijn er klaar mee we hebben het even gehad met Polen. We gaan terug naar plan A en de glasroute rijden.

Om zes uur staan we in ZIttau net over de grens in Duistland.

1. Hinke Meijer:
    3 augustus 2017
    Ooi, valt nog mee. Jullie hadden ook boete kunnen krijgen van 750,00 euro!
  2. Maarten Van Gasteren:
    4 augustus 2017
    Ik wist ook niet dat er in Polen tol betaald moest worden of is dat alleen boven de 3500kg? Wel een schandelijk bedrag nu is een ander gewaarschuwd.
  3. Peter en Manja van Deventer:
    4 augustus 2017
    Nee Maarten zelfs motoren moeten daar betalen.